Gå til innhold
Fiskersiden

Duggmark


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Slik skal duggmark (feitmark) oppbevares.

Helst i leirholdig og god jord som kun er litt fuktig.

Oppbevares kjølig for langvarig lagring. Mating unødvendig. Men høstløv på toppen av jorda er en fordel så marken hele tiden bearbeider jorda. Løver forsvinner raskt, så påfyll hele tiden.

Her er brukt tunge fliser for at ikke marken skal stikke av. Lettvint å sjekke marken etterhvert.

Tøy strukket over toppen av kar/bøtter festet med strikk rundt er også brukbart.

Kun jord bør brukes, da det er det rette element for disse markene ! Mose etc. for "lang" lagring er ikke bra da mosen blir til nesten ingenting etterhvert. Tørr eller litt fuktig mose bruker jeg når jeg skal bruke marken etterhvert for at marken skal gå ut av seg all safta og bli tørrere og steinhard !! Varer mye lenger på kroken. Men duggmark som er blitt "behandlet" slik må helst brukes de nærmeste dager.

Legg merke til at det er noen marker på toppen som er litt "forkrøplet" eller skadet. De skal fjernes.

Mark som er skadet klarer ikke å krype ned i jorda og fjernes etter noen dager (sjekkes jevnlig).

280420071119GHVSrN7tGye9OaCFcu.jpg?30

Halve samlingen av "MARK BROWN":

280420071127ZcpebK4rcZUU6Gu9mW.jpg?36

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor mange stapper du i hver bøtte? Spør litt jeg så kanskje dette kan bli en allround doggmarktråd...

Var ute og krøyp på plenen her om kvelden også og forsøkte noen bilder med selvutløser for illustrasjon, men kom meg innendørs før jeg fikk godkjente resultater på bildene da det begynte dukke opp naboer i vel mange vinduer - nytt forsøk senere i uken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor mange stapper du i hver bøtte? Spør litt jeg så kanskje dette kan bli en allround doggmarktråd...

Var ute og krøyp på plenen her om kvelden også og forsøkte noen bilder med selvutløser for illustrasjon, men kom meg innendørs før jeg fikk godkjente resultater på bildene da det begynte dukke opp naboer i vel mange vinduer - nytt forsøk senere i uken..

Jeg teller grovt marken og putter først ca. 100 i hver bøtte. Fyller på senere med 50 til når de andre markene har funnet seg til rette og krøpet ned i jorda. Så max. 150 i hver bøtte. Lett å ha kontroll på evt. enkelte mark som ligger på toppen og er skadet under plukking.

Men jeg forsøker meg en time etter at det blir mørkt et stykke vekk fra soveromsvinduene til folk.

Etterhvert som folk går i Jon Blunds verden er jeg mere dristig og plukker ivei helt inntil husveggene etc.

Best nå (hvis dugg og lummer temp.) før gresset blir grønt, da det er større areal å finne marken på.

Plener, pluss bed og skråninger.

De som skal starte med dette, vil nok raskt oppdage hvor lysfølsom marken er :)

Man må være kjappere enn lynet for å holde marken før den piler ned i hullet sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selve jakta på duggmarken foregår på det viset Espen skisserer?

Lommelykt og ut på plener og i bed i mørket, ja. Ikke noe tramping! Du må liste deg rundt. Når du har lokalisert en i lysstrålen. Se etter hvilken ende som går ned i et hull og hvilken ende som ikke gjør det. Ta lynraskt tak i marken nær der den har en ende ned i hullet. Hold fast ikke røsk til. Hold jevnt press og du vil få overtaket når marken skifter tak - da får du noen cm. Fortsett med jevnt press og så åfr du noen cm til og plutselig så har du en stk duggmark i hendene. Du vil antakelig bli svært overrasket over lengden på en del av dem...

(Kan forøvrig anbefales som agn til en rekke arter foruten laks. Brasme og suter f.eks tar gjerne en svær duggmark og det vil under fiske etter dem sile vekk mye små mort osv som ikke tør angripe kjempemarken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelle tidspunkt for å jakte på duggmark:

Har vært tørt i flere dager, så regner det en dag og bakken er bløt eller fuktig om natta (når det er blitt mørkt). Spesielt bra etter maaange dagers tørke og plutselig bløtt igjen !

Regn kun om morran og sola tørker opp i løpet av dagen er ikke bra. Men det trenger ikke å regne når man plukker om natta. Det er nok med en fuktig værtype og mye dugg på bakken (gress).

Og det bør være noen varmegrader om natta og helst ikke noe vinddrag. Speiker fingene under plukking får man en dårlig markkveld, svetter man og det er tropefuktighet har man en fin jakt på marken :)

Den fineste tiden å plukke duggmark er når snøen akkurat forsvinner på plenene (hvis det ikke er tele under). Og i kombinasjon med fin temp. om natta. Da er plenene bløte og gresset er kort og gult.

