Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitetreff


Triturus
 Share

Recommended Posts

Lørdag

Vi vil så gjerne ha en båtbåtbåtbåt så vi kan komme oss ut på havet og fiske storfisk. For det er jo ikke noe tvil, skal man ha de største fiskene og de kuleste artene, så må man ut med båt.

Som tenkt så gjort.

Klokka halv 8 lørdag morgen hadde vi leid oss en båt som var 13 fot lang og hadde en motor med 5 hestekrefter. Dekksgutt chironomus tok plass foran i baugen, jeg hadde tatt opp arven etter farfar og var Cpt. Kilde for en dag.

Med gassen i bånn feis vi nedover Nidelven - i minst 5 knops fart, rundet fyret ved utløpet og pekte ut kursen for de store fiskebankene. Vel fremme etter 15 minutter, ladet vi havfiskestengene og slapp blyet til bunns. Vi fisket i all hovedsak etter flyndrer, og brukte lange glidetakler med små kroker og perler, agnet med reke, makrell eller sild.

Bilde%2520001.jpg

Arve er noe misførnøyd med to piggete og slimete knurrer, selv om den ene nesten bikker halvkiloen.

Ekkoloddet viste plutselig mengder av fisk på 25 meter, men de vil ikke en gang smake på smårekene våre. Jeg prøver noe sprøtt og gjør om den ene stanga til storfiskstang, med halv sild som agn. Ganske raskt runner det på silda og etter en kort kamp viser en 2-kilostorsk seg. Ikke akkurat det vi hadde håpet på, men skitt, halv sild funker.

Vi fortsatte, og like etter runnet det på nytt på pike neon stanga mi. Jeg gav den god tid og kunne konsatere fisk etter oppstrammingen. Den var tung, veldig tung, og nappet ikke torskete. Etter å ha pumpa den opp fra 25 meters dyp i løpet av 10 minutter, skimtet vi hva som hadde falt for den halve silda mi. En kveite, og ikke en reint liten en heller! En lang, brei, feit kult kveite! Men da den så oss var det slutt på samarbeidsvilligheten. Den ville ned, ned, ned. Etter nye 10 minutters pumping kommer den til syne nok en gang. Arve gjør klar Lidl-håven og lirker den under kveita, men da den merket et omsluttende nett ble den gal og stakk ned på bunn igjen. 10 minutter etter gjør vi nok et håvingsforsøk, men, det er da det skjer det som ikke skal skje. Håven omslutter nesten hele fisken da den gjør et rask nikk med hode og kroken farer ut av kjeften på den. Fisken skjønner tegninga og skyter fart over kanten av håven før Arve rekker å heve den. Borte.

Jeg kunne ikke tro det, kroken satt da godt ned i gapet på den. Det viste seg at kroken - som var en owner mutu light # 2, hadde blitt retta ut som om det var ei sikkerhetsnål. Lettere bedrøvet anslår vi vekten til rundt 6-7 kg. Lengden var i alle fall rundt 90 cm etter bredden på håven å bedømme.

Dette var fryktelig trist men vi kunne ikke henge med nebbet, klokka var tross alt bare 10 og dagen var ennå ung. Den utrettede kroken ble ofret til Triton og resten av takkelet kassert, til fordel for et grovere takkel med krok 3/0 sirkel. Vi fortsatte å drifte mens tåka sto tett over oss, ved et par anledninger var vi helt oppslukte og visste verken nord eller sør. Heldigvis ble det lettere etterhvert og GPS fikk hvile. Vi kom over flere stimer med fisk, men vi fikk sjelden de vi så. Den sedvanlige mikrotorsken og midihysa brøt overflaten med jevne mellomrom, ellers var det dødt. Så fikk jeg et nytt heftig run på halv sild, og ventingen er i gang, den må for all del ikke få for lite tid. Etter akkurat passe tid strammet jeg opp og kjenner noe i andre enden, ikke kjempetungt, men heller ikke torskestanging. Etter knappe 10 minutter åpenbarer det seg nok en kveite. Denne var betydelig mindre enn den forrige og bød på ingen håvingsproblemer. Så skjedde altså det som aldri pleier å skje, som strider i mot all sportsfiskelogikk. Først forspiller jeg sjansen til en ny og forholdsvis vanskelig art, så trapper moder natur, skjebnen og Triton opp og gir meg en ny sjanse! Endelig betaling for alle gangene jeg har plukka opp andres senestumper i fjæra, for de gangene jeg har unnlatt å kaste engangsgriller på sjøen. Jeg er ydmyk og setter den pent tilbake, det ville være respektløst å drepe denne etter en slik Lars-Monsen-overtro-opplevelse.

