Gå til innhold
Fiskersiden

Røyefiske om sommeren


Kokken Tor
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har blitt invitert med til femundsmarka for å fiske røye noen dager i midten av juni. Jeg har såvidt prøvd røya på isen et par ganger og kun fått en 150 grammer på ei markstikke uten blink, som jeg bare satte ut mens jeg spiste nista mi og drakk kaffe...

Jeg vet ikke mye om røyefisking på sommeren(ikke vinter heller for den saks skyld) og lurer på om noen har noen gode tips å komme med. Jeg liker best å fiske fra land. Er vel en typisk "lat-fisker" som liker best å slenge ut markklysa og drikke kaffe mens jeg venter på napp. Men det holder vel kanskje ikke... eller?

Dersom noen kunne dele litt av sin visdom med meg så ville jeg bli glad(og ikke helt grønn på bærtur i juni)

Hilsen vår-yr gausdøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen stor ekspert på dette, er det ikke lett å få røye i vann på sommeren fra land. Dorging med små røde spinnere og markdrag har jeg fått endel røye på om sommeren. Er det elv du skal fiske i er flue effektivt etter røya. Du skriver jo at du foretrekker å fiske fra land, og da ville jeg finne en overgang fra dyp til grunne, kasta med en liten røyeblink med mark etter. Det har jeg hatt hell med i enkelte vann. Ellers kan spinner også brukes. Men du bør la det synke litt, da røya ofte står dypt om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har blitt invitert med til femundsmarka for å fiske røye noen dager i midten av juni. Jeg har såvidt prøvd røya på isen et par ganger og kun fått en 150 grammer på ei markstikke uten blink, som jeg bare satte ut mens jeg spiste nista mi og drakk kaffe...

Jeg vet ikke mye om røyefisking på sommeren(ikke vinter heller for den saks skyld) og lurer på om noen har noen gode tips å komme med. Jeg liker best å fiske fra land. Er vel en typisk "lat-fisker" som liker best å slenge ut markklysa og drikke kaffe mens jeg venter på napp. Men det holder vel kanskje ikke... eller?

Dersom noen kunne dele litt av sin visdom med meg så ville jeg bli glad(og ikke helt grønn på bærtur i juni)

Hilsen vår-yr gausdøl

Ta deg en tur på Nord-fjellet/Fron (Nisju, Vendalen, Gålå .... ) og fisk litt røye før du reiser. Prøv deg frem. Jeg har fått mest røye på vinteren men har også fått en del på flue om sommeren. Noe mer vet jeg ikke. Hør på andre før meg, men vær klar over at du har mange røyevann i umiddelbar nærhet av deg.

Hvor i Østre bor du (nysgjerrig). Kommer opprinnelig fra ØG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ta deg en tur på Nord-fjellet/Fron (Nisju, Vendalen, Gålå .... ) og fisk litt røye før du reiser. Prøv deg frem. Jeg har fått mest røye på vinteren men har også fått en del på flue om sommeren. Noe mer vet jeg ikke. Hør på andre før meg, men vær klar over at du har mange røyevann i umiddelbar nærhet av deg.

Hvor i Østre bor du (nysgjerrig). Kommer opprinnelig fra ØG.

Jeg bor i svingen ovenfor gamle brovang handel. Huset ble bygd av Blekastad som eide butikken i sin tid.

Du har helt rett, jeg har jo ni-sju i nærheten, men har aldri vært der. Får nok prøve det ja.

Jeg er forøvrig innflytter, fra øyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røya, i alle fall større eks, står dypt sommerstid og er ofte vriene å nå & få. Du må gjerne dypere og fiske litt sakte, hvis da ikke fisken har markante klekkinger å vake på. Da er det flue som gjelder, enten det nå foregår med fluestang eller dupp. De dagene det er varmt og røya "sturer" må du derimot være litt mer kreativ...

Prøv å finne deg ei lita isskje, slike som du bruker under isfiske, med litt bøy på slik at den vrikker og blinker under innsveiving. Du kan også bruke f. eks. kobberfargede Spesial/lillauren i passe tyngde. Monter da en svivel der kroken skal være og knyt ca 30-40 cm fortom med en beak-krok av tynt gods i enden. Da er "dypriggen" din klar..!

Legg så ut kjøtt- eller fiskerester en stund før turen, slik at spyfluene får lagt sine maggotlarver. La stå en stund å godgjøre seg, men sjekk ofte slik at du ikke risikerer at alt plutselig er forpuppet. Når maggoten kravler hvit og livlig rundt i matavfallet høster du dem i passelig boks og lagrer dem i f. eks. potetmel inni kjøleskap til avreise. Utfordringen din er nå å holde maggoten så kald som mulig, også under transportetappen(e) til fiskevannet, får de smake varme blir de raskt til ufiskbare pupper. Putt boksene i isoporbokser/små kjølebager med et par isbitposer rundt. Disse kan du jo bare tømme når de er tint, så du slipper å bære kjøleelement på turen ned. Vel fremme er det beste å legge lagret ditt i gammelsnø, mens du bare stikker innom lageret i ny og ne for å ta med det du trenger av agn til fisket.

