Gå til innhold
Fiskersiden

Norgesrekorder


hork2
 Share

Recommended Posts

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fluelista koster ikke meg en kalori - jeg ser bare ikke poenget med den lenger.

Uansett - denne tråden trenger ikke å være kranglete. Vi er uenige om hvordan listene skal forvaltes enkelt og greit - og nettopp derfor er det 2 sett med lister i dag. Kravene er høyere - og kanskje for høye hos SF - og det er slik det bør være i mine øyne - Rune du er uenig og det er ditt valg. Så lenge det juridiske er på plass - og ingen annen konflikt enn den mentale eksisterer - så kan vi la det ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første kommer ikke nytenkning innen fluefiske etter "alternative arter" (og da mener jeg ikke gjedde og torsk) i stor grad i AoF - det blir for sært for dem. Og det er jo nettopp med på å vise at fluefiske etter "andre arter" fortsatt er på begynnerstadiet.

Og de tilfellene du viser til - det med luktstoff på flua og det å la flua ligge i fôret på bunn - det er ikke slik de fleste fluefiskerne vil gå fram akkurat. Rolfs fluekarpe fra Ulsrud er godt eksempel. Det ante han at karpene der ikke bare spise boilies, men også "vanlig" føde - og etter å ha studert karpene fra bergene der ble planene lagt. Og en solskinnsdag i juni-04 lyktes han med prosjektet sitt da en karpe på over 6 kilo - som han hadde spottet og presentert flua eksemplarisk for - beit på og gav han en uforglemmelig kamp.

De fleste fluefiskere vil ikke prøve å kopiere meitemetoder for å "lettvint" få en ny rekord - de vil nettopp prøve å overliste fisken på fluefiskervis - det er jo nettopp derfor de er fluefiskere! Og her er det jeg mener vi fortsatt har mye igjen å utforske.

At det finnes offisielle lister over fluerekorder er ingen kjempeviktig sak for meg, men som nevnt synes jeg fortsatt at den har sin berettigelse :)

Mener du at nytekningen forsvinner dersom listen forsvinner?

Jeg vil ikke kommentere spesifikte saker/fisker/rekorder og særlig ikke Rolf sin ettersom han personlig ikke ønsker noen blest om den.

Jeg har ikke sagt at "de fleste fluefisker" gjør sånn eller sånn... jeg har påpekt hull i regelverket og mitt syn om at den har utspilt sin rolle.

Du er ikke enig. Da får du og jeg være enige om å være uenige.

Heldigvis for min del har ikke din uenighet noe som helst påvirkningskraft på den avgjørelsen som er tatt.

:D

Jeg kan ihvertfall ikke forstå hvem som plages av fluelisten.... er det noen som "taper" på at den eksisterer?

Vel... alle som ikke fisker med flue taper... De får jo ikke egne lister for sine metoder og da heller ikke muligheten til å fremme de noe sære metodene via offisielle lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg tar opp igjen uttalelser lenger opp i tråden her, men til SF's uklanderlige juryemedlemmer; hvorfor er arter som f.eks solabbor med på listene?

-en annen ting... at det finnes egne lister for fluefiske er for meg naturlig sett i lys av at man har betydelig avgrenset fiskeradius, fordi man kaster ca. 30 meter max med fluestanga og andre fiskemetoder utvides radiusen med over 100 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solabbor er med fordi den er en art som reproduserer seg i Norge og den er tatt med sportslige metoder.

Vi straffer ikke fiskeren som går nye veier på grunn av uvettig utsetting gjort av andre.

Flue argumentet ditt er vrøvl Henning. Toppknytt stang under meite har enda mere begrenset rekkevidde. Men konkurrer opp mot de lengdene du oppgir for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at jeg klarer å tilføye en ting til:

Ser man på de største fiskene innenfor de fleste arter ser man at meite topper de fleste stedene - hvorfor det? Jo svaret er jo ganske opplagt.. ved meite trigges ikke bare fiskens synssans og eventuelt hørsel, man trigger smak- og luktesans i tillegg... kanskje det burde opprettes en egen meiteliste sånn at rovfiskemetoder skilles ut fra øvrige fiskemetoder? :)

Solabbor er med fordi den er en art som reproduserer seg i Norge og den er tatt med sportslige metoder.

Vi straffer ikke fiskeren som går nye veier på grunn av uvettig utsetting gjort av andre.

