Gå til innhold
Fiskersiden

Norgesrekorder


hork2
 Share

Recommended Posts

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da kan vi og ha 3 :) Land, båt og flue ;)

Ser absolutt poenget ditt Thor!

Edit/tillegg: Jeg er veldig betenkt mht å godkjenne en fangst av en nylig introdusert art i Norge (ref."solabborsaken"). Fordi det fort kan oppfordres (kanskje ubevisst) til ulovlig utsetting av nye arter, for å fange den og komme på mer eller mindre eksklusive topplister. Eller fange et stort eksemplar av en art, f.eks i utlandet, bringe den med seg over hit, sette den ut, fange den igjen og melde den inn for en rekordjurye...men slå den for Guds skyld ihjel så andre ikke kan fange den senere og overgå rekorden din! ;)

Noen mennesker kjenner ikke begrensninger til grådighet - bare de får komme på en "all time highliste".

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg personlig ikke noe om norgesrekorder, premier etc.

Men vil bare opplyse om at her i Trøndelag er det helt vanlig med premiering for den største fisken (laks spesielt)

tatt på flue (fluestang eller dupp) og en egen premiering for allround-fiske. (Flue, sluk, mark etc.)

Å ta fisk på flue er jo helt spesielt, framfor annet agn, for de som fisker og man synes det er veldig gildt å få den største akkurat på flue. Så hvorfor ta bort premiering for flue, når mange synes dette er meget flott.

På mange vald i Gauldalen f.eks. er det vanlig at man deler ut et gravert fat med navn, vekt, redskap etc. til den som har den største på flue i tillegg til et fat for allround.

Enkelte har selvsagt prydet hele hytta med tinnfat, som andre kan hige etter, og ha noe å drømme om :)

Er jo en god del prestisje blant enkelte dette som jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er litt forskjell på å få fisken på noe kunstig - f.eks flue eller sluk - framfor å få den på meite. Jeg ser forskjellen på det å greie å lure fisken til å bite på noe som overhodet ikke er mat i forhold til det å servere den skikkelig mat - noe som fisken faktisk liker å spise - bare med en krok i.

Da det å sette krok i mat og legge ut flere slike ut til fisken i mange tilfeller gjør det mye lettere å få store fisker, synes jeg ikke det er urimelig å ha egen liste for de som "forsøker å lure fisken til å tro at det man serverer den er mat - uten å være det" - en større sportslig utfordring!

Hehe, noen som ble provosert nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluelista koster ikke meg en kalori - jeg ser bare ikke poenget med den lenger.

Uansett - denne tråden trenger ikke å være kranglete. Vi er uenige om hvordan listene skal forvaltes enkelt og greit - og nettopp derfor er det 2 sett med lister i dag. Kravene er høyere - og kanskje for høye hos SF - og det er slik det bør være i mine øyne - Rune du er uenig og det er ditt valg. Så lenge det juridiske er på plass - og ingen annen konflikt enn den mentale eksisterer - så kan vi la det ligge.

Det er lov å mene at fluelista er uten poeng. Men den er et poeng for VL (og for mange andre), og den er ikke til skade. At dette kan oppfattes som en slags "diskriminering" av andre metoder kan jeg forstå, men er egentlig et poeng på siden i denne diskusjonen.

Nei, ingen vits å være kranglete, og ja vi er uenige om hvordan listene bør forvaltes. Men å påstå at kravene er høyere hos SF er vel litt upresist. Det kommer jo an på øynene som ser. Dere er jo tydeligvis mer ukritiske til informasjon fra fagekspertise. Som et eksempel kan vi jo nevne at kloskate-rekorden som nå er strøket i sin tid ble artsbestemt som kloskate nettopp av fagpersoner. Dette som et apropos til den 100% sikre artsbestemmelsen av flire. Hvis dere er så strenge og kritiske som dere hevder; så er det kanskje et godt råd at dere passer på så dere ikke fanges i deres eget "garn"!? :)

