Gå til innhold
Fiskersiden

Karussfiske


Chironomus
 Share

Recommended Posts

Det er eit vatn her i Trondheim med småvokst damkaruss. Den gjer seg godt på artslista :D . Akkurat no ligg det nok is på vatnet. Når er det rimeleg sjans å få tak i dei? Trekker dei mot oppvarma viker i starten? Det er ikkje rovfisk i vatnet etter det eg veit. Metoden eg tenkte å bruke er duppfiske med mais og maggot (restene frå påsken).

Meitehelsing Arve B)

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvokst damkaruss pleier ikke være så veldig vanskelige å få til å ta. Hvis det er lite eller ingen predatorer i vannet skulle man vel tro at det er overbefolkning. Toppknytt med liten krok og maggot eller en liten brødbit skulle funke utmerket. Ved å kjøre tørr loff og mais i en foodprosessor til en fuktighet som lauegrøt skulle du ha et for som funker. Skyer godt og ingen partikler som fisken blir mettet av. Er vel heller ingen vits i å stresse før det er varmt i vannet. Som Trym sier så ser du jo ofte stimene der de patruljerer i overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen observasjon jeg har gjort er at når det er lite aktivitet å se-dvs fisk som er oppe og plasker, fisk man tydelig ser i vegetasjonen osv- er det også lite napp. Høres jo logisk ut, men det er merkelig hvordan dette svinger fra dag til dag. Ofte føler jeg at jeg vet etter en halv time om jeg vil ha mange napp eller ikke de neste timene, bare på å se meg rundt mens jeg rigegr stenger, forer litt osv.

Dog må det bemerkes at hos oss er karussen eneveldende i vannet, bare omgitt av tusentaklls småørreter, hvordan dette vil være ie t vann emd mer annen karpefisk aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.