Gå til innhold
Fiskersiden

Etne elva 2007


T..V
 Share

Recommended Posts

Delforumet "Laksefiske" må jeg bare innrømme at er svært lite frekventert av meg....

Så her var det bare en tilfeldighet at jeg så denne tråden.

Tror det har blitt ryddet opp og flyttet til rette delfora av andre enn meg nå, og det er sikkert bra ettersom jeg ikke har helt oversikt over hvor i landet disse elvene egentlig ligger.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig med KIS at fred og ro betyr mye der hvor jeg skal fiske. Altså så lite trafikk, bygninger, etc som mulig i umiddelbar nærhet.

Derfor liker jeg meg godt nederst i elva Sone 3, 1B og 1, men også oppover i sone 5, 7, 15, 23.

Nå det er sagt så må jeg jo tilstå at det er mange uprøvde soner i elva for mitt vedkommende.

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Hører jo jevnlig om lakseobservasjoner i elva-og har sett selv en del flott laks på Bruhølen. Tror det er lov å være temmelig optimist med tanke på åpningen dette året. Laksen er også større enn de tidlige laksene var foregående sesong. Mitt første døgn blir i Mowinckel 5. juni.

Magasinene i forbindelse med Sørelva begyner dog å bli faretruende nedtappet allerede-ikke er det mye snø igjen heller, selv om det ligger litt fra ca 1000 m.o.h og høyere. Tror i alle fall vi unngår liten junielv-som i fjor. Med den snøen som er igjen pluss er litt heldige med været tror jeg elva kommer til å gå svært så fin i alle fall i juni mnd.

Endret av F. Mortensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittsonene til fluefiske er sone 3, 7 og 10. Sone 15 er fredelig, lettfisket og idyllisk, men jeg har ikke samme troen der som de andre så den havner på en 4de plass.

Sone 4 er jo også fin, men lite interessant uten vann (dvs hver gang jeg fisker). Sone 5 gleder jeg meg til å prøve i juli!

Skal fiske sone 15 den 22-24.juni så håper den kan ramle på en litt tilbakestående laks på flua mi.. Den kan gjerne være stor og dum ;)

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Etnelaks sine sider:

Nyheter 01. juni 2007

Nå kl 13.00 er status 31 laks på land her i Etneelva. Det er det vi vet om! Den største er 11,2 kg. tatt i sone 14.av Stefan Røer. Han fekk og første laks i natt, kl. 0.02.

I sone 20 er der til nå landet 8 laks på mellom 4 kg og 9 kg. Så de to guttene har hatt det moro. Selv har jeg landet 5 i sone 3. Hvorav to var små oppdrettslaks. De andre er mellom 4 kg og 6,7kg. Ellers er det tatt fisk på 8,6 kg, 8 kg, 8,0 kg og 7,0 kg for å nevne noen av de største.

Elva er kjempeflott, med god temperatur og vannstand.

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble blanking på oss som fisket Mowinckel på åpningsdøgnet. Intet sett intet hørt.

Ganske frustrerende når vi vet at det ble tatt storlaks både i sonen ovenfor og sonen nedenfor.

Får håpe det går bedre med ArildH & Co som fisker sonen dette døgnet.

For min del blir det å lade opp til neste "økt" som er Sone 1 om en uke.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått fiske der inne, utenome i sone 1, der jeg kommer fra nå, det ble 6 sjøørret, største på 1,6kg.

Grei nok fangst, men i sone 3ble det tatt tre laks, tror de veide 6, 8, 11 kg, kjørte forbi på broa, og holdt på å kjøre på elva, det var noen vannvittig flotte fisker!

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel tatt tre fine lakser på sluk....

Jeg var i sone 10 på tirsdag til onsdag, men det ble bom.

Sol og synkende, klar elv var ingen lykkelig kombinasjon!

Vi så ikke fisk før det var gåttt et halvt døgn, og det var en laks som likte seg best i den umulige bakevja, stressa som om den skulle ha vært i elva et helt liv....

Men jeg skal inn på torsdag i sone 8, så jeg får håpe på værforandring til den tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fiska sone1 fra fredag til lørdag, uten å få kjenning med stor fisk.

Er vel bare å skylde på vær & føre-forhold.

Lokale ungdommer valfartet sone 1B for å bade. Vi jagde dem bort en gang, men de kom tilbake.

Hvis noen av dere leser dette:

Det er FORBUDT å bade i elva !!!!

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fast problemstilling at folk bader i elva, utrolig provoserende, men grunneierne i mange elver her i distriktet driter i det!

I Vikedal er det bare å pakke utstyret sammen når det blir badetemp, da er elva full av unger, selv om det står fin fisk på elva. I sone 1b opplevde jeg engang at det var de som leide sonen som badet, på liten elv, en time før soneskifte

:P

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fiska sone1 fra fredag til lørdag, uten å få kjenning med stor fisk.

Er vel bare å skylde på vær & føre-forhold.