Og som en liten presisering. Har nå sjekket med dokumentasjonen på abboren fra Mjøsa. Den ble meldt inn som 60cm lang. Tallet 55 var noe jeg kom opp med som et resultat av en analyse av bildet, i et forsøk på å kontrollere om den opplyste lengden kunne stemme med bildet. Og 55cm+ var et estimat jeg kom frem til når jeg også tok hensyn til måleusikkerhet. Med andre ord; det er ikke noe ved bildet - selv om det er dårlig - som tyder på at den opplyste lengden er gal, og med en lengde på 60cm er 3.17kg realistisk. Jeg kan ikke se at det er mulig å skaffe så mye bedre dokumentasjon på en begivenhet som skjedde for over 40 år siden jeg. Det eneste som gjenstår må da være at man enten ikke TROR på rekorden, eller at man lar bildekvaliteten ALENE styrer hva man skal gjøre, enda bildet faktisk viser at dette var en eksepsjonelt stor abbor, konsistent med de opplysninger vi for øvrig har innhentet i sakens anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er litt forskjell på å få fisken på noe kunstig - f.eks flue eller sluk - framfor å få den på meite. Jeg ser forskjellen på det å greie å lure fisken til å bite på noe som overhodet ikke er mat i forhold til det å servere den skikkelig mat - noe som fisken faktisk liker å spise - bare med en krok i.

Da det å sette krok i mat og legge ut flere slike ut til fisken i mange tilfeller gjør det mye lettere å få store fisker, synes jeg ikke det er urimelig å ha egen liste for de som "forsøker å lure fisken til å tro at det man serverer den er mat - uten å være det" - en større sportslig utfordring!

Hehe, noen som ble provosert nå? :)

Blir ikke provosert, og skjønner hva du mener.

Da blir det altså en liste for sluk/flue/pilk, og en liste for agnfiske. Problemet er å differensiere. Man har fiske med agn fisken naturlig spiser, og fiske med agn som ikke inngår i fiskens naturlige diett. Man har spesiallaget agn for en spesiell type fisk (feks boilies) og man har kunstig ang tilsatt lukt (feks gulp). Skal man begynne å dele opp slik får man altså fort mange andre problemstillinger i tillegg. Hva med feks fluer tilsatt luktstoff? Hvor havner den? Eller agnet pilk? Hva er det?

Hovedpoenget er å gjøre listene oversiktlige og enkle. Størst fisk er størst fisk, uansett metode.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke provosert, og skjønner hva du mener.

Da blir det altså en liste for sluk/flue/pilk, og en liste for agnfiske. Problemet er å differensiere. Man har fiske med agn fisken naturlig spiser, og fiske med agn som ikke inngår i fiskens naturlige diett. Man har spesiallaget agn for en spesiell type fisk (feks boilies) og man har kunstig ang tilsatt lukt (feks gulp). Skal man begynne å dele opp slik får man altså fort mange andre problemstillinger i tillegg. Hva med feks fluer tilsatt luktstoff? Hvor havner den? Eller agnet pilk? Hva er det?

Hovedpoenget er å gjøre listene oversiktlige og enkle. Størst fisk er størst fisk, uansett metode.

Mvh Oz

Sterkt vedrørende dette har man jo en diskusjon i enkelte miljøer på feks hva er meite? Selv har jeg fått buk på bunnmeite med brød og plastagn, meite, sluk, hyhbrid???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, så siden det tydeligvis er så vanskelig å definere grenser mellom de forskjellige"grenene" så gir man altså bare opp tanken om spesialiserte lister? Virker rimelig tafatt det - ikke likt den stå-på-viljen man ofte ser blandt sportsfiskere. :)

Registerer også at det stort sett er folk i meite-miljøet som er veldig opptatt av at det er umulig å ha mer enn en liste.

Jeg mistenker at drivkraften for hele greia (for meiterne) er å få fjernet den offisielle fluelista. At all praten om at det ikke kan skilles mellom ditt og datt rett og slett bare bunner i det. At ikke fluefiskeren skal ha noen fordeler framfor dem - men også at fluefiske er noe det er verd å kjempe imot.

Jeg har jo registrert tidligere hvordan fiendtlig holdning mange i meitemiljøet har til laks og ørret - tror nok det er litt det samme mot fluefiske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fremdelels ikke se hvorfor det skulle plage noen at det er en egen flueliste.

Det kan da vitterlig ikke gjøre vondt for de som ikke fisker med flue at fluefiskerne har en egen liste? Sportsfiskere skal ikke være så smålige mot hverandre.

