Gå til innhold
Fiskersiden

Trit og Chi på Rye og Malvik


Triturus
 Share

Recommended Posts

Fredag

Nå har våren virkelig gjort sitt inntog i Midt-Norge, med plussgrader, blå himmel og et svare leven fra alskens vadefugler. Flatfiskene skal jo våkne opp fra vinterdvalen på disse tider, og bilder av bla.a. feite sandflyndrer lokket oss ut på tur igjen. Derfor tok vi andre halvdel av fredagen fri, lastet bilen full av slepetakler og små sirkelkroker og duret ut mot Rye. Rye er en plass på byneset i Trondheim, der det ryktes om piggvar og andre frekke flatfisker. Her er det skjellsandbunn og avsindig langgrunt. Heldigvis fant vi oss en fin molo, så vi kom litt ut fra stranda.

Kort sagt var det lite aktivitet her, noen forsiktige run hadde vi, men ingen som satt. Det haglet med teorier på hvorfor det var så dødt, men sannsynlig forklaring er nok den gamle silda fra Namsos, som har vært opptint 7-8 ganger og som var svært så dvask og lite luktsterkt. Reker er tingen, skulle vi erfare dagen etter.

I frustrasjonen over lite aktivitet, dro vi til en båthavn like i nærheten for å teste mikrofiske. Og, som så mange ganger før er det småttisene som redder dagen. Chironomus er ikke snauere enn at han drar to nye arter på 15 minutter.

Picture%2520006%252C%2520liten.jpg

Vanlig ulke og dvergulke på hhv 59,2 og 31,26 gram.

Jeg får til slutt lurt opp en ulke jeg også, 21,1 gram liten.

Mørket falt på og bunnen ble umulig å se, så vi kalte det en dag og pakket gearet.

Lørdag

Med en opptatt bil, måtte vi ty til kollektivtrafikk for å komme oss ut til Malviklandet. Her ventet nok en gang feite flyndrer og kanskje en fløyfisk eller to. Været var i alle fall upåklagelig med vindstille og sikkert 10 grader varmt. Vi hadde vært smarte nok til å kjøpe med reker denne gangen, så silda fikk en velfortjent pause. Det starter ganske rolig med noen sandflyndrer i str. mikro, og Chironomus utnevner seg raskt til sandflyndrekongen. Vi gir oss ende over for alle babysandflyndrene som kommer opp, og humrer litt når vi tenker på at ChristerGj mangler denne überlette arten :rolleyes: . Mens jeg går å småspiser rekerogn, runner det kult på den ene stanga mi. Etter et klokkeren tilslag er det dyp bøy i stanga og en merkelig napping. Dette må være stor sandflyndre, tenker jeg. Fisken følger bunn hele veien og minner verken om hys eller bleik. Da fisken åpenbarer seg fra unden vises den dasslokkaktige formen og de store mørke flekkene. Nei, ikke flekkskate, men rødspette! Såpass stor også, at jeg ikke tør å løfte den rett opp. Jeg klatret ned stigen fra brygga og får lirket ene hånda inn i gjellene og dro meg oppover med den andre. YESS!!

Picture%2520006%252C%2520liten.jpg

En skikkelig julegris er det, og solid ny bestenotering. Fisken ble vurdert som matfisk og jeg overser den feite magen for en stund og kakker den kalt i hodet. Det var da virkelig på tide at jeg fikk meg en matfisk jeg også, Arve har brukt vinteren på å spise seg feit på kveite, steinbit og brosme, mens jeg har blitt mager på kutlinger og ulker.

Picture%2520013%252C%2520liten.jpg

51 cm og 1810 gram. Det er virkelig noe i det LasseB sier, flyndrer er rett og slett utrolig kule dyr!

Vi var begge overrasket over å få rødspette her, Arve spesielt. Om det er misunnelse som forårsaket reaksjonen er uvisst.

Picture%2520028%252C%2520liten.jpg

Vi fortsatte å fiske, større i troen enn på lenge. Etter et nytt run på det ene rekeglidetakkelet, kommer det en skrubbe til syne. Denne var rundt 300 gram og fikk svømme videre uten fotosession. Denne skulle gjerne Arve hatt, men slo fra seg frustrasjonen og bestemte seg for å prikke slimål som art. Han taklet biffen på første forsøk.

Picture%2520017%252C%2520liten.jpg

Med 2 av 4 kroker i svelget, får vi gratulere med nok en ny art. Prisen var riktignok en halvtimes knoting med slimete hender og et stk. skrota takkel. Like etter dro han en slimål til, og brukte minst en halvtime på akroking da også.

Mikrofiskene ble selvsagt utprøvd, men mikrostanga forble uflekset idag. Vi pakket utstyret og labbet opp til bussholdeplassen. Det er alltid like artig å komme inn på en buss fullt av feststemte folk, stinkende av strandsnegl og innvoller.

Picture%2520030%252C%2520liten.jpg

Det har vært nok en flott tur med mye liv og brukbart med fangst. Status for dagen er, 1 rødspette, 15 sandflyndrer, 2 hyser, 1 knurr, 2 hvitting, 2 slimål og 1 skrubbe. Fiskene synes endelig å ha gått ut av vinterdvalen, og vi ser frem til mer vårfiske uten sludd og med fisk.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Heisann for en rapport og for ei nydelig rødspette. Kraftige finner og herlige prikker. Rart å tenke på at jeg ikke fikk en eneste ulke, dvergulke eller fløyfisk der oppe på så mange år, og bare et par sandflyndrer.

Dere andre, ikke gi meg årsaken. :rolleyes: Jeg skylder på krokstørrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med en virkelig flott spette - en sånn vil også jeg ha! Får også gratulere Arve med nye arter, håper han ikke er blitt hektet på slimålfisket :P

Det starter ganske rolig med noen sandflyndrer i str. mikro, og Chironomus utnevner seg raskt som sandflyndrekongen. Vi gir oss ende over for alle babysandflyndrene som kommer opp, og humrer litt når vi tenker på at ChristerGj mangler denne überlette arten :) .

:D:unsure: Nå må vi ikke glemme at jeg faktisk klarte å krøke ei sandflyndre for noen uker siden da (en viss egenskap jeg har når det gjelder arter jeg ikke har fått før)!! :lol: Skal gjøre et tappert forsøk igjen i morgen, burde jo ikke være SÅ vanskelig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.