Gå til innhold
Fiskersiden

Gulp børstemark


 Share

Recommended Posts

Har prøvd såvidt med Gulp børstemark. Kjørte da marken inn på krokskaftet på en enkelkrok, krokspissen stakk ut og det meste av marken hang løst bak. Oppdaga etter hvert at det var et problem at krafta i kastet dro kroken løs.

Kan det være en idé å feste en treble- eller enkelkrok litt lenger bak på marken slik at fisk som napper bakfra også blir sittende? Agnet vil vel da også bli sittende fast bedre slik at det ikke løsner?

MEN, vil dette påvirke gangen på agnet i vesentlig grad slik at fisken ikke trigges?

Kom med synspunkter! :P

Mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk i alle fall en langskaftet krok, for eksempel en aberdeenkrok. Det er også mulig å tre marken forbi krokøyet og inn på sena et stykke. Elles kan jo ideen med et tandemkroksett fungere. Selv om det nok vil påvirke agnet. Det er jo bare å prøve seg fram. Det ligger mye prøving og feiling bak gode nyvinninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Gulp børstemark i går ettermiddag, og den ble en feit liten ørret på 6 hg, så dette skal prøved mer. Hvor lenge holder den seg når den er tatt ut av posen? Står jo på pakka at den brytes ned etterhvert, men kan man bruke den samme marken med noen dagers mellomrom?

Nei, de blir fort porøse etter en tid utenfor pakningen.

Jeg var selv på en tur nå søndag, etter to-tre timer med slukfiske og duppfiske med sild og ekte børstemark gikk jeg over til intermediate bomber med Gulp! Børstemark. På første kastet satt et slips av en SØ på ca et kilo, et par kast senere fikk jeg en litt fetere SØ på 0,8-0,9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor lang fortom bruker folket til desse ufyselige sakene (Gulp børstemarkane)?

Har kjøpt meg ein intermediate bombe på 15 gram og to typar av desse makkane av den lange sorten 6". Tenkte å fiske dei på Mustad Baitholder kroker i størrelse 2. Må vel bruke hanskar når ein tar i det svineriet, fyttygrisen for ein stank!

Endret av S.Eie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor lang fortom bruker folket til desse ufyselige sakene (Gulp børstemarkane)?

Har kjøpt meg ein intermediate bombe på 15 gram og to typar av desse makkane av den lange sorten 6". Tenkte å fiske dei på Mustad Baitholder kroker i størrelse 2. Må vel bruke hanskar når ein tar i det svineriet, fyttygrisen for ein stank!

Du har aldri vært borti Blue crab forstår jeg...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang tids opphold i byen og dei seinare dagars vårvær med duften av ungpiker og parfyme, kan gjere merkelige ting med luktesansen til ein stakkars sjøaureentusiast frå distriktet.

Når sant skal seiast lukta den vel egentlig nysteikte vafler om ein skal samanlikne med harskt selspekk i råttent makrellsø som me bruker i teinene etter hummaren.

Anyways, eg rekna vel med svar i retning at eg bør avpasse fortomslengden etter forholda, men ein god begynnelse til ei stang på 10,6 fot kan være 1,5 meter f.eks?

Har stor tru på dette greiene kim andre, er likevel forberedt på fiasko. Skal prøve flyndrene og i påsken hadde eg tenkt, men først etter dei blanke og prikkete fighterane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunn bruker jeg gjerne så lange fotommer som det praktisk lar seg kaste med ved bruk av bomberdupp. Fordi jeg personlig tror det har noe for seg å ha litt avstand til bomberen. Så en stanglengde ++ er det jeg normalt havner på. Har man tro på kortere og det funker så bruk det. Har ikke erfaring nok til så si om noen lengde gir mer fangst enn noen annen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte med 2 meter fortom, og har fått to fisk på to turer!

grunn bruker jeg gjerne så lange fotommer som det praktisk lar seg kaste med ved bruk av bomberdupp. Fordi jeg personlig tror det har noe for seg å ha litt avstand til bomberen. Så en stanglengde ++ er det jeg normalt havner på. Har man tro på kortere og det funker så bruk det. Har ikke erfaring nok til så si om noen lengde gir mer fangst enn noen annen

Hvis man bruker fortom med en stanglendes lengde ++, hvordan kaster man da? Legger man agnet ned bak på bakken før man kaster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem - duppen nærme stangtop - og det hele svinges jo og kommer ikke i nærheten av bakken under kast. Stangens bunndel (håndtak) er jo også minimum en meter over bakken i hendene. Forøvrig har jeg testet å kaste tilsvarende med 2x stanglengde og da legger man agnet pent på bakken først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du på ei strand der det går fint å strande ein eventuell fisk, kan du ha dobbel så lang fortom som stanga. Du kastar bare medan børstemarken enno er i vatnet, og duppen nær stangtuppen. Dette går bra om du startar kastet i det duppen har kome inn til stangtuppen, og gjer kastbevegelsen slik at kroken ikkje sett seg i botn... Eigentleg ganske greit å kaste slik.... Nesten lettare enn å kasta med 1, 5 gang stanglengde dette. Du bruker ein bevegelse som er lik den ein brukar når ein speykastar...

Endret av flygefisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.