Hvis vi ser på det som skrives om at en liste bør gjenspeile de beste fangstene-så er det jo det allround listen gjør. Uansett metode-flue eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, så siden det tydeligvis er så vanskelig å definere grenser mellom de forskjellige"grenene" så gir man altså bare opp tanken om spesialiserte lister? Virker rimelig tafatt det - ikke likt den stå-på-viljen man ofte ser blandt sportsfiskere. :)

Registerer også at det stort sett er folk i meite-miljøet som er veldig opptatt av at det er umulig å ha mer enn en liste.

Jeg mistenker at drivkraften for hele greia (for meiterne) er å få fjernet den offisielle fluelista. At all praten om at det ikke kan skilles mellom ditt og datt rett og slett bare bunner i det. At ikke fluefiskeren skal ha noen fordeler framfor dem - men også at fluefiske er noe det er verd å kjempe imot.

Jeg har jo registrert tidligere hvordan fiendtlig holdning mange i meitemiljøet har til laks og ørret - tror nok det er litt det samme mot fluefiske også.

Jeg kan i grunn garantere deg at du tar feil. Det er ikke umulig å ha flere lister, men vi ser ikke helt poenget. Som sagt, størst fisk er størst fisk.

Klart det hadde vært bra med spesialiserte lister, og sikkert en god ting, på tross av de tidligere nevnte utfordringene. Sikkert ikke uoverkommelige, men vi i juryen gjør dette på fritiden, og har rett og slett ikke mulighet til å ta alle de problemstillingene og avgjørelsene som da vil dukke opp. I tillegg blir arbeidsmengden med å oppdatere listene, sjekke nye rekorder og lignende bli altfor stor. Vi vil heller ut og fiske enn å måtte ta på oss alt det arbeidet. Samtidig vil vi gjerne at lista skal være så oversiktlig og grei som mulig, slik at man uten å måtte rote rundt på flere lister for å finne den aktuelle rekorden. At du synes det virker tafatt er notert, og det får bli med i vurderingen når vi tar opp spørsmålet igjen.

At du går løs på meiterne synes jeg blir litt rart. Juryen har sammen blitt enig om dette, og det er ikke bare rene meitere der. Den fiendtlige holdningen til laks og ørret er nok betydelig større på nett enn i virkeligheten. Selv fisker jeg gjerne fettfinnefisk, og har gjort det i årevis. Uansett, "kampen" mellom flue og meite kan taes et annet sted, her har den ingenting å gjøre. de som i utgangspunktet foreslo å fjerne fluelista var ikke de mest hardcore meiterne i juryen, uten at det egentlig er viktig.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er du frekk :)

Oki, jeg tolket det ihvertfall sånn at det ble diskutert om VL burde fjerne sin liste, jeg har aldri trodd at SF ville legge noe tid i flueliste, det er det forsåvid ikke noe behov for heller :)

Mine meninger er altså lagt frem med bakgrunn i at jeg ønsker at eksisterende flueliste(VL) skal beholdes, ikke at det skal lages andre fluelister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesrekordlistene er det vel VL som har, at SF fører egne lister må jo stå for deres regning og jeg vil tro at majoriteten der ønsker å slå sammen , endog kanskje stryke fluelista helt. Ved å slå sammen disse listene vil jo mange fluerekorder bli borte - og meiterene kommer enda mer tydelig fram.

Ellers er jeg veldig enig med Gabrielsen i hans beskrivelse av fiske med mat og fiske med kunstig agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesrekordlistene er det vel VL som har, at SF fører egne lister må jo stå for deres regning og jeg vil tro at majoriteten der ønsker å slå sammen , endog kanskje stryke fluelista helt. Ved å slå sammen disse listene vil jo mange fluerekorder bli borte - og meiterene kommer enda mer tydelig fram.

Ellers er jeg veldig enig med Gabrielsen i hans beskrivelse av fiske med mat og fiske med kunstig agn.

Hvis du gidder å lese det jeg har skrevet til svar på Gabbes innlegg ser du at det ikke har noesomhelst å gjøre med å fremme meitefiske. Det hele handler om å ha ei skikkelig rekordliste, uavhengig av metode. Gjentatt til det kjedsommelige: Størst fisk er størst fisk, uansett metode!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alle de innlegg som er av interesse ganske så nøye!

Hvilken agenda som hersker innad i SF, som innehar en stor majoritet av meitefiskende sportsfiskere, er for meg forsåvidt knekkende likegyldig - offensiell norgesrekordliste er det uansett ikke.