Bilde%2520002.jpg

Vekta var 2150 gram og lengden 60 cm. (Glem fargene på skjerfet, jeg brukte den til tørkefille).

Bilde%2520007.jpg

Dette eksemplaret hadde visst en blåkveite til oldefar, etter fargen på blindsiden å bedømme.

Etter dette ble det lite og vi pakket etterhvert sammen. Vi tvilte vel ikke på at turen var verdt de 600 kronene i båtleie.

Søndag

Det var nok bølgeskvulp for en stund og vi pakket surf-utstyret og reiste til Orkdalsfjorden for å prøve flatfiskmeite. Dette var stranden vi fisket ved, og forhåpentligvis var det sandbunn også lenger ut slik at sjansen for sandflyndrer og spetter ville være tilstede.

S4300012.jpg

Ikke ble det flyndrer og ikke ble det særlig med annen fisk. Jeg fikk hele to mikrotorsk de første to timene. Arve fikk ikke annet en denne slimballen, som var 38,2 gram og ny pers med god margin. Som vanlig måtte takkelet destrueres.

[sensurert]

Inspirert av gårsdagens storfisktaktikk, hiver jeg på et glidetakkel med halv sild. Kort tid etter runner det kraftig, meterne går raskt av spolen. Etter det jeg trodde var passe tid gjorde jeg tilslag, men fisken satt ikke. Etter dette byttet også Arve til storfiskrigg, og ca en time seinere runner det kraftig på snella hans. 30 meter blir revet av spolen på 5 sekunder! Etter akkuratpassetid gir han mothogg og fisken sitter. Bunnen er særdeles urein så fisken blir kjørt hardt. Topshoten synes og, og det er jo ei kveite! "Her også", sier vi til hverandre.

S4300008.jpg

2,6 kg og 60 cm lang. Etter måling og fotosession blir den satt pent tilbake.

Like etter er det min tur til å få kveite. Denne runnet ikke i det hele tatt og må ha lagt seg stille oppå agnet. Etter en kort fight kan jeg lande den i tangen.

Bilde%2520005.jpg

Denne veide 2,8 kg og var 63 cm lang. Også denne fikk friheten igjen.

Dette var da ikke til å tro! Vi har fått en kveite hver! Og tilsammen 4 (3 og en halv) kveiter i løpet av helgen! Det er tydelig at det er rette tida, og at trålingstansen i Trondheimsfjorden har båret frukter.

Helgen var komplett, fiskemessig. Ikke en gang penicillin virker like legende som en helg med vårvær og fisketurer. Men nå lakker det mot dystre tider, nemlig eksamenstiden. Så neste helg avsluttes vårsesongen med et par nye arter på Frosta.

Bilde%2520006.jpg

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, grei helg dette. Artig når pioneering gjev resultat :P .

Her er litt fleire bilete:

Det eineste biletet av storkveita. Den er litt til venstre i biletet.

23032_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/9445/23032.jpg

Slik ser dei ut når dei har mista stor fisk.

23033_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/9445/23033.jpg

Eit sjeldant flott hysebilete. Artig munn altså. På hysa.

23034_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/9445/23034.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra, gutter! Synd med den store, Irvin, men du er ikke den første som retter ut Mutu light-kroker på havfiske... Rett og slett heldrøyt med så mye kveitekontakt ila en helg, også fra land også da! Jeg er mektig imponert og ser stort frem til å få sjøsatt egen skute.

Men Irvin da, hva slags djevelsk skjerf er det du har på deg på det ene bildet? Vet du ikke at det der er symbolet på trønderskap og annen umenneskelighet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.