Flue argumentet ditt er vrøvl Henning. Toppknytt stang under meite har enda mere begrenset rekkevidde. Men konkurrer opp mot de lengdene du oppgir for det.

Satt ut av andre???? vet du det Trym?

Toppknytt er i såfall en begrensning du selv legger på deg Trym - fluefiskets kastelengder er det fysisk umulig å få gjort noe med, stor forskjell i det! Argumentet ditt henger liksom "ikke på greip!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at jeg klarer å tilføye en ting til:

Ser man på de største fiskene innenfor de fleste arter ser man at meite topper de fleste stedene - hvorfor det? Jo svaret er jo ganske opplagt.. ved meite trigges ikke bare fiskens synssans og eventuelt hørsel, man trigger smak- og luktesans i tillegg... kanskje det burde opprettes en egen meiteliste sånn at rovfiskemetoder skilles ut fra øvrige fiskemetoder? :)

Det har meitere prøvd på lenge Henning.

Men vi ser at da blir det fort veldig mange lister siden "alle" da kan ønske seg en liste for sin for for fiske, ergo størst fisk er størst fisk uansett (sportslig) fangstmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt ut av andre???? vet du det Trym?

Toppknytt er i såfall en begrensning du selv legger på deg Trym - fluefiskets kastelengder er det fysisk umulig å få gjort noe med, stor forskjell i det! Argumentet ditt henger liksom "ikke på greip!"

Ja. Jeg vet med sikkerhet at den første som tok solabbor her i landet på sportslige metoder (Eirik Nilsen) ikke har satt ut arten.

Toppknytt en begrensing jeg setter på meg selv?? Hva mener du da??

Siden jeg velger å benytte toppknytt... så begrenser jeg fisket radiusen min?

Hvordan henger det argumentet ikke på greip opp mot å velge å benytte flue??

Det er jo en selvmotsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at nytekningen forsvinner dersom listen forsvinner?

Vel... alle som ikke fisker med flue taper... De får jo ikke egne lister for sine metoder og da heller ikke muligheten til å fremme de noe sære metodene via offisielle lister.

Og nei, jeg mener ikke at nytenkningen innen "alternativt" fluefiske forsvinner om fluelista forsvinner. Men jeg tror den er med på å fremme nytenkningen. Og ser ikke at det at du finner et par hull i regelverket gjør at den har utspilt sin rolle. Men det hadde ikke vært meg imot om det hadde vært flere norgesrekordlister (fra land f.eks) - det vil jo uansett være hovedlisten som vil være den gjeveste mens de andre vil være underlister.

Eh, hvilke sære metoder?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter og begriper ikke hvorfor dere GIDDER å bruke så mye energi på at en fiskeform er dårligere eller bedre enn andre. Bruk heller energien på noe nyttig som å finne fiskeplasser eller sjekk saldoen i nettbanken eller noe... Herregud for noe jammer...

Ved å fjerne fluelista er det jo nettopp det vi ikke gjør Remy. Vi sidestiller heller alle fiskeformer. Vi har ikke noe i mot fluefiske, men ser ikke poenget i at en enkelt metode skal ha sin egen liste. Størst fisk er størst fisk, uansett metode. Alternativet var å opprette en liste for hver enkelt fiskeform. En for slukfiske, en for meite, en for havfiske+++ Da er det rett og slett bedre å heller ha en liste for alt. Slik fremhever vi ingen spesiell metode, og vi fortrenger heller ingen metode.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er "dagen-man-nekter-å-forstå-dagen" idag, jeg påberoper meg ikke noe rett til å få egen liste for "fluekasting-med-bare-armen-som-kastestang" - da har jeg selv valgt å kaste kortere, selv om metoden må fortsatt karakteriseres som fluekasting.

Trodde toppknytt var meite også jeg... så dum innenfor meite er jeg!

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, jeg mener ikke at nytenkningen innen "alternativt" fluefiske forsvinner om fluelista forsvinner. Men jeg tror den er med på å fremme nytenkningen. Og ser ikke at det at du finner et par hull i regelverket gjør at den har utspilt sin rolle. Men det hadde ikke vært meg imot om det hadde vært flere norgesrekordlister (fra land f.eks) - det vil jo uansett være hovedlisten som vil være den gjeveste mens de andre vil være underlister.