Personlig mener også jeg at det er en større "bragd" å ta fisken på kunstig agn enn å agne en krok med mat som er mer eller mindre naturlig for fisken å vise interesse for. Når det i tillegg er en kastebegrenset sportsfiskegren som heter fluefiske, som bedrives av betydelig fler sportsfiskere enn de som omhegner meitefiske mener jeg absolutt at egen liste har sin berettigelse.

Et paradoks blir det for meg når fettfinner er de arter som er tradisjonelt er minst likt interessant i meitemiljø og ser man på fangststatistikkene for ørret og laks kommer den meitefiskende andel av sportsfiskere ikke spesielt godt ut. Ser vi derimot til karpa, som elskes over alt av meitende sportsfiskere, vil en fluefanget karpe på ca. 600 gram knapt komme inn blandt de 1000 største karpene.

-Men som sagt er SF's liste lite interessant for meg.

Som fluefisker er vi prisgitt å fiske med handicap (om du vil) i og med vi ikke kan trigge like mange sanser hos fisken som meiterene kan. Meitere agner med mat og bruker i tillegg ofte perler, spinnerblader osv... alt er lov!

At disse metoder skal bli likestilt - og at noen mener at det er naturlig å likestille metodene blir vanskelig for meg å forstå.

Edit: valg av feil ord! :lol:

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, dette er ikke et "ned med flue" prosjekt fra SF sin side. Det er det andre som gjør det til... Diskusjonen meite vs. flue gidder jeg ikke ta i med ildtang en gang. Den har vært oppe tonnevis av ganger før, og det har såvidt meg bekjent aldri kommet noe godt ut av det.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, dette er ikke et "ned med flue" prosjekt fra SF sin side. Det er det andre som gjør det til... Diskusjonen meite vs. flue gidder jeg ikke ta i med ildtang en gang. Den har vært oppe tonnevis av ganger før, og det har såvidt meg bekjent aldri kommet noe godt ut av det.

Mvh Oz

Well spoken mr.OZ :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener også jeg at det er en større "bragd" å ta fisken på kunstig agn enn å agne en krok med mat som er mer eller mindre naturlig for fisken å vise interesse for. Når det i tillegg er en kastebegrenset sportsfiskegren som heter fluefiske, som bedrives av betydelig fler sportsfiskere enn de som omhegner meitefiske mener jeg absolutt at egen liste har sin berettigelse.

Er nok ikke helt enig. Å ta en fisk (laks,sø f.eks.) på flue er ofte mye lettere enn med "mat" (mark f.eks.) i store perioder av sesongen. Største utfordringen ligger nok i å håndtere en stor fisk på flua !

At det er flere som driver fluefiske framfor annet fiske, stemmer ihvertfall ikke i Trøndelag.

Mange driver med fluefiske, men de aller fleste fisker med annet redskap. Både i elv, sjø, vatn.

Kan ikke skjønne at de som fisker flue kan få en egen pris (rekord eller kall det hva man vil).

Jeg fisker både med mark, sluk og flue (mest mark) og det å ta en fisk på flue er jo noe helt spesielt.

Også for meg som gjerne kan kalles for en meitefisker (stort sett).

Det er nok mange fordommer blant fiskere, både på FS-sidene og ellers. Noen "rakker" ned på fluefiskere, noen på meitefiskere. Alle er i samme bås !

La fluefiskerne få sin liste, de vil jo selv gjerne ha den ! Og er den størst, er man jo på allroundlista også.

Flue er en spesiell ting, alt det andre er i samme bås (mark, sluk etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Er nok ikke helt enig. Å ta en fisk (laks,sø f.eks.) på flue er ofte mye lettere enn med "mat" (mark f.eks.) i store perioder av sesongen. Største utfordringen ligger nok i å håndtere en stor fisk på flua !

At det er flere som driver fluefiske framfor annet fiske, stemmer ihvertfall ikke i Trøndelag.

Mange driver med fluefiske, men de aller fleste fisker med annet redskap. Både i elv, sjø, vatn.

Kan ikke skjønne at de som fisker flue kan få en egen pris (rekord eller kall det hva man vil).

Jeg fisker både med mark, sluk og flue (mest mark) og det å ta en fisk på flue er jo noe helt spesielt.

Også for meg som gjerne kan kalles for en meitefisker (stort sett).

