Gå til innhold
Fiskersiden

Ålekvabbe ålekvabbe where art thou


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Etter at jeg at jeg besøkte deg i går på fiskeplassen, leste jeg litt om kvabba.

Det sto at den gikk dypere og likte mudder/sandbunn om vinteren og om sommeren likte den hard bunn.

Så, hvor blir neste forsøk da Karl Inge...?? ikke til å bli klok på den rariteten der.

Kanskje småbåthavna i Kopervik hadde vert noe, der er det mudder med utvalgt krydder på bunn.

Ikke den båthavna ved Kobbernaglen, men den ved biblioteket.

Fisket mye rart der som barn, prøv den plassen Karl Inge.

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flere stder nevnes det ålegress som biotop for kvabba, det fordrer jo mudder og kanskje litt brakkt vann.... hvordan stemmer det med erfaringene til fiskere og dykkere på forumet?

EDIT: Og dere som ahr fått endel kvabbe (Jørgen KArleif, Gjørs, KImA mfl) har dere noen formening om paternoster kontra glidetackle? Og hvilken kroktype og str bruker dere på foretrukket tackle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere stder nevnes det ålegress som biotop for kvabba, det fordrer jo mudder og kanskje litt brakkt vann.... hvordan stemmer det med erfaringene til fiskere og dykkere på forumet?

EDIT: Og dere som ahr fått endel kvabbe (Jørgen KArleif, Gjørs, KImA mfl) har dere noen formening om paternoster kontra glidetackle? Og hvilken kroktype og str bruker dere på foretrukket tackle?

Masse kvabbe på Frøya. Da vi vokste opp fiska vi dem fra kaier og flytebrygger med så små kroker vi fikk tak i. Agnet var biter av strandsnegler, skjellinnmat etc.

Synes å erindre at kvabbene holdt til inne i tangkvaser, under steiner. Fant også masse kvabber av bra nstørrelse på langfjæra. Da under store steiner og inne i store tare/tangkvaser. Der holdt de til sammen med tangstikling, små ulker og kutlinger.

Vi brukte håndsnøre, lite søkke og små kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har egentlig gått over til å fiske med paternoster og Owner Chinu i størrelse 1-4. Kvabbene er glupske, så det er ikke nødvendig med glidende. Har også bedre nappindikasjon på paternoster synst eg.

Hadde endel bomnapp når eg testet sirkel og semisirkel, så det utgår med skyhøye kneløft etter kvabba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og agnët er?

makrell eller reke?

Begge fungerer helt greit. Jeg har fått flest på 2-4 meters dyp, med blandet bunn, virker som om de liker litt tangrusker å gjemme seg i. Fisk i mørket med krok 4-1/0( jeg bruker J- krok) avhengig av størrelsen på fisken i området. Bruker stort sett paternoster for å unngå for mye bunnapp, men de biter godt på slep også. Har aldri følt behov for glidetackel, ikke spesielt sky art som tar kontant når de er på plass.

I dagslys har jeg bare fått et par stykker, det har da vært på noe dypere vann, 5-8 meter.

Ålekvabba er en enkel fisk å fange, det handler bare om lokasjon ( som det er med mange arter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere stder nevnes det ålegress som biotop for kvabba, det fordrer jo mudder og kanskje litt brakkt vann.... hvordan stemmer det med erfaringene til fiskere og dykkere på forumet?

EDIT: Og dere som ahr fått endel kvabbe (Jørgen KArleif, Gjørs, KImA mfl) har dere noen formening om paternoster kontra glidetackle? Og hvilken kroktype og str bruker dere på foretrukket tackle?

Min erfaring er at kvabbene er fra 0,5 meter og nedover på denne årstiden. Alle kvabbeplassers mor (Engøyhavet) er jo 1,7 meter på det dypeste. Ser sjelden ålekvabber på sommeren, men det kan jo henge sammen med at det blir lite nattdykking i den lyse årstiden.

Lykke til i kveld forresten <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt ut stangen idag mellom øktene. Fisket med glidende men var ikke i kontakt med fisk.

Laget ikveld noen paternoster tackler med 3 små kroker og fisket med 2x reke og 1x makrell strimmel.

Resultatet ble i løpet av ett kvarter 2 småsei og 2 torsk, 1 type Trym og en type matbord :P

Så ga eg meg, dette må prøves annen gang men på en annen plass utan all dise agntyver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere stder nevnes det ålegress som biotop for kvabba, det fordrer jo mudder og kanskje litt brakkt vann.... hvordan stemmer det med erfaringene til fiskere og dykkere på forumet?

EDIT: Og dere som ahr fått endel kvabbe (Jørgen KArleif, Gjørs, KImA mfl) har dere noen formening om paternoster kontra glidetackle? Og hvilken kroktype og str bruker dere på foretrukket tackle?

Krok str 1-4 passer bra me de eg har tatt også. Funker glimrende med glidende for min del da, helst litt aktivitet i agnet gjør det mer attraktivt. Stor i kjeften er fisken, sluker agnet til tider. Følte vi fikk mest fisk på det dypeste der vi fiska, altså rundt 1,7m. Ellers virka det som kombinasjon agn ar bra greier. Gulp børstemark og reke. Her er det bare og prøve seg frem, fisken er jo lett og ta :):) Lykke til uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer ny lokalitet idag, men pga det er litt krongelte der-og ikke lys bør jeg rigge før det er helt mørkt. Noen som har formening om det må være helt svart før det blir aktivitet eller er skumring (dvs ca kl 6 her i distriktet) grei tid å begynne?

Når fikk du dine igår Karleif?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, er jeg der litt før 6 er det bare en time-halvannen til det er helt mørkt, kan jo fiske litt aktivt imens om jeg får det til på plassen.

Har du prøvd foring noe særlig? Har muligeht til å stikke bortom lokaliteten etter jobb og fore emd litt rekebiter, det kan vel ikke være feil? Får da fort ca 1-1.5t før jeg er på plass me stengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyde meg med 1.5t idag, 3 stenger. Mista litt troa når jeg starta, foret var skremmende urørt og det var plutselig blitt veldig grunnt (fjære sjø....)

Føler jeg famler litt i blinde, hadde jeg vært helt sikker på at det VAR kvabbe en plass kunne jeg sittet der 3 t hver kveld til den avr der, nå blir det litt sånn prøve-feile-ny plass-prøve-feile-ny plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.