Gå til innhold
Fiskersiden

Sjokkfortom


Team Kaos
 Share

Recommended Posts

Hvordan beskytter du fingrene under kast med multifortom???

Selv har jeg revet sund to kastehansker i vinter med 0.80 mono. Tørr ikke tenke på hva som hadde skjedd med multi..

Bicycle inner tube. I had probs before but ThorEH suggested the inner tube and it works a treat. just secure it under the real seat with enough hanging to lay over the spool/line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre knuter enn Albright som lønner seg å bruke til skjøting av sjokkfortommet, noe som bygger mindre?

yes... best one has just a single overhand knot in the leader. think there is a guide on the fiskersiden front page.

Bruker haspel jeg... :angry2:

reinforce a glove with it maybe?

Stadjon,

http://neilmackellow.sea-angler.org/knot5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAN :

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=1376

er det slike du har ødelagt ?

Jeg bruker omtrent helt like, bare fra Shimano. Kan ikke skjønne at du skla klare å ødelege disse under kasting..

Samme sort. Den første ble revet sund da snøret gled under kast. Det er helt forståelig. Den andre gikk i oppløsning etter seks turer.

Kan ikke forstå hvorfor. Nå bruker jeg en arbeidshanske av okselær. Den blir hardere og hardere for hver gang den blir våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg brukte denne tidligere men gikk over til Albright for å prøve den. Skal prøve denne på ny og se om kastene går lenger nå som jeg har øvd litt påkasteteknikker.

If you pull the single overhand knot (half hitch) real tight you can make a pretty small knot... definately a slight improvement on an albright.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Drev litt kastetrening på jordene her home sweet home i går, syns kastene gikk langt. Har jobbet mye med å legge knuten til sjokkfortommet helt riktig og så smal som mulig, det hjalp utrolig mye.

MEN: Jeg har problemer med å treffe der jeg sikter. Når jeg bruker annet utstyr (lettspinn og diverse større) så treffer jeg så godt som alltid nøyaktig der jeg har tenkt å plassere agn/sluk etc.

Men når jeg kaster med surf så går nesten alltid tacklet ut mot høyre istedenfor f.eks. rett frem.

Lurer på om jeg slipper litt for tidlig eller noe i den dur? Noen tips på hvordan forbedre siktingen ved surfkasting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casting overhead with the rod in a vertical arc (straight up) will put your lead straight in front of you.

More lateral casts are dependant on timing and will go right if released too early and left if held too long... if you swing right to left of course.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest StadJon

En ting til jeg lurer på:

Ved to anledninger har jeg opplevd at sjokkfortomknuten har røket i kastet, dette har da bare skjedd etter gjentatte kast over f.eks 1-2 timer.

Pleier dere å lage en ny knute etter noen kast eller er det en svakhet i knutene jeg lager? Bare tenker på at 100 gram kastevekt legger et sykt press på knuten, men vet ikke om det er påkjenningen eller jeg som er for slurvete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You should have a number of wraps of the shockleader wound around the spool... I think 5 or 6 turns is optimal for a multiplier but I've heard of tournament casters using around 9 turns. This way the shockleader is taking the force of the cast and NOT the knot.

the knot and mainline should never take the force of a cast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

You should have a number of wraps of the shockleader wound around the spool... I think 5 or 6 turns is optimal for a multiplier but I've heard of tournament casters using around 9 turns. This way the shockleader is taking the force of the cast and NOT the knot.

the knot and mainline should never take the force of a cast.

Aha! Da er det kanskje at jeg har for få runder, tror jeg har hatt max fire når jeg tenker meg om. Da skal jeg lage lenger sjokkfortom og se hvordan det blir. Takk for tipset! :lol:

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker fireline som hovedsnøre, må du følge med på eventuell oppflising. Det er ofte at det fliser seg helt inntil knuten.

Pass også på at knuten er plasert på en slik måte at den ikke henger seg opp i kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Hvis du bruker fireline som hovedsnøre, må du følge med på eventuell oppflising. Det er ofte at det fliser seg helt inntil knuten.

Pass også på at knuten er plasert på en slik måte at den ikke henger seg opp i kastet.

Nei, det er mono på både snøre og sjokkfortom. Knuten er jeg veldig nøye med hva små kanter angår; har opplevd på lettspinn hva en mm for mye av overflødig sene ved fortom kan forårsake i et kast og vil ikke finne ut hvordan det er hvis det skjer med 120 gram søkke og surf. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.