Det er nok mange fordommer blant fiskere, både på FS-sidene og ellers. Noen "rakker" ned på fluefiskere, noen på meitefiskere. Alle er i samme bås !

La fluefiskerne få sin liste, de vil jo selv gjerne ha den ! Og er den størst, er man jo på allroundlista også.

Flue er en spesiell ting, alt det andre er i samme bås (mark, sluk etc.)

De har jo sin egen liste, VL sin. At SF velger å ikke skille mellom fangstmetodene på sin rekordliste, tar jo ikke bort VL sin funksjon med fluelisten. ;)

Og jeg kan ikke se at sluk har noe mer med meite å gjøre, enn flue. Fisket har utviklet seg til en rekke av metoder og variasjoner av dette. Mange av metodene er sikkert kommet for å gi muligheter til å få mange, store eller spesielle arter, f.eks. pimpelfiske etter abbor, trolling og kystmeite.

Størst fisk er størst fisk, uansett metode.

:rolleyes:

Konkurransene som går via mange sider og medier skiller ofte mellom metoder eller arter. Dette er veldig artig og inspirerende. Det ER morro å se hva slags fisk som blir tatt på ulike metoder, og det ER morro og nyttig å se hvilke metoder som gir størst og flest fisk. For nysgjerrige som vil ha veldig store abbor fra isen, så vil nok ett blikk på isfiskelistene eller abborlistene på ulike konkurranser gi nyttig startinformasjon. Men rekordlistene gir en direkte mulighet til å vise artspotensialet, dvs sammenligne sin fangst med den største som er tatt i landet. Og det gir nok litt cred og cudos å kunne havne på denne listen.

Sum:

VL har to lister

SF har en liste

FS har mange og varierte konkuranser

SF har mange og varierte konkurranser

NMU har en konkurranse (lenge siden jeg kjente til denne :))

AOF har en konkurranse med lister på arter

Aviser og lokallag har egne konkurranser.

DB.no har sommerkonkurranse

pluss mange konkurranser og lister jeg ikke husker.

Dette gir de fleste muligheten til å komme på en liste, eller lese/bruke en liste som passer.

Mangfoldet er kanskje større enn vi tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At SF har fjernet fluelisten er personlig for meg et signal om hva jeg skulle ønske VL gjorde.

Det enkle er ofte det beste, og en liste hvor størst fisk er størst fisk uansett metode er det enkleste.

Gjerne undergrupper hvor de forskellige metodene fremgår, f.eks 5 største innenfor hver art på hver metode, ikke som egen liste på egne ben.

Artig at den fluefiskende delen av debatantene som har deltatt her ser på det SF har gjort som nærmest et direkte angrep på metoden de benytter... Det er ikke det! Kom dere ut å få en fisk over gjeldene SF-rekord og vi fører den gladelig opp (dersom dokumentasjon og slikt er på plass selvsagt).

Selvom jeg personlig ønsker at VL skal fjerne flue listen fra de offisielle listene vet jeg at det høyst sannsynelig ikke skjer... For samme hvor offisiell den er har den jo et komersielt tilsnitt. Villmarksliv er jo et blad (eid av Hjemmet Mortensen??) og trives sikkert med økte inntekter på annonser på flue produkter.

I den perfekte liste verden hadde hverken VL eller SF eller Norgeshavfiske forbund (kjører ikke de med egne lister??? både med og uten tynn line??) kjørt med lister, men et forbund som ivaretok våre interesser som sportfiskere bedre enn hva NJFF gjør (Norges Sportsfiske Forbund f.eks.), hadde hatt listene helt uten komersielle baktanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At SF har fjernet fluelisten er personlig for meg et signal om hva jeg skulle ønske VL gjorde.

Det enkle er ofte det beste, og en liste hvor størst fisk er størst fisk uansett metode er det enkleste.

Gjerne undergrupper hvor de forskellige metodene fremgår, f.eks 5 største innenfor hver art på hver metode, ikke som egen liste på egne ben.

Artig at den fluefiskende delen av debatantene som har deltatt her ser på det SF har gjort som nærmest et direkte angrep på metoden de benytter... Det er ikke det! Kom dere ut å få en fisk over gjeldene SF-rekord og vi fører den gladelig opp (dersom dokumentasjon og slikt er på plass selvsagt).