Kompostmark og annen meitemark går også bra, men maggot ruler på røye! Hvis det er sommervarmt og agnet går i hundene er det jo bare å skifte ut agnkroken med fluer du har tro på, gjerne små nymfer, små dobbelkrokede March Brown eller attraktorfluer med kraftig rød/hvit kontrast i vingen (f. eks. Parmachene Belle - tror i alle fall det er slik navnet staves).

Hvordan det hele skal fiskes avhenger av vannet du er i. Er det strekk og marbakker med mudder eller sandbunn, kan det lønne seg å la skjea dunke i bånn for "å grumse" slik som du gjør på isfiske. Dette, samt glimtene fra skjea, tiltrekker fisk. Du bruker helst en lang stang og vekselvis løfter skjea opp og sneller litt inn, før du lar den synke og dunke i bånn, venter ørlite mens agnet synker mot grumset skjea lager, og løfter nok en gang - osv. Er det derimot mye stein og skitt langs bånn vil dette være vanskelig, så da fisker du sakte langs bånn med hyppige løft og synkestopp under innsveiving.

Røya hugger ikke alltid, men bettet kan være frenetisk når alt klaffer! Venter spent på rapport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH er inne på det rette her sett med mine øyne. har selv nesten aldri brukt maggot på sommern, da jeg synes det er noe prakk med hensyn til varme. men har fått masse fisk på mark med samme metode som PerH skriver, gjerne med ei flue som opphenger foran skjea. hvis du treffer på at røya går i stim i overflata ville jeg ha satsa på flue( rødt, hvitt,gult) og dupp, med sakte innsveiving. spinner type Panther Martin med fluoriserende orange skje pleier også å være bankers.... håper dere får litt varme først i juni, da jeg synes midt i juni kan være litt i tidligste laget,(padla igjennom marka 2. uka på juni en gang og da var det bare museører på bjørka i de innerste/høyeste områdene),men drar man for sent så må du nok "fiske i kø" :) LYKKE TIL PÅ TUREN!!!

går det an å spørre hvor i marka dere skal?, kan kanskje komme med noen tips.....

hilsen en som er ganske godt kjent der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er vel ikke farlig det

vi skal til røvolltjønnan 6-7 stykker av oss. Er det noe grov ørret på noen av de vannene rundt der?Er det abbor i alle av dem? Har en håp om å slå pers.rek.på ørret(1,2kg)

Jeg har kun vært i femundsmarka en gang tidligere, for ti år siden. Øverst i grøtåa med fluestang. Mye fisk, men ikke så store. fikk noen halvkiloser som vi spiste. Enormt mye mygg!!! :wacko:

Tar i mot alt av råd med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fiska i den sørligste Røvoltjønna, nordre Abbortjønna,Abbortjønna og Skogtjønna, og fått abbor i S. Røvoltjønna+Abbortjønna. muligens abbor i de andre og, men 99% sikker på at det ikke er det i Skogjønna... stor ørret, da ville jeg ha satsa på s. Røvoltjønna, vet det er tatt fisk på over 2kg. der. hotspot: UTM 33V 457 69 132, for å fiske røye: Skogtjønna... lykke til, og HUSK MYGGOLJE!!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig tråd for meg også dette her. Skal til store Vonsjøen uke 24(litt tidlig kanskje..)

Har mulighet for båtfiske noen av dagene. Alle tips om det er velkommene!

Skal fiske med markdrag, men også på ”Skogseid” måten, men er helt blottet for erfaring når det gjelder den type fiske.

Etter hva jeg har klar å plukke ut av div fangstrapporter så går det i korte ismeitestenger og røyeblink.

Men det skal vel mer til det en det?

Hvilke blinker funker, Lengde på fortom fra blink til krok, hvilken krok, og sist men ikke minst: Hvordan skal du bevege blinken/agnet?

Legger med noen bilder fra Femunds turen i fjord, så raser det forhåpentligvis inn med tips :)

26528_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/10907/26528.jpg

26529_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/10907/26529.jpg

26530_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/10907/26530.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endel erfaringer med røyefiske på sommeren(vår høst) og det er at hvis du skal fiske fra land kan være bra å fiske med slanke flate sluker som har god bæreevne feks en tynn toby 18 som du fjærner kroken og fester en senestump på ca 10-15cm etter med ei fargeglad flue .

Du kan også bruke maggot eller en veamark i steden for flua.Sveiv sakte og med stopp innimellom. Prøv i forkjellige dybder Fluefiske kan også være bra prøv en hareørenymfe.

