Gå til innhold
Fiskersiden

GPS


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den er helt klart grei! Stor skjerm i svart hvitt er det man trenger.

Ganske drøy på batteriene og. Har brukt den samme en del under sjønavigering i sjøområdene rundt Sula i Frøya, og det var ingen problem å holde leden selv på lavvann i tykktåka. Da vi var å fiska tok den oss greit ut på falla med bra nok nøyaktighet!

Når man bruker GPS i båt er spørsmålet om man skal se på den, eller fiske... Det skal jo bare være et hjelpemiddel for å finne fram til wp eller lignende. Setter man den til å logge spor, finner man ut de fleste tekniske spec's om turen når man kommer hjem.

Såpass dyr kilospris på slikt utstyr at det holder med enkle saker i tillegg til fiskeutstyret..

Dette er nå min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Caddis. Tror ikke det er den modellen jeg ville valgt. Fordelene er vel at den er forhodsvis rimelig, den flyter, samt at den har alarmer for lavt og dypt vann. Bakdelene er at minnet kun er på 1mb, slik at jeg ikke kan se at det er plass til kart på den.. Batteritiden er kun 16 timer. Den har ikke noen alarm for nær ankomst. Det er maks 50 waypoints per rute, mens f.eks 60c som nevnt over har 250. Er ikke sikker på om dette egentlig er noen stor bakdel, siden man nok ikke legger inn så mange slike uansett.. Den har 2.048 punkters sporlogg, mens 60c/cs har 10.000 På www.belanor.no kan man, på en veldig oversiktlig måte, sammenligne de forskjellige modellene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par spørsmål som kanskje noen kan svare på..

1. Har sett at man får kjøpt en del modeller mye rimeligere f.eks på finn.no, hvor disse modellene har utenlandsk basekart. Hva har dette å si? Vil dette ha lite å si dersom man uansett skal laste inn andre kart?

2. Minnekapasitet: Hvor mye trenger man? Holder det f.eks med 24 mb, hvis man ønsker å ha muligheten for å laste inn kart? (topokart for eksempel oslo/akershus samt sjøkart for samme område)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av erlend

Har ett par spørsmål som kanskje noen kan svare på..

1. Har sett at man får kjøpt en del modeller mye rimeligere f.eks på finn.no, hvor disse modellene har utenlandsk basekart. Hva har dette å si? Vil dette ha lite å si dersom man uansett skal laste inn andre kart?

Basekartet har ingen betydning, eneste må være hvis du bruker GPSen i fly.

sitat:

2. Minnekapasitet: Hvor mye trenger man? Holder det f.eks med 24 mb, hvis man ønsker å ha muligheten for å laste inn kart? (topokart for eksempel oslo/akershus samt sjøkart for samme område)

For Garmin så tar topokart for hele området på CD3 32MB, sjøkart for ca. samme område 4.88MB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av erlend

Terje: Når man legger inn kartene... Kan man velge å utelukke kartblad for f.eks grisegrendte strøk, slik at man sånn sett får plass til kartene man har behov for på 24 mb?

Jada, Topo CD3 dekker veldig mye mer enn det man sansynligvis trenger for en tur. Totalt 39 forskjellige "kartblad", største på 1.46MB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av terje

Jada, Topo CD3 dekker veldig mye mer enn det man sansynligvis trenger for en tur. Totalt 39 forskjellige "kartblad", største på 1.46MB.

Kan vel legge til at jeg har en 60CS og har aldri følt noe behov for mer enn dens 56Mb. Trenger svært sjelden å bytte kart. Hadde selvfølgelig ikke gjort noe med mer, og jeg skulle nok også klart meg fint med 24Mb. Men hadde nok savnet mer i en del tilfeller da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autoruting fungerer veldig bra, men det er enkelte mangler på kartene i hvert fall i Norge men ikke noe problem egentlig. Forøvrig er det City Select og City Navigator kartene som gir autoruting, informasjonen for dette ligger ikke i topo-kartene.

Ønsker du også å ha kjørekart vil jeg si at 24Mb i GPSen blir for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hvis det bare er dét som er forskjellen, ville jeg uten tvil gått for modellen under. Elektroniske kompass har også den ulempen at de kun viser nogenlunde riktig når man er i bevegelse. Spill og annet dilldall har ingenting på en seriøs GPS å gjøre. Har forøvrig nok av funksjoner på Magellanen min, som jeg godt kunne unnvært. Fikk kjøpt den pent brukt av en kompis, til latterlig lav pris dog! Uansett; holder du deg til Garmin eller Magellan, gjør du inte bort deg!!