Selvom jeg personlig ønsker at VL skal fjerne flue listen fra de offisielle listene vet jeg at det høyst sannsynelig ikke skjer... For samme hvor offisiell den er har den jo et komersielt tilsnitt. Villmarksliv er jo et blad (eid av Hjemmet Mortensen??) og trives sikkert med økte inntekter på annonser på flue produkter.

I den perfekte liste verden hadde hverken VL eller SF eller Norgeshavfiske forbund (kjører ikke de med egne lister??? både med og uten tynn line??) kjørt med lister, men et forbund som ivaretok våre interesser som sportfiskere bedre enn hva NJFF gjør (Norges Sportsfiske Forbund f.eks.), hadde hatt listene helt uten komersielle baktanker.

Ja, det enkleste er gjerne det beste. Og jeg hadde neppe stemt for en utvidelse til en egen flueliste dersom den problemstillingen hadde vært aktuell i dag. Men samtidig har du rett når det gjelder årsakene til at fluelisten ikke blir strøket. Men som blant annet denne tråden viser er det jo rimelig uklare skillelinjer mellom ulike metoder, noe som kanskje er det sterkeste argumentet mot egne metodelister. Og det at mange ønsker å fjerne fluelistene er da like lite et angrep på fluefiske, som tilstedeværelsen av slike lister er en diskriminering av andre metoder.

Og i en perfekt verden burde kanskje en helt "nøytral" instans, som NJFF, vært ansvarlig for de offisielle listene. Men den kabalen ble allerede lagt på midten av 1970-tallet. NJFF hadde heller ikke den gangen evnen til å ivareta norske sportsfiskeres interesser, og VL grep sjansen. Når de så hadde hatt ansvaret for disse listene i over 15 år, ble det forsøkt noen spede tilsnikelser fra forbundets side, men det ble da juridisk avklart at VL hadde hevd på disse listene. Og derfor blir det vel slik også i fremtiden.

Men selv om VL naturligvis har sine kommersielle baktanker med listene, forsøker vi etter beste evne å ivareta den faglige integriteten på listene. At det ikke alltid er enighet om hva vi bør gjøre og når innad i juryen er vel bare et sunnhetstegn. Det er jo derfor vi har en jury; at et mest mulig representativt syn på ulike saker skal komme til uttrykk, og hva man skal gjøre blir så bestemt ut fra mest mulig demokratiske prinsipper innad i juryen. At jeg ikke alltid får det akkurat slik jeg ønsker må jeg da enten leve med, eller si at jeg ikke kan stå inne for, og i så fall melde meg ut. Jeg har ikke mistet nattesøvnen enda, selv om det er ting jeg rent personlig kunne tenkt meg å gjort annerledes! Og kanskje dette i stor grad skyldes erkjennelsen av at dette tross alt ikke er et spørsmål om liv eller død, uten derved å si at jeg er likegyldig til listenes skjebne.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SF får bare gjøre som dem gjør med listeføringen (forøvrig en formiddabel researcejobb), så får vi som mener at det er feil å sidestille

1. forhåndsfore en swim 14 dager på forhånd og fiske med tre samtidige stenger med et kastepotensiale på +100 meter, eller agne på flere hundre meters dyp. Fiske med naturlig/kunstig agn og attrakorer kontra

2. En fluestang med et kunstig agn, med et kastepotensial på rundt 30 meter og svært begrensede muligheter for dypfiske -

være glad for at VL opprettholder fluerekordene for oss, fluefiskerene finnes det jo langt flere av enn aktive meitere.

Så stopper jeg argumentasjonen nå i lys av at jeg både syns et mangfold på nett er bedre enn å begrense/redusere opplysningene og at jeg velger selv hva som interesserer og henter opplysningene hvor de ligger, pluss at jeg egentlig har engasjert meg nok i saken og ser at vi bare må konkludere med at vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic.

Til Rune J.

Når jeg går gjennom rekordene som er ført opp på VLs fluerekordliste, så er det en tanke som slår meg.

"denne kan da ikke ha vært tatt på fluefiske"

Nå vet jeg at men kan få fisk på alt mulig rart, men for meg ligger det et par fysiske sperrer på et noen av rekordene.

Jeg ønsker ikke å gå ut med en debatt rundt dette her, da jeg antar at Rune har vært innom den samme tanken selv, men likevel valgt å godkjenne rekoden.

Dersom dette ikke er tilfelle kan jeg godt sende deg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.