Gå til innhold
Fiskersiden

Isbor


Lak
 Share

Recommended Posts

Har 115 mm grønt, i forhold til debatten om motorborr tenkte jeg å ha et til abborfiske 155 og et til Gjeddefiske 205. Forsto det slik at det var stor forskjell på 155 og 205 i forhold til arbeidet med å borre. Litt mer leting under abborfiske, Hmm kanskje det holder med et 205. Men konklusjonen er altså at rød er nesten like bra som grønt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Eirik

Husker ikke hvem av de som har det men at borret har hel krone er en stor fordel.

De med løse blader er IKKE gode....

[ :) ]

Dette har jeg ihvertfall erfart etter en del sesonger i yngre år med Moraspiralen. Spesiellt bra ble det ikke etter at min Morfar slipte det opp. Funka greit når det var tørt dvs de to første hullene deretter var det bare h*************************e...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lho

Tror både det röda och gröna kommer med hel krona.

Mener også å huske dette.

Kjører selv 155mm som allround, og dette funker til alt unntatt diger gjedde. 115mm er konkurranseborr, og duger dårlig til større fisk av noen slag. Jo mer man ser, jo mer kontroll har man på fisken under hullet også. 205 borret ville jg kun valgt hvis Gjedde var hovedmålet. It`s bloody hard work....[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Eirik

sitat:Opprinnelig postet av Lho

Tror både det röda och gröna kommer med hel krona.

Var det sveisingen av spiralen da som ikke var så bra på det ene?

Röd, punktsvetsad spiral. Grön, helsvetsad.

Vet inte om någon som mistar sprialen på ett rött Ur borr. Tror du skall ha en massa otur om så sker. Det är kronan och är viktig, och den är samma för båda borren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borer fremdeles med mitt 30 år gamle 155mm Kilpa bor med helsveiset spiral og hel bor krone. Stålet i krona er av suveren kvalitet og jeg setter opp skjærene selv før sesongen starter.

Mitt råd er å kjøpe det beste 155mm boret på markedet og du er sikret ett isbor som holder livet ut, og idag er vel det UR grønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lho

sitat:Opprinnelig postet av Eirik

sitat:Opprinnelig postet av Lho

Tror både det röda och gröna kommer med hel krona.

Var det sveisingen av spiralen da som ikke var så bra på det ene?

Röd, punktsvetsad spiral. Grön, helsvetsad.

Vet inte om någon som mistar sprialen på ett rött Ur borr. Tror du skall ha en massa otur om så sker. Det är kronan och är viktig, och den är samma för båda borren.

Har ikke det grønne boret også en bedre krone?? Hardere stål mener jeg å huske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ulff

Karlsen: Har dere sånn bytteordning på kroner på sportshuset i år også? Har en 115mm og en 155mm som må byttes før det braker løs...

Bare å komme innom å bytte ja, husker ikke helt prisen, men det vet sjefen...[^] Tror vi har begge dimensjonene... Og jeg heter Karlsson...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av akarls

sitat:Opprinnelig postet av ulff

Karlsen: Har dere sånn bytteordning på kroner på sportshuset i år også? Har en 115mm og en 155mm som må byttes før det braker løs...

Bare å komme innom å bytte ja, husker ikke helt prisen, men det vet sjefen...[^] Tror vi har begge dimensjonene... Og jeg heter Karlsson...[ :) ]

Karlsson, har ni inne 205mm oxå?

(Och ja KIS, detta kunde jag tatt via PM)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LHO: Ja, vi har 205mm inne, var ihvertfall der når jeg jobba på lørdag... [^]

Håvard: Vi sender inn kroner til sliping, og har da alltid noen nyslipte liggende, slik at de som kommer med kroner som skal slipes, slipper å vente ukesvis på å få slipt dem...[8D] Men man får jo da ikke igjen sine egne kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke feil går borkronene omhverandre på UR rød og grønn. Før fants det en super/konkuranse krone som var mye raskere å bore med, men funka kun på hard is. Finnes det enda må det vel spesialbestilles. Forøvrig har jeg dratt/slanka opp gjedde på 7,5 kg. i et 115 mm. hull (hadde god klepp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av akarls

sitat:Opprinnelig postet av ulff

Karlsen: Har dere sånn bytteordning på kroner på sportshuset i år også? Har en 115mm og en 155mm som må byttes før det braker løs...

Bare å komme innom å bytte ja, husker ikke helt prisen, men det vet sjefen...[^] Tror vi har begge dimensjonene... Og jeg heter Karlsson...[ :) ]

Samme hvilken dimensjon? Om jeg kommer med en 115 UR krone kan den da byttes i en 155? Fint om du fikk greie på prisen for å bytte, Karlsson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av svenna

Husker jeg ikke feil går borkronene omhverandre på UR rød og grønn.

1.Borkronene på Rød og Grønn UR går ikke om hverandre! Vi forsøkte inne hos DF idag med et 115 mm bor.

2. Det er stor kvalitetsforskjell borkronene hos rød og grønn ur. Det dyreste har en mye hardere herding og tåler derfor mer.

3. Spiralene til 135mm og 155 mm er like. Det samme med 175 og 205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cascapedia

1.Borkronene på Rød og Grønn UR går ikke om hverandre! Vi forsøkte inne hos DF idag med et 115 mm bor.

2. Det er stor kvalitetsforskjell borkronene hos rød og grønn ur. Det dyreste har en mye hardere herding og tåler derfor mer.

Til 1: Mener å huske at de gikk om hverandre tidligere - hva var forskjellen?

Til 2: Kan bekreftes og er en av årsakene, i tillegg til punktsveiset/svakere spiral på den røde, til at konkurransefiskere nesten utelukkende velger den grønne.

Det finnes/fantes også en lettere utgave av den grønne for konkurransebruk som jeg tror er produsert i aluminium. Mener at dimensjonen på den er 100 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg drev konkuransafiske var det nesten ingen som brukte aluminiunsbor eller midtdelte bor. Man borrer mye raskere med et helt stålbor. Kraften overføres bedre fra sveiva til kronen. For oss mindre gale har det antagelig ingen betydning. Brukte sel et 3-delt alu bor, men ble mobba mye for det. Tror kvaliteten på borkrona er det som betyr mest. Brukte ei sylskarp krone med en slipegrad på noen brattere til ny-is (stålis), og en litt sløvere til våris og sjø-is. Konkuranseskjæret hadde lett for å kile seg fast hvis isen var for myk.

Gjeddekaker er også mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man drive isfiske, er det kunn det beste som gjelder. Kjøp det dyreste UR-borret du får tak i!!! Sett i forhold til årene du vil ha det, er jo prisen uansett verdt alle pengene og mer til!

Det mest håpløse jeg ser om vinteren er folk med håpløse borr som allerede før de har begynt å fiske, har drept all fiskeglede. I fjor måte jeg hjelpe en far (som hadde sønnen hengede på borret for å få nok tyngde) å borret et par hull, spørs vell om sønnen ser den store gleden i isfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.