--------------------------------------------------------------------------------

MVH

Øistein

dette er vel ikke helt riktig, på den nye garmin 60 cs er det elektroniske kompasset 100% riktig selv når den ligger stille.

Har prøvd dette selv.

På andre modeller må mann forflytte seg for at kompasset skal "fungere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

dette er vel ikke helt riktig, på den nye garmin 60 cs er det elektroniske kompasset 100% riktig selv når den ligger stille.

Har prøvd dette selv.

På andre modeller må mann forflytte seg for at kompasset skal "fungere"

Det er min erfaring også.. Eneste som er litt irriterende er at gps'en må holdes veldig i plan for å få korrekt retning. Magellan sine GPSer har visst ikke denne begrensningen. Men jeg synes det elektroniske kompasset er verdt de ekstra kronene, kjekt å kunne peke på et fjell for å finne ut hvilket det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er de fleste begreper innen GPS-verdenen ganske så gresk.

Jeg fikk en ide: jeg sendte produktsjefen på Belanor (som er imp av Garmin GPS'er) en mail hvor jeg forklarte hva jeg var ute etter av GPS og at jeg var primært ute etter en god GPS som dekket mitt behov - og senere i dag kom svaret. Jeg stoler på at dem vet hva de snakker om og jeg er overbevist om at jeg kommer til å følge hans råd. Men vi har forskjellige behov så svaret vil nok bli forskjellig om dere skisserer deres behov og sender ham en mail - kanskje en ide for flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

For meg er de fleste begreper innen GPS-verdenen ganske så gresk.

Jeg fikk en ide: jeg sendte produktsjefen på Belanor (som er imp av Garmin GPS'er) en mail hvor jeg forklarte hva jeg var ute etter av GPS og at jeg var primært ute etter en god GPS som dekket mitt behov - og senere i dag kom svaret. Jeg stoler på at dem vet hva de snakker om og jeg er overbevist om at jeg kommer til å følge hans råd. Men vi har forskjellige behov så svaret vil nok bli forskjellig om dere skisserer deres behov og sender ham en mail - kanskje en ide for flere?

Vet ikke om jeg synes det utelukkende var en god ide.. Uten erfaring med gps er det ikke så lett å se for seg hva man ønsker eller mulighetene som er. De aller flestes _behov_ blir dekket av de aller billigste enhetene, resten blir mye kjekt å ha. Man kan ha mye glede av en GPS utover det å være et rent hjelpmiddel, jeg tror man kjapt kommer til å ønske seg en bedre modell hvis man ikke går for noen av de bedre på markedet. Man trenger f.eks. ikke kart, men dæven så utrolig mye bedre det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en god del erfaring med forskjelige GPSer de siste 7 årene. Garmin, Magellan og Lowrance lager bra enheter tilpasset tøft fritidsbruk. Anbefaler ikke å kjøpe håndholdt GPS fra andre produsenter enn disse. De har alle 3 lang erfaring med å bygge vanntett robust forbrukerelktronikk.

Det første en må avklare er jo hva GPSen skal brukes til, være med på tur eller sitte fastmontert i båten, eller en kombinasjon.

Når det gjelder håndholdte GPSer vil jeg enten anbefale å gå for det billigeste (f.eks: gule e-trex) eller dyreste (f.eks: Garmin CS60). e-trex er grei nok hvis en bare ønsker en enkel GPS for å navigere i tåka eller se farten under dorging. CS60 har meget god skjerm, bra batterilevetid, mulighet for topografiske-, sjø- og veikart. Den kan dermed også brukes ved bilkjøreing, beregner ruter og viser retning i kryss med liten pil (ingen lyd).

For fastmontering i båt vil jeg anbefale kombiinstrumentene fra Lowrance. Har selv en LCX-15MT. Dette er et kombinert ekkolodd, GPS kartplotter med 480x350 punkters skjer. Kunne ha tenkt meg farveskjerm for kartet, men da jeg kjøpte LCXen var versjonen med fargeskjerm og tilstrekkelig oppløsning nesten dobbelt så dyr. Har sjøkart over Oslofjorden, har nok spart noen propeller på det under dorging etter havabbor.