Eh, hvilke sære metoder?

:)

Siden dette var et spørsmål direkte til meg skal jeg svare på det selvom det blir en avsporing.

Sære metoder, begrepet er selvforklarende.

Metoder som ikke mange andre benytter.

Flytebrød på toppknytt etter laks må anses som en svært sær metode. (et eksempel satt veldig på spissen).

Tror du egentlig skjønner tanken/hensikten bak innlegget mitt (som forsvant ut av sitatet over her ser jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske dominerer det meste av medier i Norge - men er likvel en underlegen metode rent arts-potensiall messsig. Ser ingen grunn til at dette skal fremmes enda mer enn det som gjøres. Andre metoder som kunne trenge dette langt mer.

Forsåvidt godt poeng det, Hoffen. Men nå har det seg jo slik at akkurat nuh har vi de listene som finnes som offisielle lister pr i dag. Tror alternativet er å stryke noen fremfor å legge til noen. Og det er heller ikke så rart om den mest utbredte metoden (i hvertfall mener du det er det mediemessig om jeg tolker rett) har en egen liste, om enn om kanskje tanken bak var å inspirere til nytenkning, utbredelse eller annet.

Nå er det forsåvidt et tankekors at selv ikke NMU, som i utgangspunktet vel skal fremme meite som fiskemetode, differensierer rekordlistene, men har rekordlister med blandet metode. Akkurat der er vel kanskje stedet å starte om det er slik at det var meite som metode du anser kunne trenge assistansen du skisserer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er "dagen-man-nekter-å-forstå-dagen" idag, jeg påberoper meg ikke noe rett til å få egen liste for "fluekasting-med-bare-armen-som-kastestang" - da har jeg selv valgt å kaste kortere, selv om metoden må fortsatt karakteriseres som fluekasting.

Trodde toppknytt var meite også jeg... så dum innenfor meite er jeg!

:) Jeg prøver ikke å misforstå deg med vilje Henning, sånn kun for diskusjonens skyld.

(selvom jeg syns det er underholdene å diskutere med deg da vi ofte har veldig motstridene synspunkter og du hjelper meg da til å se saker fra flere sider)

Toppknytt er i utgangspunktet meite ja. Men det kommer jo ann på hva knyter på i enden av i "krokenden" av snøret om det er meite eller ikke.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmu differensierer jo rekordlistene Espen, er ikke du medlem da, titler som årets meiter osv er også med på å fremheve de som bedriver det rene meitefiske.

Tenkte vel mer på NMU-rekordene i grunn - èn liste, flere metoder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte vel mer på NMU-rekordene i grunn - èn liste, flere metoder....

Ja Nmu rekordene er største meitefisk og største eventuelle fisk tatt på andre metoder dersom denne overstiger meitefisken i vekt. altså en ren meiteliste og en alternativ liste.

For at fisken skal komme på den alternative listen skal den dog være større enn den som er tatt på meite.

Så den rene meitelisten ligger der den...

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg prøver ikke å misforstå deg med vilje Henning, sånn kun for diskusjonens skyld.

(selvom jeg syns det er underholdene å diskutere med deg da vi ofte har veldig motstridene synspunkter og du hjelper meg da til å se saker fra flere sider)

Toppknytt er i utgangspunktet meite ja. Men det kommer jo ann på hva knyter på i enden av i "krokenden" av snøret om det er meite eller ikke.

:D

No hard feelings.. bare vennskaplig fra min side - å ja, underholdene også!

Det er vel ikke vanskelig å operere med to lister? se til den ene lista på en art og se på den andre - meite ligger øverst omtrent på alle listene - noe som, jeg sa ovenfor, er naturlig fordi meitemetoden trigger fler sanser hos fisken enn øvrige metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No hard feelings.. bare vennskaplig fra min side - å ja, underholdene også!

Det er vel ikke vanskelig å operere med to lister? se til den ene lista på en art og se på den andre - meite ligger øverst omtrent på alle listene - noe som, jeg sa ovenfor, er naturlig fordi meitemetoden trigger fler sanser hos fisken enn øvrige metoder.

Ikke vanskelig nei, men feil.

Skal man først skille på metode får man skille på flere enn en metode.

Derfor er valget falt på en liste fra SF, og fortsatt aksept av den offisielle fluelisten selvom vi ikke er enige om at den burde bestå.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.