Gå til innhold
Fiskersiden

Betalinga av fiskeravgift på nett.


ovejan
 Share

Recommended Posts

Avgift hvis du skal fiske etter anadrome laksefisk i elver og eller vann!

Kun i elv, jeg sjekket det i dag.

Hentet fra http://www.dirnat.no/fiskeravgift#hvem%20pliktig

"Ingen fiskeravgift for fiske etter innlandsfisk!

Fra og med 1. januar 2002 skal det ikke betales fiskeravgift for å fiske etter innlandsfisk og kreps. Du må fortsatt kjøpe fiskekort eller innhente fisketillatelse hos fiskerettshaveren for slikt fiske. Med innlandsfisk menes all fisk i ferskvann unntatt laks, sjøaure og sjørøye. I vassdrag med laks, sjøaure og sjørøye, regnes fiske ovenfor lakseførende del av elva som innlandsfiske."

Men på fiskekortet jeg kjøpte i går for Røysjømarka ved Drammen, står det fortsatt at kortet kun er gyldig hvis man har betalt fiskeavgift. På tide de får trykt opp nye kort ...

Endret av Jarl Fr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du feiltolker Jarl. (Er min mening) OVENFOR lakseførende del er fritatt for kort. Mange steder er det både ett og to (og gjerne enda flere) vann på den lakseførende delen før laksen (eller annen anadrom fisk) møter vandringshinder. Det er kun ovenfor absolutt vandringshinder det vel er fritak for kort i lakseførende vassdrag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er dette det samme som "statskort" eller hva det nå er det kalles?

Altså, hvis en f.eks. kun fisker etter gjedde i småvann, skal en betale noe som helst i tillegg til fiskekort for vannet en fisker i?

Hvis ikke har jeg betalt dette unødvendig i noen år nå.. :lol:

Da har du betalt unødvendig i 3-4 år (hvis jeg husker rett). Før var det for alt fiske nå er det kun hvis du fisker etter anadrome arter.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du feiltolker Jarl. (Er min mening) OVENFOR lakseførende del er fritatt for kort. Mange steder er det både ett og to (og gjerne enda flere) vann på den lakseførende delen før laksen (eller annen anadrom fisk) møter vandringshinder. Det er kun ovenfor absolutt vandringshinder det vel er fritak for kort i lakseførende vassdrag...

Du har helt rett i det, Espen, mener egentlig ikke noe annet enn det du sier. Alt fiske etter laks, sjøørret og sjørøye i ferskvann, skal det betales avgift for.

Jeg sjekket dette først og fremst, fordi det på et fiskekort for noen ørretvann i nærheten av Drammen, stod at kortet kun var gyldig hvis man hadde betalt avgiften. Noe som er feil. De trenger og trykke opp nye fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er dette det samme som "statskort" eller hva det nå er det kalles?

Altså, hvis en f.eks. kun fisker etter gjedde i småvann, skal en betale noe som helst i tillegg til fiskekort for vannet en fisker i?

Hvis ikke har jeg betalt dette unødvendig i noen år nå.. :)

Kva slags konto er det du har betalt inn på?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betale avgifta på nettet bør alle gjøre, så slipper man å fore "posten" med masse gryn i gebyrer !

Man sparer en 3 drøye slurker cognac på det, bare et tastetrykk unna.

:D

Stikk innom posten og spør om å få skjema (fisketrygda for anadrome laksefisk).

Hvis betaler på nett : Oblat vil bli tilsendt som man skal klistre på fisketrygdkortet som skal fylles ut (signering).

Oblatet er bekreftelse på betalt avgift !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betale avgifta på nettet bør alle gjøre, så slipper man å fore "posten" med masse gryn i gebyrer !

Man sparer en 3 drøye slurker cognac på det, bare et tastetrykk unna.

:D

Stikk innom posten og spør om å få skjema (fisketrygda for anadrome laksefisk).

Hvis betaler på nett : Oblat vil bli tilsendt som man skal klistre på fisketrygdkortet som skal fylles ut (signering).

Oblatet er bekreftelse på betalt avgift !

Eller gå på www.inatur.no og betal der. Du trenger IKKE å melde deg inn, selv om de lokker med at du da har tilgang til kortet hele året hvis du mister det. Ta heller flere utskrifter. Jeg har til og med laminert den lille delen - funker som bare det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har man tilgjengelighet til en laminatmaskin har man det klart.

Det originale kortet på posten er kjekt å bruke for de som ikke har mulighet til å laminere.

Kortet skal jo oppbevares hele sesongen og bør tåle litt regn og andre godsaker :D

Oblatet blir som sagt tilsendt fra din bank, be om kvittering (nettbank).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har man tilgjengelighet til en laminatmaskin har man det klart.

Det originale kortet på posten er kjekt å bruke for de som ikke har mulighet til å laminere.

Kortet skal jo oppbevares hele sesongen og bør tåle litt regn og andre godsaker :P

Oblatet blir som sagt tilsendt fra din bank, be om kvittering (nettbank).

Eller skriv ut flere eksemplarer..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.