Gå til innhold
Fiskersiden

Etne elva 2007


T..V
 Share

Recommended Posts

Glemte å skrive at jeg så tre fine havabbor på moloen, de to største var 2+, flotte fisker, som svømte frem og tilbake og rotet i bunnen.

Jeg stakk opp i elva for å hente fluestanga, men de svømte rolig ned på dypere vann etter første kastet.

Det var gøy å se årets første da :P

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Glemte å skrive at jeg så tre fine havabbor på moloen, de to største var 2+, flotte fisker, som svømte frem og tilbake og rotet i bunnen.

Jeg stakk opp i elva for å hente fluestanga, men de svømte rolig ned på dypere vann etter første kastet.

Det var gøy å se årets første da :D

Er ny bruker på dette forumet!

Ser ut som du har knekt koden i år Michael. Skal selv inn til sone 8 på søndag, skal bli spennende å komme igang med fisket. Har du noen tips anngående fiske i sone 8.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsinket rapport fra sone 8.

Vi kom inn og startet turen med cognac og litt pils, og lite tro på fisk, men sånn i sju tida var det allikevel på tide å prøve lykken. Først en tur over strekket på "holmen" uten at det gav utteling, så over på veisida.

På første kastet nedenfor skuret traff jeg litt feil, søkket raste inn i Kjetil sitt oppheng, dro opp, løste vasen, kasta ut, traff perfekt, og pang, der satt den, og for en fisk :D .

Den raste ned i håla og stilte seg der. Det var da det gikk opp for meg at vi ikke hadde håv med , og det er ikke akkurat lett å strande stor fisk i steinrøysa langs veien. Jeg sendte Kjetil opp i sone ni, og han kom tilbake med en minihåv, så sendte jeg ham ned i sone sju, der de heldigvis hadde en skikkelig håv.

Nå hadde det gått nærmere en halv time, og fisken hadde nesten ikke rikka seg. La jeg på litt press, la laksen på litt mer press, en meter inn, en meter ut, i en halv time! Jeg har aldri vært med på noe liknende :P

Så fikk den tydligvis nok av å stå i ro, den tok et helt sinnsykt utras nedstrøms, stoppa akkurat nok til at jeg fikk begynne å springe etter, deretter tok den ut igjen 10 meter-15 meter, så kom det skjebnesvangre hoppet i full fart nedstrøms, krokholdet gav etter og fisken stakk :(:(:(

Etter ca 40 min kamp med en av de virkelig store i elva, tippa den på noe over 10kg, må jeg innrømme at skuffelsen var ganske heftig, men for en kamp, den glemmer jeg ikke med det første :D

Når vi gikk tilbake til basen på andre sida av elva, var det ett stusselig syn som møtte oss! Sauene hadde raida skuret, det var tomt for chips, pølsebrød, grillen var herpa, stengene revet ned og drete på :o og værst av alt, makkboksen var tømt, og slikket rein, psykosauer :D

I skumringa så vi en smålaks som slo, men den ville ikke ta, så det ble å krype i sove pose ettpar timer, i 4 pluss grader!

Morgen fisket var elendig, vi så en laks, men den ville ikke.

Sånn i tolv tiden nærmet det seg slutt på makken( etter sauenes herjing), og sola stekte, så jeg fant ut at jeg ville ta ett siste forsøk på laksen, før jeg gav meg. Jeg satt på litt rød ultråd siden jeg hadde så lite makk, og la kastet litt oppstrøms fisken, pang der satt den! For en annerledes fight en kvelden før! Fisken tok av rett oppstrøms, og stoppet ikke før den var på toppen av svingen, jeg begynte å springe etter, for jeg så den gikk faretruende nær land, og jeg reagerte på at utraset fortsatte, selv om senen ikke forandret retning! Halvveis på vei opp til fisken, ble jeg møtt av en flott laks som var på vei nedover, et heftig vak, og så var det slutt på utraset :( , fisken hadde kjørt seg rundt en stein eller ei grein, og slo av fortommen når den gikk opp å viste seg, en flott fisk rundt 8kg!

Så det var den turen til Etne, 2 mista lakser, noen psykosauer og litt cognac, En fin tur, men akk så mye bedre hvis laksene hadde blitt med opp!

Huff å huff, for et mareritt !

Alt går skeis på en gang, er det ikke typisk ?

Laksefiske kan være nådeløst enkelte ganger, og min største medlidenhet med de som opplever slike dager.

Jeg vet akkurat hvordan det føles, har opplevd å miste bamser flere ganger, og man er ikke seg selv på mange dager, hjernen har gått i en slags koma :P

DAMN !! Og lag fårikal av de hersens sauene !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må innrømme at tankene har kretset rundt laksen de siste dagene, men det er ikke annet å gjøre enn å prøve igjen, skal til sone 5 og 2+1b denne uken, så litt regn hadde gjort seg.

Tror ikke jeg har knekt noen kode Geir G, det var vel heller flaks (uflaks), og på rett plass til rett tid, men skal jeg gi noen tips blir det vel å konsentrere seg om innløpstrømmen og øverste del av kulpen.

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte rykter om en på 12kg som var tatt i sone 10 idag eller igår, og det var observert en som var større, så det er nå tydligvis mulig :unsure:

Takk for svar Michael, gleder meg som en unge etter å endelig komme igang. Bruker ventetida til å drømme meg bort i ulike statistikker, bilder og fangstrapporter.

Kjekt å høre at det er liv i elva, selv om forholdene ikke er optimale.

Etter fisket i elva i fjor, med mye mellomlaks, skulle det bli et godt storlaksår i år. Finnes nok en del riktig store rugger i kulpene. :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerferien begynner på fredag og dama vil fiske laks. Noen som vett om det er noe ledig i elva neste uke? Er ikke gira på å ta turen over sone 20.

Tenkte på sone 14 forresten, men dama trenger plass til bakslengen og etter det jeg husker er det vel ikke såå god plass der?

Endret av Rune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone fem ble ikke akkurat fullklaff :)

det kom en svidde på 1,3kg på land, tatt av en min svoger Ellers sto det litt fisk på sonen når vi kom, men den var hyperstressa, og ville ikke være med på leken :o

Det ble helt stille etter svidda kom på land, og ikke kom det ny fisk på sonen heller, så vi gav oss tidlig.

Kan ikke si at jeg gleder meg til sone 2+1b i morgen, men vi må jo prøve.

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte rykter om en på 12kg som var tatt i sone 10 idag eller igår, og det var observert en som var større, så det er nå tydligvis mulig :lol:

Stemmer ja, 12kg på spinner i sone 10. Da er de to største i år tatt i sone 10 på spinner.

Noen som vet hvilke spinnere som brukes? Jeg sliter med å finne gode spinnere til elv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbe-Thor spinneren er god. Det har Thor sjølv bevist fleire ganger. Det samme er Mepps long salmon (min favoritt).

Fargevalget er kanskje det viktigste. I klare elver er blanke spinnere (gjerne med litt gult eller rødt i) best. I farga elver som Mandalselva er det kobber og gullfarge som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbe-Thor spinner?

Mosca lignende spinner på 32 gram som Elbe-Thor sverger til. Sjekk fangstene i sone 20 åpningsdøgnet. Regner med det denne spinneren som gjorde susen.

Her er bilde:

28710_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/11777/28710.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Øverst til venstre: Mepps long salmon kobber 24 gram.

Øverst til høyre: "Elbe-Thor" sølv 32 gram-

Nederst til venstre: Mosca longet kobber 32 gram.

Nedrst til høyre: Mosca longet messing 32 gram.

Ellers er store Flying Condoms også bra til laksefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.