Da ser man absolutt alle markene og det er mere effektivt å plukke. Hvis bakken er ekstra bløt kan mange duggmark forlate hullene sine og mange ligger klistret sammen (parrer seg). Er man lite human tar man 2 i en jafs :D Jeg venter ca. 1 time etter at det blir mørkt, slik at de fleste markene får tid til å krype opp.

Og områder rundt veier (skråninger) ved svak gatebelysning kan være meget gode plasser !

Da slipper man lommelykt, så hvis man sniker seg innpå marken der, tar man de aller fleste som er oppe.

Er det bekmørkt og man lyser på marken er den lynsnar med å stikke ned i hullet. Kunsten er som Espen skrev å se alltid i utkanten av lyskjeglen. Jeg slår av lyset kjapt og etter mye trening treffer jeg bakparten på duggmarken lynkjapt. Er det løs jord, klarer ikke marken å stritte imot og det går kjappere å plukke.

Å veive med lommelykten rundt omkring når man plukker er ikke bra. Da forsvinner alle markene som er i nærheten :)

Gamle plener er det beste, helst med endel mose på plenen. Og leirholdig jord under er bra.

Duggmarken liker ikke plener med masse kalk og gjødsel.

En god natt gir 5-600 duggmark på ett par timer på favorittplassene.

Nederst i skråninger kan være meget bra, da det der er ideell fuktighet i jorda for marken. Også rundt komposthauger er bra.

Det blir vanskeligere å plukke duggmark etterhvert som mai skrider fram. Det blir senere mørkt og gresset blir grønt (mindre areal å plukke på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelle tidspunkt for å jakte på duggmark:

Har vært tørt i flere dager, så regner det en dag og bakken er bløt eller fuktig om natta (når det er blitt mørkt). Spesielt bra etter maaange dagers tørke og plutselig bløtt igjen !

Regn kun om morran og sola tørker opp i løpet av dagen er ikke bra. Men det trenger ikke å regne når man plukker om natta. Det er nok med en fuktig værtype og mye dugg på bakken (gress).

Og det bør være noen varmegrader om natta og helst ikke noe vinddrag. Speiker fingene under plukking får man en dårlig markkveld, svetter man og det er tropefuktighet har man en fin jakt på marken :D

Den fineste tiden å plukke duggmark er når snøen akkurat forsvinner på plenene (hvis det ikke er tele under). Og i kombinasjon med fin temp. om natta. Da er plenene bløte og gresset er kort og gult.

Da ser man absolutt alle markene og det er mere effektivt å plukke. Hvis bakken er ekstra bløt kan mange duggmark forlate hullene sine og mange ligger klistret sammen (parrer seg). Er man lite human tar man 2 i en jafs :D Jeg venter ca. 1 time etter at det blir mørkt, slik at de fleste markene får tid til å krype opp.

Og områder rundt veier (skråninger) ved svak gatebelysning kan være meget gode plasser !

Da slipper man lommelykt, så hvis man sniker seg innpå marken der, tar man de aller fleste som er oppe.

Er det bekmørkt og man lyser på marken er den lynsnar med å stikke ned i hullet. Kunsten er som Espen skrev å se alltid i utkanten av lyskjeglen. Jeg slår av lyset kjapt og etter mye trening treffer jeg bakparten på duggmarken lynkjapt. Er det løs jord, klarer ikke marken å stritte imot og det går kjappere å plukke.

Å veive med lommelykten rundt omkring når man plukker er ikke bra. Da forsvinner alle markene som er i nærheten :)

Gamle plener er det beste, helst med endel mose på plenen. Og leirholdig jord under er bra.

Duggmarken liker ikke plener med masse kalk og gjødsel.

En god natt gir 5-600 duggmark på ett par timer på favorittplassene.

Nederst i skråninger kan være meget bra, da det der er ideell fuktighet i jorda for marken. Også rundt komposthauger er bra.

Det blir vanskeligere å plukke duggmark etterhvert som mai skrider fram. Det blir senere mørkt og gresset blir grønt (mindre areal å plukke på).

Er stort sett enig med deg ang plukketeknikk,men ikke når det gjelder tiden på året.Du bor i trøndelag,mens jeg bor i Særp.Her er det bare å plukke så lenge det er mørkt på sommeren.

