Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedder og lengde....


 Share

Recommended Posts

Jeg tok en på 9,0 og 103/104cm (hadde den oppe to ganger) i vår - ikke langt fra der Eirik fikk sine...

Basert på denne og andre gjedder jeg har fått der, og den sinnsyke kondisjonen på gjeddene (ihvertfall den jeg så) til Eirik, tror jeg kondisjonen på gjeddene i dette området er ekstrem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se litt respons! [^]

Nå har jeg allerede begynt en innsamling, så nå kan jeg like så godt ta på meg jobben å lage et liknende diagram som det avkroken har for stam og suter på sidene sine. Kanskje han til og med har lyst til å legge det ut hvis det blir noe å skryte av?[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av akarls

Gøy å se litt respons! [^]

Nå har jeg allerede begynt en innsamling, så nå kan jeg like så godt ta på meg jobben å lage et liknende diagram som det avkroken har for stam og suter på sidene sine. Kanskje han til og med har lyst til å legge det ut hvis det blir noe å skryte av?[ :P ]

Jeg har en del data på gjedde liggende hjemme, har bare ikke hatt tid til å sy det sammen til et diagram, men det kommer.

Har foresten en del data på de fleste fiskearter, men tar gjene i mot MYE mer. Så send gjerne det dere/du har over på en PM.

Husk sted, dato og fangstmann i tillegg til vakt og lengde.Dette gjelder absolutt alle fiskearter av en viss størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis så er 90cm/4,5kg, 100cm/6kg+ og 110cm/8-10kg i Glomma, men noen unntak finnes jo.

Her er noen fangster/tall på normale og fete gjedder fra Glomma/Øyeren i høst: 5960g/98cm, 6400g/100cm, 6640g/97cm, 7260g/99cm, 7760g/105cm, 9320g/106cm, 9780g/110cm, 10020g/110cm, 10960g/117cm og 12580g/118cm

Når det gjelder lengde/vekt hos gjedde så er det mange lokale variasjoner mellom steder i en elv og mellom forskjellige innsjøer pga av mattilgang og type matfisk. Noen steder er gjeddene alltid under normalen og blir aldri tyngre enn 8-12kg, mens andre steder så er de feite og kan nå rekorder. Noen steder er for eksempel gjeddene veldig breie over ryggen noe som gir ekstra vekt, andre steder har de en feit hengemage eller så kan man få gjedder som akkurat har spist en munnfull på 2kg og da blir det fort store utslag på vekt/lengde skalaen. Gjeddas vekt før og etter gyting gir jo også store utslag på skalaen. I England har man etter flere 10år med fangster og forskning kommet frem til at i store innsjøer med ok mattilgang så blir gjeddene lange og gamle(store, men ikke rekordtunge), mens i relativt små næringsrike innsjøer så blir gjeddene feite og korte, men dør "unge". Det er altså i de næringsrike vann man finner/får rekordene! Og noe annet er at normalt så blir gjedder i stille vann tyngre og feitere enn gjedder i strømmende vann.

Har også erfart flere ganger at gjedder som er korte og fete i størrelsen 5-10kg ikke greier å holde på kondisen da de blir lengre og gamle. De kan altså være korte og fete i ungdommen, men da de blir eldre(10-15år) så blir de mer normale i kondisen. Og som gamle (15-20år) blir de fort tynne og dårlige omtrent som oss mennesker.

Det blir jo bra hvis TO får samlet masse korrekt data på lengde/vekt hos gjedde her i Norge, men som sagt så er det en del tilleggs info som må legges til fangstene/skalaen.

sitat:Jeg tok en på 9,0 og 103/104cm (hadde den oppe to ganger) i vår - ikke langt fra der Eirik fikk sine...

Basert på denne og andre gjedder jeg har fått der, og den sinnsyke kondisjonen på gjeddene (ihvertfall den jeg så) til Eirik, tror jeg kondisjonen på gjeddene i dette området er ekstrem...

Japp, det virker som du har funnet en meget spesiell lokalitet for ekstreme gjedder i Glomma. Og det er jo positivt d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Den gjedda di SU veier nesten dobbelt så mye som normalen er for eksempel på storsjøen! Der ville ei gjedde på 100cm. veid ca 6kg. med normal grei kondisjon. Disse voldsomme vektene som er på de fleste gjeddene som blir tatt om dagen syns jeg er litt pussig.. Mitt mest ekstreme tillfelle på vekt er ei gjedde på 108cm/10100g. Denne gjedda hadde kondis som de verste tilfellene av gjedder som blir tatt i Lødde å i sverige. For to-tre uker siden fikk jeg ei på 114,5cm/10200g. Denne hadde en flott kondisjon, og etter andre erfaringer med store gjedder Ray og j har tatt så ligger gjedder på 115-120cm mellom 10 og drøye 12kg med normalt bra kondisjoner. Gjedda jeg fikk forige dagen på 13800g. var ei skikkelig feit dame!! Likevell så måler de fleste gjedder som blir tatt rundt om kring med så høye vekter en go del mindre i cm.mål...? Det er sant som du sier Arnt Åge at det varierer mye på grøvelse, bredde og div. fra vann til vann, men jeg syns det er mye voldsomme vekter mange steder.. De fleste ser ikke noe særlig grøvere enn normalen er ut i fra det bilder viser...? Menmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 years later...
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.