Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur


Storkveita
 Share

Recommended Posts

Det kommer an på ei rekke ting. Hvor djupt skal du fiske? Hvor tunge lodd skal du bruke?

Og så kommer hovedspørsmålet: Hvor mye penger vil du bruke?

Har tenkt å anskaffe meg dyprigg så den vil bli mest brukt til det, men også ned på 2-300 meter.

Blir kanskje nødt til å kjøpe 2 sneller?

Regner med at jeg må blø litt for dette her ja.

Det kosta å vær kar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er landet kveite opp til i hvertfall 70 kg på tilsvarende utstyr, men som oftest er dette mer flaks enn forstand. Så er jo spørsmålet hvor mye du vil sjanse og også hvor du fisker. Søkkevekt er en ting å tenke på, en annen dypet og også antatt størrelse på kveite i området. Går du for storkveite ville jeg ikke sjanset med såpass "veikt" utstyr. Ellers så går det fint å havfiske lett og grunt med ambassadeurer i 7000-størrelsen, men når det snakkes om kveite så tenker man gjerne stooooort - hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er landet kveite opp til i hvertfall 70 kg på tilsvarende utstyr, men som oftest er dette mer flaks enn forstand. Så er jo spørsmålet hvor mye du vil sjanse og også hvor du fisker. Søkkevekt er en ting å tenke på, en annen dypet og også antatt størrelse på kveite i området. Går du for storkveite ville jeg ikke sjanset med såpass "veikt" utstyr. Ellers så går det fint å havfiske lett og grunt med ambassadeurer i 7000-størrelsen, men når det snakkes om kveite så tenker man gjerne stooooort - hehe...

Ja man har en tendens til tenke stort,det har du helt rett i-hehe..

Men det skader ikke å være på den sikre siden,hvis den fins...

Det er jo tatt en del storkveiter i området så plutselig en dag så sitter den.

Må jo tenke positivt,det er jo en del av spenninga å tro at man kan få noe stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en side er det kjedelig med overkill, men på den andre siden er det kjedelig å miste storkveita pga for veikt utstyr.

Kjenner til kveite på 93 kg tatt på en Amb 7000, om det kan tilskrives ren flaks er jeg ikke sikker på, men å gjøre fiske etter storkveite til risikosport ved å bruke en 7000 er jeg rimelig sikker på at jeg ikke ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en side er det kjedelig med overkill, men på den andre siden er det kjedelig å miste storkveita pga for veikt utstyr.

Kjenner til kveite på 93 kg tatt på en Amb 7000, om det kan tilskrives ren flaks er jeg ikke sikker på, men å gjøre fiske etter storkveite til risikosport ved å bruke en 7000 er jeg rimelig sikker på at jeg ikke ville ha gjort.

Sant nok.

Får se på sidene her,mange ting er skrevet om emnet.

Det er så mange meninger at jeg skulle ønske noen kunne si at DENNE snella skal du kjøpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umulig å si at DEN snella er det eneste som duger..

realiteten er at det er endel sneller som vil gjøre jobben.. men antall sneller reduseres en god del om du skal bruke den mye til trolling og..

forslag: - penn 320, shimano speedmaster,shimano calcutta 700, disse http://www.elbe.no/Produkter/Sneller/Trollingsneller, shimano thorium, shimano tld 20/40 s, kanskje slenge på en abu 10 000 også..

burde i alle fall gi deg litt å tenke rundt.. :DB)

Endret av lars'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umulig å si at DEN snella er det eneste som duger..

realiteten er at det er endel sneller som vil gjøre jobben.. men antall sneller reduseres en god del om du skal bruke den mye til trolling og..

forslag: - penn 320, shimano speedmaster,shimano calcutta 700, disse http://www.elbe.no/Produkter/Sneller/Trollingsneller, shimano thorium, shimano tld 20/40 s, kanskje slenge på en abu 10 000 også..

burde i alle fall gi deg litt å tenke rundt.. :DB)

Ser ut som du har lagt ut ei bra rekke der ja.

Får studere og se hva jeg går for.

Takk for tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ambassedeur 8000 som jeg har brukt i flere år? Ser den er anbefalt til haifiske og skatefiske i alle fall.

Men hva med kveita?

Haifiske er jo et særdeles vidt område da. Svarthå til håkjerring i våre farvann.