Bestille fra USA er som nevnt en god ide. Jeg har kjøpt all min marinelektronikk under besøk "over there". Den beste GPS web-shopen i USA er: www.gps4fun.com

Hvis håndholdt enhet skal brukes i båt kan jeg anbefale en RAM Mount:

http://www.ram-mount.com/ramgps.htm

har brukt en sammen med en Lowrance GlobalMap 100 i en liten båt. GlobalMap 100 er ideell som enkel GPS i båt, da den har tydelig skjerm med god oppløsning og stor fleksibillitet når det gjelder å konfigurere skjermbildene slik at akkurat den informasjonen en ønsker blir tilgjengelig. GlobalMap 100 er nå utgått.

Kommer selv ikke til å kjøpe ny håndholdt GPS før enheter som støtter det europeiske alternativet til GPS, Galileo, er tilgjengelig. Galileo satelittene skal etter planen utplasseres i 2006-2007. Kunne også tenkt meg forbedreinger på de beste enheten i dag når det gjelder batterilevetid og funksjoner for bruk i bil, markering av retning i kryss med store piler og en hyggelig damestemme, før jeg handler igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av terje

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

For meg er de fleste begreper innen GPS-verdenen ganske så gresk.

Jeg fikk en ide: jeg sendte produktsjefen på Belanor (som er imp av Garmin GPS'er) en mail hvor jeg forklarte hva jeg var ute etter av GPS og at jeg var primært ute etter en god GPS som dekket mitt behov - og senere i dag kom svaret. Jeg stoler på at dem vet hva de snakker om og jeg er overbevist om at jeg kommer til å følge hans råd. Men vi har forskjellige behov så svaret vil nok bli forskjellig om dere skisserer deres behov og sender ham en mail - kanskje en ide for flere?

Vet ikke om jeg synes det utelukkende var en god ide.. Uten erfaring med gps er det ikke så lett å se for seg hva man ønsker eller mulighetene som er. De aller flestes _behov_ blir dekket av de aller billigste enhetene, resten blir mye kjekt å ha. Man kan ha mye glede av en GPS utover det å være et rent hjelpmiddel, jeg tror man kjapt kommer til å ønske seg en bedre modell hvis man ikke går for noen av de bedre på markedet. Man trenger f.eks. ikke kart, men dæven så utrolig mye bedre det blir...

Ok - jeg er for så vidt enig - men jeg tenkte litt ut fra meg sjøl: selv om jeg sier at jeg ikke KAN så mye om GPS har jeg faktisk brukt GPS noen ganger og vet mere om behovet mitt enn kanskje en som aldri har sett en GPS. Derfor skrev jeg ned hvilke kriterier jeg gikk for og fikk råd deretter. Kanskje ikke alle som klarer å sette kriteriene.[ :P ]

Hvis det er av interesse skisserer jeg i korte trekk hva jeg skrev og hva jeg ble anbefalt.

Behov/ønske: Enkel GPS, brukes i båt, sprutsikker, kartmulighet, tiltenkt mest brukt i Oslofjorden og Vãnern, rimelig, ikke nødvendigvis fargeskjerm. (Man kan altså diskutere de forskjellige delene i "kravspesifikkasjonen" - men det er ikke poenget her).

Svaret jeg fikk var Garmin Etrex Legend - og hvis jeg drøyde litt med innkjøpet kom den samme Gps'en med fargeskjerm på tilbud nå i desember) - er det så galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Garmin 276C är mitt förslag. Kan kopplas till ekolod, bra grafik, bluchart, SNYGG! och dyr. Allt en riktig sportfiskare behöver helt enkelt. Man kan dessutom flytta den mellan bilen och båten MEN den är även bärbar. Har inbygd röstanvisning till bilbruk. Kolla www.garmin.se och se i den övre flashrutan. Där dyker den upp och det finns mycket givande information. Tror nog att man kan byta alla " svenska " mot norska. Kolla med killarna i Sarpsborg eller Malfix i Oslo.

