Gå til innhold
Fiskersiden

GPS


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kan nok se slik ut Remy men den gang ei[8D][8D].

Knop måleren på båten slår veldig sendt inn slik at jeg ikke vet hvor fort jeg kjører når jeg kjører sakte.

Plotting av fisk er jo viktig uansett.

Kjørerute trengs etterhvert som dorgedramen fortæres slik at man ikke fisker på samme sted flere ganger.

Oxo fint for andre som låner båten slik at de kan finne de rette plassene.

Men noe dorging blir det jo når vi er flere i båten.

Men noe svar på spørsmålet har jeg ikke fått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke akkurat ideell for å dorge oslofjorden med, den: Prisen var forsåvidt overkommelig. Er det toll på slike produkter?

"If you need a deep water finder this is the right one, however, if you are fishing inland waters a dual frequency unit is the wrong choice, you should select a single frequency unit because on high sensitivity it has a 60 degree 200 Khz cone verses the dual frequency that only has an 8 degree 200khz cone. The 200khz is the only frequency that sees fish."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke rett til å uttale meg jeg da, ser det ut til..! - men jeg gjør det allikevel. [ :P ]

Jeg har selv ikke noen GPS, men kjenner flere som har. Mitt inntrykk, etter å ha brukt det på turer sammen med andre er at Garmin Gps76S er veldig bra - hva som tilsvarer det idag veit jeg ikke - kanskje 76? http://www.amfibi.no/detail.aspx?ID=3815

Jeg har ikke egen bred erfaring på området, men har aldri hørt av eiere av Garmin GPS'er at de har vært misfornøyd med noe.

Blydonkern og Cb burde kunne svare mere av egne erfaringer vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe alle har vel lov til å uttale seg... Tror det har kommmet to utgaver etter den du har linket til... se http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=2025&...1426%20&pid=309 f.eks.

Er slettes ikke noen dum modell, den.. Har bedre minne... og større/bedre skjerm enn den jeg nevnte. Bakdelen med den, er at den også er større. Tror jeg foretrekker en som er mindre, og har tilstrekkelig minne til de kartene jeg trenger... Mens andre igjen, sikkert vil fortetrekke andre modeller som f.eks 76cs Den du har nevnt ligger nok en god del gunstigere an i pris enn den jeg har nevnt, også...(76cs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av erlend

Caddis: Kikker litt etter GPS selv... og for håndholdte... tror jeg noe av det bedre på markedet er Garmin GPSMAP 60cs... Godt med minne... Elektronisk kompass og til en overkommelig pris.

Om noen vet om bedre alternativ, vil også jeg sette pris på å få tips om det...

Elektronisk kompass eter batterier, Erlend! Pass på å kjøpe en modell hvor du evt. kan skru det av, hvis du føler for det! Selv har jeg en Magellan Merididan Platinium som jeg er megafornøyd med. OK størrelse på skjerm (S/H), mulighet for mye minne, vanntett og flyter. Har til og med jakt & fiske kalkulator, hehehehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte en garmin 60cs til ettersøksgutta i jeger og fiskerforeningen her for en stund siden, den er vel kansje det beste håndholdte gps på markedet, stor fargeskjerm og meget bra kart, alle er kjempefornøyd med den, men den er svindyr (ca 7000.-)

jeg er av den oppfattning at her er det best med en gps til hver sitt bruk, en håndholdt til gåturer/jakt og en fastmontert i båten med større skjerm, ekkolodd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

sitat:Opprinnelig postet av erlend

Caddis: Kikker litt etter GPS selv... og for håndholdte... tror jeg noe av det bedre på markedet er Garmin GPSMAP 60cs... Godt med minne... Elektronisk kompass og til en overkommelig pris.

Om noen vet om bedre alternativ, vil også jeg sette pris på å få tips om det...

Elektronisk kompass eter batterier, Erlend! Pass på å kjøpe en modell hvor du evt. kan skru det av, hvis du føler for det! Selv har jeg en Magellan Merididan Platinium som jeg er megafornøyd med. OK størrelse på skjerm (S/H), mulighet for mye minne, vanntett og flyter. Har til og med jakt & fiske kalkulator, hehehehe!

Så du mener modellen under (60c-uten elektronisk kompass og høydemåler) er ett bedre kjøp om man ikke kan slå av kompasset? Kan kanskje få den modellen svært billig, skjønner du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av torhj

Mulig det bare er meg, men hva i alle dager skal man med spill innpå en GPS? Sløsing av lagringsressurser spør du meg!

helt enig - jeg ville ha kjøpt en BÆRBAR og FLYTENDE gps, med stor lagringsplass for kart... og den behøvde IKKE ha fargeskjerm - forskjellen på land og vann ser du godt allikevel. Jeg ville ikke hatt en kombiGPS fordi går det i stykker vil du ikke ha loddet inntakt engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Håndholdt Garmin Venture. Enkel og grei liten sak, som ikke koster skjorta. Kan alt hva angår knop, snittfart, wp, ruter, spor, tripteller og anna dill. Monteres lett i båt med en brakett du bestiller. Eter heller ikke batteri (litt da)..

