Gå til innhold
Fiskersiden

Sjokkfortom


Team Kaos
 Share

Recommended Posts

Hei.Jeg er helt fersk når det gjelder surf fiske eller kyst meite.Må jeg bruke sjokkfortom mår jeg ikke har tenkt til å bruke tykkere snøre enn 0,45 mm ok ikke tyngere søkker en ca 90-130gr?

Mener du bør ha en fortom som tåler 200 ganger mer enn vekta på søkket, altså 26kg for et søkke på 130 gram.

Det skal også ligge flere tråder her som omhandler dette. Prøv søkefunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg er helt fersk når det gjelder surf fiske eller kyst meite.Må jeg bruke sjokkfortom mår jeg ikke har tenkt til å bruke tykkere snøre enn 0,45 mm ok ikke tyngere søkker en ca 90-130gr?

sånn jeg skjønner spørsmålet ditt så er svaret JA.

Som Gstrike sier så må du nok opp i vesentlig tykkere "sjokkfortom" en 0,45

vil tippe 0,60 vil være brukbart til de søkke vektene du skisserer her. Om du bruker 0.45 mono sene direkte i de søkkene du snakker om her vil du etter min erfaring kaste "av" søkket i 10 av 10 kast :P

jeg har ca en meter inne på spolen, de trengs ikke så mange tørn, men det kan være greit å kappe av 20-30 cm nederst innimellom så det er greit å ha litt å ta av ;)

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene,men hvor mye må jeg ha på snella?Har skjønt at jeg må ha det noen runder på snella? ;)

Skal du bruke sjokkfortom så pleier eg å bruke ca. 1-2 m mer enn stang lengden. Men du kan forlenge hvis det er mye stygg botn eller kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann :P

mener du bør bruke sjokkfortom ja..

du vil ligge an mot stein etc med enden på sena/sjokkfortommen, det vil svekke den over tid. ikke trygt akkurat å stå i nærheten når et surfbly stikk sine egne veier ;)

det vil og bli mer behagelig å kaste..

litt avhengig av stang hvor mye sene du skal bruke til sjokkfortom. men når jeg bruker en surfstang så har jeg en sjokkfortom som (ny) er ca 2 meter utenfor topppring og samtidig en 6-7 turn på snella. treng ikke være så lang, men jeg fisker endel glidende og da blir det litt kapping av enden til tider. greit å ha litt å gå på.. B)

mener ikke du treng fullt så kraftig fortom som 26 kilo nødvendigvis.. skulle tro noe ala 0.60 el 0.70 skulle passet.

lite tips er å ta sjokkfortom i en annen farge enn snøret. ser du tydelig når ting nærmer seg. (skjedd mer enn en gang at lodd, krok etc kommer flygende på land ufrivillig. spes i mørket)

hilsen lars-ivar

Endret av lars'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene,men hvor mye må jeg ha på snella?Har skjønt at jeg må ha det noen runder på snella? ;)

Er det best med haspel eller er det greit med an Abassadeur i str 7000-10000?Jeg har ett par store Haspel sneller etter min mening:DAM ATPremium 150,450 + en Shimano 6000.Har også noen Amb 7000 og en 10000.Hva bør jeg bruke?????

heisann B)

mener du bør bruke sjokkfortom ja..

du vil ligge an mot stein etc med enden på sena/sjokkfortommen, det vil svekke den over tid. ikke trygt akkurat å stå i nærheten når et surfbly stikk sine egne veier :P

det vil og bli mer behagelig å kaste..

mener ikke du treng fullt så kraftig fortom som 26 kilo nødvendigvis.. skulle tro noe ala 0.60 el 0.70 skulle passet.

lite tips er å ta sjokkfortom i en annen farge enn snøret. ser du tydelig når ting nærmer seg. (skjedd mer enn en gang at lodd, krok etc kommer flygende på land ufrivillig. spes i mørket)

hilsen lars-ivar

Her kommer svarene på løpende bånd gett.hehe.Da prøver jeg med 0.60 først,går ikke det får jeg gå opp til det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0,50mm mono til søkker opp til 130 gram, og det går bra.

Det gjelder å ha tynnest mulig fortom, men ikke for tynn.

Har selv aldri mistet et søkke under kast med 0,50mm, men har slitt en gang eller to med 0,40mm, da er det ikke snakk om å ikke dra til, men å kaste på rette måten ;)

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ tjukke fortommer?? :blink: Jeg bruker DAM steelpower 0,50 på 180 grams søkker og har aldri vært i NÆRHETEN av å ryke den! Og jeg måker til når jeg kaster :D De gangene jeg hat fått overløp på snella har multien ryki. Smidigere knute får man også med tynnere fortom... Argumentet for å bruke tjukkere enn dette må være slitasje på snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slitasje, dårlige knuter etc...

mange feilkilder..

jeg tar jaffal ikke sjansen på så tynn fortom til surf..

bare å tenke seg krafta som blir i et skikkelig pendelkast med gode tre meter overheng.. snakker totallengde på nærmere 7 meter fra fisker..

fart og kraft der ute. i allefall om du er noko til kar :blink::D:D

bruker ofte tynnere fortom på karpestengene mine (brukers til lettere kystmeite, der en ikke treng kaste langt osv) artigere å fiske med disse.. men går greit å kaste med 0.70 osv.. kjøpte nett ny sjokkfortom nå.

0.75 suffix.. det mener jeg er passe til surfstengene.. gått for 0.6-0.65 til karpestengene..

med rett knute er det ikke prob å kaste med uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Gjest StadJon

Bumper denne tråden her fra i fjor, da jeg ikke gidder å lage enda en tråd om sjokkfortom.

Spørsmålet mitt er:

Spiller det noe som helst rolle hvilket merke/leverandør som sjokkfortommet har, når man bruker så tykk sene som f.eks. 0.70 og rundt 100 gram søkke?

Spør av ren nysgjerrighet, siden jeg kjøpte 100 meter 0.70 Elbe Artic Line for lusne 29,- på Coop Obs!, liker å handle billig når lommeboka krever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt å si når det skal knytes, og hvor nær maksbelastningen du går. Noen snører er for glatt og stiv til å lage sikker knute, og andre er så myk at multien skjærer det av. Har selv brukt billigsnøre med godt resultat.

Med 0,70 og 100 gram har du god margin i forhold til bruddstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den monoen du liker, stiv, myk osv...

Merke har ikke så veldig mye å si når det er snakk om såpass dimensjoner.

Selv bruker jeg multisnøre og bruker 80Ibs multi til sjokkfortom, da slipper jeg de svære knutene som du får med mono.

Dvs at jeg kaster en del lengre, pga at knuten på multien blir ganske så liten i forhold.

Altså liten motstand i stangringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den monoen du liker, stiv, myk osv...

Merke har ikke så veldig mye å si når det er snakk om såpass dimensjoner.

Selv bruker jeg multisnøre og bruker 80Ibs multi til sjokkfortom, da slipper jeg de svære knutene som du får med mono.

Dvs at jeg kaster en del lengre, pga at knuten på multien blir ganske så liten i forhold.

Altså liten motstand i stangringene.

Sounds expensive, must need to replace it often. Do you use it on rough ground too?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.