Gå til innhold
Fiskersiden

Etne elva 2007


T..V
 Share

Recommended Posts

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det virker vel som vi må stole på vestlandsregnet (som alltid er fraværende når vi trenger det) i år.

Ellers er jeg rimelig spent på hvordan gravingen i sone seks, kommer til å påvirke sone fem, jeg har to fine døgn der iår :)

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke sjangsen på 6'en i år, men det høres jo spennende ut..? Får håpe laksen liker den.

Skal også fiske 5'en for første gang i år, samt 7'en og noen døgn i 14, 15 og 16.

Noen som har tips å komme med ang. 5'en? Har kun sett innstrømmen og der er det vel fint med flue ;) Resten av strekket er vel avhengig av vannstand etter hva jeg har hørt. Og DET regner jeg ikke med første uka i juli :)

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone er veldig fin :)

Som KIS nevner fikk jeg to fine mellomlaks der i fjor.

Har sikret meg to døgn i år også.

Begge laksene tok nede i "hålå" ved det nederste skuret. Den ene tok en Peter Ross variant og den andre en Sunray Shadow.

Legger ved et dårlig mobil-bilde.

Lars.

IMAGE_00012.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Vet ikke helt om jeg forsto formålet til denne tråden..

Jo det skal jeg si deg, ville bare få i gang snakket om elva her på siden, om hva fok mener om arbeidet i sone 6, arbeid langs elva som i sone 10, forventninger til kommende sesong ol. Det er jo bare ca. 2 måneder i gjen til sesongen skal starte!!!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I indre Etnefjella er det dessverre svært lite snø i år. Varm vår og lite snø bidrar lite til stor elv. Så vi får håpe på mye rein?

Ellers har jeg tro på sone 6. Tror også det virker positivt inn på sone 5.

Men det er det ikke lett forutsi noe om det. Det går som regel noen år før effekten av endinger i elven setter seg. Som oftest er det ikke positivt de første årene.

Når det gjelder sone 10, er det ikke gjort noe der i år. Det kommer nok først til vinteren. Det er store endringer på gang og vil bli spennende og se hva som skjer der. Sone 10 har vært den beste sonen i Etneelva mange år, men har tapt seg de siste 2-3 årene.

Men med store flommer hver høst/vinte må en regne med at det endrer seg år for år.

I fjor var sone 7 veldig bra, og sone 16 var og overraskende bra.

28 dager igjen

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nygått villaks ble observert på elva 29 april i år. Veldig tidlig og mulighetene for at det står en del fisk på elva ved åpning bør være stor!!

Endingene i sone 6 har ført til en helt annen strøm i sone 5 har jeg forstått. Før var det et brekk med et lite stryk fra 6 ned til 5. Nå er det jevn strøm i hele svingen som fører til at det blir mye jevnere strøm nedover i sone 5. En slipper forhåpentligvis den ganske døde delen midt på sone 5.

At 6en nå er blitt en fluesone og ikke en oppsamlingsplass gjør vel og sitt til at andre soner blir bedre. Nå vil vel sone 9 i mye større grad bli en oppsamlingsplass. Blir en spennende sesong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er det ikke lenge til det braker løs!!!

Ser at elva går på 23m/3. Dette må jo nesten være perfekt sett i øyne på de som skal fiske de første dagene!?

Er det noen som vet om det har vært bra oppgang?

Å om det går laks opp i sørelva så tidelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at sone 6 såg spennende ut etter gravingen og fylling av selve hålå (som me seie på Karmøynå).

Sonen kan nå fiskes med flue også som er et stort pluss for meg iallefall. Flere fine små håler på nederste strekket som eg trur kan bli giftige. Sone 5 står ofte mye av fisken øverst i innløpsstrømmen og nedover i renna. Som KIS sa så står ofte fisken også langt bakpå med det nederste skuret, men det er blankt og grunt så ikkje alltid like lett. Helt nederste delen er en bra aureplass, men ved middels/lite vann pleier vi å spare denne til kveld/natt og morgenfiske. Det er vadbart langt ned mot grensen av strekket, men her kan fisken stå på begge sider av elven, mest fra midten og mot andre siden. Kjenne det krible godt nå, sone 12 på åpningen, sammen med ein haug med folk. Blir vel mye godt å leske seg med tenke eg ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at sone 6 såg spennende ut etter gravingen og fylling av selve hålå (som me seie på Karmøynå).

Sonen kan nå fiskes med flue også som er et stort pluss for meg iallefall. Flere fine små håler på nederste strekket som eg trur kan bli giftige. Sone 5 står ofte mye av fisken øverst i innløpsstrømmen og nedover i renna. Som KIS sa så står ofte fisken også langt bakpå med det nederste skuret, men det er blankt og grunt så ikkje alltid like lett. Helt nederste delen er en bra aureplass, men ved middels/lite vann pleier vi å spare denne til kveld/natt og morgenfiske. Det er vadbart langt ned mot grensen av strekket, men her kan fisken stå på begge sider av elven, mest fra midten og mot andre siden. Kjenne det krible godt nå, sone 12 på åpningen, sammen med ein haug med folk. Blir vel mye godt å leske seg med tenke eg ;-D

Krible godt nå ja. Dere får slippe noen forbi til oss som står oppe i Sone 15 :-)

Skal ha 2 døgn i Sone 5 i juli, så det blir spennende å se hvordan forandringene i Sone 6 har påvirket sonen nedenfor.

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krible godt nå ja. Dere får slippe noen forbi til oss som står oppe i Sone 15 :-)

Skal ha 2 døgn i Sone 5 i juli, så det blir spennende å se hvordan forandringene i Sone 6 har påvirket sonen nedenfor.

Lars.

Å herregud!!! natt til fredag braker det løs i sone 12, blir der me jobben i 3 dager!!

hører rykter om at de har sett 10 laks oppe i sone 10...

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden hører hjemme under "Vestlandet" og ikke "Laksefiske".

Flyttet av meg.

Trym

Moderator.

Da er det vel flere tråder under "Laksefiske" som bør flyttes til tilhørende "område-tråder" ?

Jeg nevner i fleng:

"Drammenselva", "Gaula 07 sesongen", "Numedalslågen", "Sandøla", "Fiske i Orkla", osv. osv.

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel flere tråder under "Laksefiske" som bør flyttes til tilhørende "område-tråder" ?

Jeg nevner i fleng:

"Drammenselva", "Gaula 07 sesongen", "Numedalslågen", "Sandøla", "Fiske i Orkla", osv. osv.

Lars.

Hehe, Trymmen er fortsatt høy på sjøørretfiske, så han flytter vel litt av hvert om dagen :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.