Har blitt stoppet av onkel politi flere ganger når jeg har plukket på steder som ikke en regner med at det lusker folk rundt midnatts tid,f.eks ved Tune kirke. :):D

Jeg oppevarer marken min i langmose,det er ikke noe problem å ha den i det så lenge den er litt fuktig,men en må for guds skyld passe på og stikke den om en gang i mellom ellers så er det ikke mange som lever hvist det er døde mark i bøtta,de dør som fluer på en liten stund.Å det er ikke noen god lukt i en mark bøtte med død mark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, bra tråd dette! I ren inspirasjon fra denne tråden bar det ut på gressplen med hodelykt og "toliter isboks" på døggers jakt :o Morro dette, fikk fort teken og det ble 40-50 "ormer" på denne halvtimen jeg har vært borte :D

Har aldrig gjort dette før, kun gravd mark på høylys dag i kompost osv. Ingen tvil om at dette er tingen for å få fatt på de store. Artig... :D

Har hørt om noen som kjører spenning rett i bakken på fuktig plen også, er vel ikke å anbefale for de som ikke vet hva man gjør. Marken skal vist sprette opp av bakken, gummistøvler er et must!

:blink:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ett triks er å legge en rød film som et filter over lysstrålen, eks. en rød plastpose. Duggmark virker ikke så følsomme for rødt lys. For å knipe marken foretrekker jeg å stanse den med fingren der jeg "tror" hullet er. Da "reiser" den seg gjerne opp og er lett å få tak i med den andre hånda. Hodelykt er derfor maks. Forsøkte maglight av typen securitas med ytterst futilt resultat, da det ble rett og slett for sterkt lys.

Skråninger er som tiligere nevnt bra, men også blomsterbedd og gresskanter. Etter langvarig regn kan også murer og kantstein være særs bra. Så hvis du har noe slikt, kan det lønne seg å vanne kraftig under tørrvær. Ellers er min regel; ålevær er duggmarkvær!

Nils O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en lommelykt med ganske svake batteri, dvs. svakt lys.

Og ser alltid i utkanten av lyskjegla og vipper raskt lommelykta mot meg og retter den ledige hånda for hugg mot bakparten på marken :)

Knallbra i skråninger med jord i nærheten av gatebelysning så slipper man å bruke lommelykt. Færre mark stikker av. Og de markene er ikke så lyssky som de markene som er i bekmørket.

Ser masse mark tyte fram mellom heller/plattinger. Og de er meget vanskelig å få has på, da fingrene ikke får skikkelig tak i marken. Med fare for å skade fingertuppene :lol:

Plukking i gode skråninger med ganske løs jord er topp da marken ikke klarer å stritte imot nede i hullet.

Marksamlingen består nå av ca. 1400 duggmark, skulle gjerne hatt 600 til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en lommelykt med ganske svake batteri, dvs. svakt lys.

Og ser alltid i utkanten av lyskjegla og vipper raskt lommelykta mot meg og retter den ledige hånda for hugg mot bakparten på marken :)

Knallbra i skråninger med jord i nærheten av gatebelysning så slipper man å bruke lommelykt. Færre mark stikker av. Og de markene er ikke så lyssky som de markene som er i bekmørket.

Ser masse mark tyte fram mellom heller/plattinger. Og de er meget vanskelig å få has på, da fingrene ikke får skikkelig tak i marken. Med fare for å skade fingertuppene :)

Plukking i gode skråninger med ganske løs jord er topp da marken ikke klarer å stritte imot nede i hullet.

Marksamlingen består nå av ca. 1400 duggmark, skulle gjerne hatt 600 til :)

Jeg kjøper gjerne 2-300stk av deg.hehe.

Har ikke fått plukket en jæ... mark enda,men så skal jeg ikke fiske med mark før litt ut i sesongen,så jeg har god tid.

Kjører til Verdal i uke 28,så har du mark å selge,så kjøper jeg gjerne.

Bare å si i fra hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper gjerne 2-300stk av deg.hehe.

Har ikke fått plukket en jæ... mark enda,men så skal jeg ikke fiske med mark før litt ut i sesongen,så jeg har god tid.

Kjører til Verdal i uke 28,så har du mark å selge,så kjøper jeg gjerne.

Bare å si i fra hehe.

Som jeg har sagt før:

"Før jeg selger marken, går kjerringa på auksjon først" !

Neida, det er jo selvsagt en spøk, like før kjerringa tror mæ :)

Men dette med markplukking er noe av det verste jeg gjør, men det er kjekt å ha da når fiskinga tar til.

Blir verre og kjedeligere for hvert år dette, å skaffe mark. Håper nesten at det blir forbudt med dette svineriet noen år fremover :) Kun fluefiske i elvene, gjerne for meg ja, he-he.

Men er det tillatt klarer man jo ikke å dy seg.

Det blir som regel noe mere enn mange herlige kast (les:fluefiske), når man fisker med mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper gjerne 2-300stk av deg.hehe.

Har ikke fått plukket en jæ... mark enda,men så skal jeg ikke fiske med mark før litt ut i sesongen,så jeg har god tid.

Kjører til Verdal i uke 28,så har du mark å selge,så kjøper jeg gjerne.

Bare å si i fra hehe.

kan sikkert skaffe deg utallige mark, har kontakt med endel bønder her som sier det er et bra duggmarkår ..... hvor mye vil du ha og hva byr du :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.