Har ikke kartfunksjon på denne GPS'en, men du skaffer greit kart på dataen som du har hjemme. Kabel mellom GPS og PC følger med GPS'en, og ved bruk av Atlantic Bluechart av nyere versjon kan man plotte wp og ruter i kartet på data'n og eksportere det til GPS'en. Og motsatt når man er (har vært) ute å fisker. Dette funker veldig greit, da kartet er med på sjøen uansett. Man må nesten ha fargeskjerm på GPS'en for å få noe utbytte av dette. Men prater vi pengesparing kjøpes det ikke.. Problemet er at få av ferskvanna står på ATLBC, sjøl om sjøen er dekt fra Barentshav til Borneo..

Kartet er i og for seg en opplevelse å bare surfe rundt på!!

Filer lagres på dataen for waypoints innen samme tema (eks: fiske, jakt, biltur etc.) slik at man ikke trenger å ha 500 inne på GPS'en samtidig.

Har man karta på Laptop'en kan man bare koble GPS'en til, og kjøre. Da har man 15 toms skjerm på GPS'en. Forutsetter kabin på fartøyet.

GPS: rundt 2000kr

BluechartAtlantic: V6.5 266usd (garmin.com)

Brakett til montering 329kr

Link å sjekke ut: www.gpsbutikken.no. Rå på service. Ringte og lurte på hvordan det gikk med bruken. Om jeg fikk det til m.m... Ikke så aller verst på pris heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Spør du meg er det best å kjøpe en billig (men kjent merke)....

Synes det holder i masse vis til tur og fiskebruk....

Skal man ha kart må man jo nesten kjøpe en bra og da blir det jo dyyyyyrt... En enkel koster jo rett over tusenlappen

--------------------------------------------------------------------------------

A.

Blir omtrent som med fiskeutstyr det, det holder somregel med relativt billig utstyr av kjent merke, men duverden så artig det er å invistere litt i det og oppleve den ekstra gleden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av erlend

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

sitat:Opprinnelig postet av erlend

Caddis: Kikker litt etter GPS selv... og for håndholdte... tror jeg noe av det bedre på markedet er Garmin GPSMAP 60cs... Godt med minne... Elektronisk kompass og til en overkommelig pris.

Om noen vet om bedre alternativ, vil også jeg sette pris på å få tips om det...

Elektronisk kompass eter batterier, Erlend! Pass på å kjøpe en modell hvor du evt. kan skru det av, hvis du føler for det! Selv har jeg en Magellan Merididan Platinium som jeg er megafornøyd med. OK størrelse på skjerm (S/H), mulighet for mye minne, vanntett og flyter. Har til og med jakt & fiske kalkulator, hehehehe!

Så du mener modellen under (60c-uten elektronisk kompass og høydemåler) er ett bedre kjøp om man ikke kan slå av kompasset? Kan kanskje få den modellen svært billig, skjønner du...

Hvis det bare er dét som er forskjellen, ville jeg uten tvil gått for modellen under. Elektroniske kompass har også den ulempen at de kun viser nogenlunde riktig når man er i bevegelse. Spill og annet dilldall har ingenting på en seriøs GPS å gjøre. Har forøvrig nok av funksjoner på Magellanen min, som jeg godt kunne unnvært. Fikk kjøpt den pent brukt av en kompis, til latterlig lav pris dog! Uansett; holder du deg til Garmin eller Magellan, gjør du inte bort deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av torhj

sitat:Spør du meg er det best å kjøpe en billig (men kjent merke)....

Synes det holder i masse vis til tur og fiskebruk....

Skal man ha kart må man jo nesten kjøpe en bra og da blir det jo dyyyyyrt... En enkel koster jo rett over tusenlappen

--------------------------------------------------------------------------------

A.

Blir omtrent som med fiskeutstyr det, det holder somregel med relativt billig utstyr av kjent merke, men duverden så artig det er å invistere litt i det og oppleve den ekstra gleden!!!

Kanskje ikke over middels å diskutere videre på, men jeg sitter nå her på jobben å ser ut i lufta...og du verden hvor uenig jeg er!

Poenget mitt var egentlig at om man kjøper en enkel GPS, eks. Garmin e-trex til litt over 1000 spenn får man en ypperlig GPS som funker til nødbruk, enkel turbruk, fiske og jakt i årevis. Lærer man seg å lese kart litt i tillegg ser man raskt hele tiden hvor man er i terrenget.

Kjøper man en noe dyrere GPS får man en dårlig kartfunksjon og en rekke "tullefunksjoner" [ :P ] i tillegg... Kjøper man en MYE dyrere GPS får man en godkartfunksjon, men jeg hadde brukt penga på noe annet - hver sin smak...

Fiskeutstyr: kjøper man en billig stang f.eks. får man en billig stang med kjip/kjedelig aksjon og småslapp finish. Billig snøre = kortere kast (som regel da). Billig sluker/fluer = går lett i stykker osv osv. Unntak er kanskje flue billig fluesneller som etter in erfaring funker utmerket, men jeg får jo aldri fisk heller så...[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.