Gå til innhold
Fiskersiden

Sei i brakkvann ?????


Recommended Posts

Vet ikke om dette er rette plass, men........????

Er det noen her som vet noe om hvorfor sei klarer seg fint i brakkvann[?][?][?]

Der er snakk om en stamme sei av bra størrelse som lever i brakkvann.

Den har vert der i mange år, den er av bra kvalitet og det virker ikke som om den lider av noe selv om det er brakkt der den lever.

Det er vel egentlig et sjøaure eldorado[ :D ]

Noen som har noen mulige tips eller ide'er[?][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saltinnholdet er svært forskjellig i de forskjellige vannskiktene, så vannet er kanskje ganske salt lenger ned enn i overflata, tipper det er Grindefjorden du sikter til[?][ :D ]

det osmotiske trykket i cellene på fisken endrer seg så sakte at det går bra, fisken søker salt om den føler at "trykket" blir for stort, andre veien "drikker" den ferskvann. Ganske teit [:I]forklart ,men sånn henger det sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asmund aa; Det er nok Grinde/Skjoldafjorden jeg sikter til ja.

Det er jo en ganske grunn fjord, men jeg ble fortalt av en lokal kar at det var ei dyphåle netsen helt innderst i fjorden.

Mulig det er litt saltere vann der enn ellers i fjorden.

Men jeg forstår enda ikke helt hvorfor den fine seien ikke vil bo andre plasser i steden for i livløst brakkvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Drammensfjorden, hvor de indre delene ikke er særlig salte, er det mye torsk og hvitting. Har fått småtorsk helt oppe ved bybrua, og rundt Holmen (der motorveibrua går over) er det bra med torsk på høsten. Fått flere torsk på 1,5-2,5 kg som jager småsik i nedre deler av elva på høsten. Sei og lyr derimot, har jeg ikke fått i de indre delene. Har derimot sett en herlig blanding av sei, sjørøye, sjøørret på 3-4 kg og enda større o-laks gå opp i de nedre delene av en liten elv i Bogen i Ofoten. Artig å kunne stå på brua og se en slik salig blanding av arter svømme side om side, selv om det ikke er lov å fiske der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk er nok mer tilpassningsdyktig enn vi mennesker er.

I et større vatn her på Sotra har lokalkjente fått flyndrer i ørretgarn, dette vatnet har en elv som er ca 200m lang ned til sjøen.[ :D ]

Et stort vatn på nordvestlandet inneholder en stor bestand av småsei. det er mange ferskvannsfiskere som har fått seg en en skikkelig sjokk når dei oppdager at ørreten dei har kjempet til lands er en sei.

Vatnet ligger slik til at når det er stor flo under ekstreme lavtrykk så går sjøen opp i vannet, sjøvannet legger seg som brakkvann i et sone over hele vannet noen meter under overflaten.

Seiyngelen som følger med tidevannet trives i denne brakkvannsonen, den finner mat og vokser seg større.[ :D ]

Husker desverre ikke hva dette vantnet heter eller nøyaktig hvor det ligger, men det måtte jo vere en turist attraksjon av de skjeldene å ta med ivrige fersvannsfiskende turister dit for å fiske ørret...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjoldafjorden er da ikke såå brakk Ola, men det som er hovedgrunnen til at fisken er i denne fjorden er vel definitvt mattilgangen. Det er vel mer oppsiktvekkende og sært det at det ble tatt brugde i denne fjorden i sommer, all den tid det er en terskelfjord hvor terskelen er under 10 meter bred og 2 meter dyp på det smaleste !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skrubba tåler lav saltholdighet godt. Saken med Tornesvannet er jo at vannet ligger så lavt, at vannet trenger inn ved flo/springflo og slik jeg har forstått det er det konstant "lett-salt" ved bunnen.

men skrubba er vel aldri så tallrik som i brakkvann nei, noe som burde gi noen endel tips til nye fiskesteder, husk fredningen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at det lever Torsk i ferskvann, ikke helt normalt det heller.

Men alikevel; Kan ikke forstå hvorfor Seien skal ha det bedre der inne i forhold til utforbi Straumen der saltet er i normal mengde.

Noe annet fra den fjorden er jo at småseien virker fraværende.

Minste sei jeg kan huske å ha fått der er 1,8kg.

Jeg har da fisket en god del timer etter sjøaure der inne, men kan ikke huske å fått noe småsei.

Små lyr og ok torsk finnes da, i tillegg til sjøauren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg så et program for noen år siden som egentlig skulle omhandle ørretfiske i et vann som lå et GODT stykke fra havet. En liten elv(ca2m bred) var eneste forbindelse med saltvann. Det ble ikke no' ørret, men en god del torsk og sei lot seg lure av slukene dems... Kan vel ikke være så veldig saltkrevende igrunn...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Skjoldafjorden er da ikke såå brakk Ola, men det som er hovedgrunnen til at fisken er i denne fjorden er vel definitvt mattilgangen. Det er vel mer oppsiktvekkende og sært det at det ble tatt brugde i denne fjorden i sommer, all den tid det er en terskelfjord hvor terskelen er under 10 meter bred og 2 meter dyp på det smaleste !!

--------------------------------------------------------------------------------

mvh

Thor E Håkonsen

var det icke ei håkjerring??? som ble tatt i sommer, det er enda mer oppsiktsvekkende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ferie og hørte bare via kjente på telefon at det var tatt ei kjerrig der inne på garn, jeg lurte på om dt var brugde ,men fikk til svar at det var håkjerrig, det hadde stått i HA. syns det var sensasjonelt på så grunt vann ,men når det gjelder fisk er det få ting som overrasker meg lenger[ :P ] har vært med på mye utrolig opp gjennom tidene, så at ei kjerring hadde forvilla seg inn skjoldastraumen tok jeg da for god fisk[ ;) ][ :D ]

men skal herretter aldri tro på noe som kommer fra HA, beklager[ :) ][:I][ :o )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.