Lokale ungdommer valfartet sone 1B for å bade. Vi jagde dem bort en gang, men de kom tilbake.

Hvis noen av dere leser dette:

Det er FORBUDT å bade i elva !!!!

Lars.

Er det det ? Beviste ikke den saken på sørlandet nettop det motsatte ? Nemlig at det ikke er forbudt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den saken avgjort egentlig? Men det er nok forksjell på strand og elv, den saken på jæren gjaldt jo bading nederst i elva, ved stranda. Tror nok grunneier står sterkere lenger oppe i elvene.

Jeg skal visstnok innover på lørdag..... til sone 15 men er ikke veldig optimist. Dessuten har lakseødaren F.M. sonen døgnet før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sone 15 bør vel være ok den, hvis elva ikke fortsetter sin destruktive tendens til å synke kraftig :) Hørte om snø på toppene idagmorges, så det er vel slutt på snøsmeltinga iallefall.

Reglene rundt bading i elva ( spesielt i brakkvannsdelen) er vel litt ulne, men de kom til enighet på jæren i fjor tror jeg.

Jeg fikk beskjed av grunneier i Vikedal om å jage bort folk som bada, han sa det var ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GA meg før midnatt, elendige forhold og hadde glemt fluestanga hjemme så ble ikke mulighet for sø fiske :(

Elva raskt synkende og klar, så ikke fisk de 5t jeg satt ved elva. Fikk kost med med litt grillmat og røyk, fisket over 4ganger. Fin tur men ikke det helt store sånn fiskemessig. Var innom sone 2/1B på hjemtur og hilste på uingdomsgruppen, ivrige karer gitt!

Fin avslutning på kort laksetur:

28375_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsinket rapport fra sone 8.

Vi kom inn og startet turen med cognac og litt pils, og lite tro på fisk, men sånn i sju tida var det allikevel på tide å prøve lykken. Først en tur over strekket på "holmen" uten at det gav utteling, så over på veisida.

På første kastet nedenfor skuret traff jeg litt feil, søkket raste inn i Kjetil sitt oppheng, dro opp, løste vasen, kasta ut, traff perfekt, og pang, der satt den, og for en fisk :D .

Den raste ned i håla og stilte seg der. Det var da det gikk opp for meg at vi ikke hadde håv med , og det er ikke akkurat lett å strande stor fisk i steinrøysa langs veien. Jeg sendte Kjetil opp i sone ni, og han kom tilbake med en minihåv, så sendte jeg ham ned i sone sju, der de heldigvis hadde en skikkelig håv.

Nå hadde det gått nærmere en halv time, og fisken hadde nesten ikke rikka seg. La jeg på litt press, la laksen på litt mer press, en meter inn, en meter ut, i en halv time! Jeg har aldri vært med på noe liknende :blink:

Så fikk den tydligvis nok av å stå i ro, den tok et helt sinnsykt utras nedstrøms, stoppa akkurat nok til at jeg fikk begynne å springe etter, deretter tok den ut igjen 10 meter-15 meter, så kom det skjebnesvangre hoppet i full fart nedstrøms, krokholdet gav etter og fisken stakk :(:(:(

Etter ca 40 min kamp med en av de virkelig store i elva, tippa den på noe over 10kg, må jeg innrømme at skuffelsen var ganske heftig, men for en kamp, den glemmer jeg ikke med det første :D

Når vi gikk tilbake til basen på andre sida av elva, var det ett stusselig syn som møtte oss! Sauene hadde raida skuret, det var tomt for chips, pølsebrød, grillen var herpa, stengene revet ned og drete på :o og værst av alt, makkboksen var tømt, og slikket rein, psykosauer :P

I skumringa så vi en smålaks som slo, men den ville ikke ta, så det ble å krype i sove pose ettpar timer, i 4 pluss grader!

Morgen fisket var elendig, vi så en laks, men den ville ikke.

Sånn i tolv tiden nærmet det seg slutt på makken( etter sauenes herjing), og sola stekte, så jeg fant ut at jeg ville ta ett siste forsøk på laksen, før jeg gav meg. Jeg satt på litt rød ultråd siden jeg hadde så lite makk, og la kastet litt oppstrøms fisken, pang der satt den! For en annerledes fight en kvelden før! Fisken tok av rett oppstrøms, og stoppet ikke før den var på toppen av svingen, jeg begynte å springe etter, for jeg så den gikk faretruende nær land, og jeg reagerte på at utraset fortsatte, selv om senen ikke forandret retning! Halvveis på vei opp til fisken, ble jeg møtt av en flott laks som var på vei nedover, et heftig vak, og så var det slutt på utraset :( , fisken hadde kjørt seg rundt en stein eller ei grein, og slo av fortommen når den gikk opp å viste seg, en flott fisk rundt 8kg!

Så det var den turen til Etne, 2 mista lakser, noen psykosauer og litt cognac, En fin tur, men akk så mye bedre hvis laksene hadde blitt med opp!

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.