Til storkveite blir den for liten men til litt mindre kveiter vil den fungere fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umulig å si at DEN snella er det eneste som duger..

realiteten er at det er endel sneller som vil gjøre jobben.. men antall sneller reduseres en god del om du skal bruke den mye til trolling og..

forslag: - penn 320, shimano speedmaster,shimano calcutta 700, disse http://www.elbe.no/Produkter/Sneller/Trollingsneller, shimano thorium, shimano tld 20/40 s, kanskje slenge på en abu 10 000 også..

burde i alle fall gi deg litt å tenke rundt.. :):D

JarmoK og fruen har landa en rekke kveiter av størrelse på Calcutta 700, den største på tett oppunder 53kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært svak for ambassadeursnellene siden jeg fikk min første for snart 30 år siden.

Har en 6500 A og en 7000 C syncro som jeg bruker til laks og sjøørret,duger de til f.eks.kveite?

6500 snella er ganske slitt,er det noen som overhaler disse?

Nå spørs det jo hvor dypt du skal fiske, og hvor stor fisk du forventer utifra området du fisker i. Endel svensker bruker ambisser i disse størrelsene til kasting/pilking med shads i områdene rundt saltstraumen og lander mye fisk på dem. Har sjølv kjørt STOR kveite på en 7000c, (den var aldri ordentelig kroket, da den hang på en torsk som beit på først) og det fungerte greit, men her var dypet bare 45-50 meter. Sneller i denne størrelsen vil dog bli fort utslitt av tungt fiske, og er ikke det jeg vil anbefale.

Skal du satse på større kveite på dyper vann bør du nok gå opp til noe større og mer solid.

Det er nevnt mange gode sneller her, vil i tillegg nevne et par av mine favoritter, Quantum Cabo CNW 30 OG Daiwa Saltist 40 eller 50.

Skal fiske primært foregå på store dyp, bør du nok vurdere å gå opp til Senator 4/0, shimano tld 20/25. tyrnos eller andre tungvektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært svak for ambassadeursnellene siden jeg fikk min første for snart 30 år siden.

Har en 6500 A og en 7000 C syncro som jeg bruker til laks og sjøørret,duger de til f.eks.kveite?

6500 snella er ganske slitt,er det noen som overhaler disse?

Siden du har et et spes. forhold til ambassadeur ville kanskje den nye havfiskesnella fra dem være noe å se på for deg.

Ambassadeur Seascape 4/0

http://www.lystfisk.dk/default.asp?pageloa...60&serieID=1043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kjenning som fisket med Ambassadeur 10000, og med 30 lbs line, fikk på kveite på rundt 100kg, den var inne til båten flere ganger før krokholdet gikk

kroket samme dagen ei til i samme vektklassen samme sted.(muligens samme?)

hadde den oppe til båten flere ganger ,men den stakk til slutt etter linebrudd.

etter det ble den snella parkert og bytta ut i 50lbs utstyr. (fikk da revange året ettr med ei kveite på 114kg :) )

Hans erfaring var at snella ble for veik, selv med full brems må tommelen taes i bruk for alt hva den er verdt.

Vanndybden her var rundt 80-100 meter (en snau km fra vestlandstreffet..... :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært svak for ambassadeursnellene siden jeg fikk min første for snart 30 år siden.

Har en 6500 A og en 7000 C syncro som jeg bruker til laks og sjøørret,duger de til f.eks.kveite?

6500 snella er ganske slitt,er det noen som overhaler disse?

Fikk overhalt min ambassadeur av Laksefiskern her på forumet. Ble bedre enn ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
  • 1 year later...

Er også lit svak for ambassadeur sneller og har en seascape 4/0 som jeg skal ha som ei reserve/ekstra snelle

på reserve stanga. Tror den tåler å bli brukt til relativt tøft fiske, fant et napp og nytt fra 2008 vor det

var en reportasje fra fiske på røst der det ble tat flere kveiter på ambassadeur 7000, største fisk var 90kg.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok.

Får se på sidene her,mange ting er skrevet om emnet.

Det er så mange meninger at jeg skulle ønske noen kunne si at DENNE snella skal du kjøpe!

Da har jeg et forslag. Lawson GDR 12 Preywinder. Har nylig anskaffet en slik og foreløpig brukt under skreifiske. Skal fiske kveite med den også. Nydelig lett lita snelle med silkemyk brems. Har ikke sjekket om det finnes tilbud på nett, men skulle tro at den er et meget godt valg om man ikke ønsker å bruke alt for mye penger.

Edit: ser at denne tråden er urgammel.. haha..:P

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.