Du Slaskefiskarn: Vad krävs det för att gå med i din Jolletrollers förening? Maxlängd på Jollen? [ :P ]

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bruk for en GPS i byen eller på land i tilleg hadde jeg valgt en håndholdt gps. Spørsmålet er om du skal kun ha en gps som fører det til et gitt punkt ute på det blå, eller om du trenger kart på gps'en. Trenger du ikke kart, så kjøp den billigste du finner, men med gjerne flere knapper enn en (synes disse er litt tungvinne). Skal du ha med kart er det bare en ting å si: Kjøp for all del ikke de aller billigste med bare noen få Mb lagringskapasitet. Kjøpte selv en Garmin 76sMap, denne er det 24mb minne (som holder for de aller fleste), men har sort/hvitt skjerm. Trenger du farger??? I tilfelle koster dette. SKal du ha med kart, så er det med andre ord kun pengene du vi bruke som setter standaren. Men som sagt, IKKE kjøp med noe særlig mindre enn 24Mb minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart på en liten skjerm uten farger i en båt i mer enn dorgefart er uleselig. Farger forbedrer lesbarheten kraftig. Topografisk kart på gråskalaskjerm er ubrukelig.

Hvis en kjøper en GPS med kartplotter, og kjøper flere kart til denne vil kostnaden for kartene fort overstige det en har betalt for selve GPSen. Idiotisk å eksempelvis sitte med kart til over 10 000 som en ikke får fullt utbytte av fordi en sparte en tusenlapp eller 2 på selve apparatet. Kartet som dekker de store svenske innsjøene koster over 2500 kr, det store Oslofjordkartet koster det samme. Legger en til topografisk kart for nærområdet der en bor og en eventuell hytte har en fort investert 10 lapper i software for GPSen.

Før en bestemmer seg for hvilken GPS med kartplotter en skal kjøpe bør en sjekke tilgjengelighet og pris på de kartene en ønsker. Magellan og Garmin har for eksempel helt forskjellig prispolitikk på topografiske kart, når det gjelder sjøkart er forskjellene mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mere leselig med en fargeskjem ja. Men det går jo ann å koble gps'en til en laptog også, da har man skikkelig plotter. Trenger ikke store laptopen, holder faktisk med en 486. Og når det gjelder kart, så har jeg hørt at enkelte har lastet dem ned fra Kazaa og DC++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en skal kjøpe seg sin første GPS kan det vere vanskelig å finne ut hvilket behov en har før innkjøpet.

Tenk da gjennom hva en ønsker GPSen skal gi av informasjon, skal den gi: Markering av fiskeplasser, kartopplysninger for sikrere ferdsel på sjøen og sist men ikke minst viktig: Gi en muligheten til å unngå det dumme spørsmålet til sjøs, Hvor er eg og hvor skal eg?

Da er tiden inne til å se på den enkeltes bruksområde.

Skal GPSen brukes kun i en båt, skal den brukes i en åpen båt, har en mulighet for strømtilkobling i båten, osv.

Har hjelpt en nabo til innkjøp av sin første GPS, han skulle bruke den i sin skjærgardsjeep og på fjellet.

Båten hans var uten kompass men med mulighet for strømtilkobling.

Den skulle brukes til markering av fiskeplasser og utforskning av nye forholdsvis ukjente farvann, m.m.

Valget fallt på en Garmin GPSMAP 76 S, den er vanntett og flyter, har en skjerm som de over 40 kanskje sliter litt med detaljene på, men oppdatering av kartet og visning i direkte sollys er helt topp.

Siden han ønsket å ha sjøkart og topokart på GPSen samtidig måtte den ha nok kartplass.

Den har mulighet for tilkobling av strøm og den har et innebygget kompass som kan brukes når båtens strøm driver GPSen.

Det leveres en marineholder til GPSen slik at den kan plasseres på en sikker og anvendelig plass ombord i båten.

Det leveres tilleggsutstyr for bruk i fjellet og andre plasser på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Er nok mere leselig med en fargeskjem ja. Men det går jo ann å koble gps'en til en laptog også, da har man skikkelig plotter. Trenger ikke store laptopen, holder faktisk med en 486. Og når det gjelder kart, så har jeg hørt at enkelte har lastet dem ned fra Kazaa og DC++

Laptoper egner seg ikke for bruk i mindre båter. Elektronikken er ikke bygd for å tåle vibrasjonene, slagene og fuktigheten. Men det største problemet er lysstyrken til skjeren. En laptop skjerm er ikke lesbar i sollys. Farge ekkolodd og GPSer har dyre spesialskjermer spesiallaget for å fungere i sterkt lys.

Ja det finnes dyre industri PCer som tåler miljøet og det finnes spesialskjermer for utendørs bruk, men dette vil bli en svært dyr løsning sammenlignet med å kjøpe en farge GPS eller ekkolodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.