Jeg har erfart at det er geografisk forskjell på hvor røya tar mark. Feks har jeg aldrig klart å få røye på mark på hadeland/østerdalen i normarka eller østmarka.Har brukt såkalt rødmark også (som skal være

bra til røye)

.På vestlandet har jeg fått mye røye på mark både doggmark og rødmark.I nordnorge virker det som røya også biter lett på mark. Har da brukt Makk og skje metoden som er å bruke en litt tyngre rund sluk feks en

spesial kobber 12gr rød fjærne kroken og bruke 20-30cm sene etter med mark.Dette fungerer også bra på sjørøye i elv (og i sjøen) sveives subbende over bunn.(ørreten er også svak for dette)

Små spinnere er også bra mepps kobber har gitt bra uttelling.

Har du mulighet til å bruke båt er sjansene mye større for fast fisk særlig hvis du ror med markdrag og agner med magott veamark eller akkar.

Du kan også pilke på vanlig isfiskevis med røyeblink fra oppankret båt.

Da er forforing med ost er også effektivt hvis du skal fiske over

flere dager merk av plassen du har foret ( obs! det bør ikke være for grunt).

Har best erfaring med røyefiske på vår og høst mens det er kaldt ivannet.

Lykke til!

Endret av Salvelinus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye røye i Hornsjøen siden jeg var liten. Da jeg fisket med spinner var det utvilsomt kobberfarge som fungerte best. Hvor du finner røye kommer jo an på vannets dybde. Er ikke så kjent i Femundsmarka, men i utgangspunktet blir det jo gjerne varmt i vannet på sommeren. Da går røya fort på dypet. Det betyr at du må la spinneren synke og deretter fiske spinneren aktivt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye røye i Hornsjøen siden jeg var liten. Da jeg fisket med spinner var det utvilsomt kobberfarge som fungerte best. Hvor du finner røye kommer jo an på vannets dybde. Er ikke så kjent i Femundsmarka, men i utgangspunktet blir det jo gjerne varmt i vannet på sommeren. Da går røya fort på dypet. Det betyr at du må la spinneren synke og deretter fiske spinneren aktivt inn.

Mener du hornsjøen i gausdal vestfjell? Er det bra størrelse på røya der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hehe, jeg lever!

Femundsmarka kan være lunefull. Fra nærmere 30 grader og shorts til tett snødrev og rundt 4.

Vi lå værfast i et råttent sommertelt midt i krattland fra torsdag natt til kl19 på fredag.

Da var telt og sovepose bløtt, og vi måtte klatre/skli oss tilbake for så å søke husrom på Grøtodals setra. Stor takk til gutta (femunden travlers) og Terje Matisen som lot oss tørke utstyr og sove på gulve i matbua!

En ekstra takk for økologisk rødvin og godt selskap utover kvelden. :unsure:

28466_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/11642/28466.jpg

28467_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/11642/28467.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fisk ja. Joa fikk greit med det. Ingen store, en del rundt ½ kiloen, og MYE smått.

Turkompisen mistet 2 røyer, som kjørte seg fast i blokkstein inne ved land, største anslått til å være ca 1,5kg.

28468_s.jpg

Skremte opp noen ryper, og et kull m rypekyllinger på vei ut av vintereventyret..

Været var meget spesielt kan man si. Vi kom opp på røvolltjønna torsdag 17/6 ca kl 1400 i noe tilnærmet snøstorm. Slo opp lavvo med neglesprett og vantro. Lå i soveposen hele torsdag kveld og drakk konjakk. Fredag morgen var det blitt noenlunde fint vær. Lørdag var det knallfint men ikke antydning til fisk. Fikk to abbor på rundt 300 gram på store røvolltjern etter å ha prøvd hvert eneste tips jeg har fått om røyefiske, fisket hele lørdag på nedre abbortjern, skogstjern og store røvolltjern. Pakket dermed sammen og gikk ned til røsanden. Slo oss ned i den åpne hytta der og jeg fisket røa helt opp til røvollen både lørdag kveld og søndag formiddag. fikk mellom 70 og 80 ørret, men ingen lenger enn håndflata mi. Blir nok ei stund til jeg drar på FISKE-tur til femundsmarka. Naturen er fin,men jeg får klarer ikke å få fisk fisk av akseptabel størrelse der! Var i grøtådalen i 97 og fikk minst 100 småfisk, men bare to som var brukbare, ca halvkiloen.

;)

Ingenting hjalp. fikk to abbor. prøvde alt jeg har hørt om. fisket til og med fra båt! Opplevde snøstormmidt i juni!!!! Nei holder meg til ørreten i hjemlige trakter jeg. Tangerte pers rek. på 1,2 da jeg kom hjem. God trøst det. :D

Men takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.