Gå til innhold
Fiskersiden

Avvikende knurr


Recommended Posts

Jeg fikk en liten knurr igår som var så litt annerledes ut en de jeg har fått før.

1. Brystfinnene når til godt bak bukfinnen

2. Brystfinnene har en tynn blå rand ytterst.

3. Overleppa går ut i to tannete hudfliker.

Alle er i følge Pethon kjennetegn på rødknurr.

MEN, den har beinknuter langs sidelinja, noe som er et tydelig tegn på vanlig knurr. Er glad for innspill angående dette.

24331_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/9992/24331.jpg

24332_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/9992/24332.jpg

24333_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/9992/24333.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare truffet 2 rødknurr under vann, men jeg har truffet en uendelig rekke av vanlig knurr som jeg var sikker på var rødknurr :hailfs: helt til jeg traff min første ekte rødknurr.

Jeg tror desverre at knurren din er en vanlig knurr.

Grunnen til det er den "valige" fargen på bukfinnene, størrelsen på disse samt at rødknurren er mye bredere/mer massiv over hodet enn knurren din. Det siste er jo et kjennetegn som ikke står beskrevet noen sted, men det var faktisk det første jeg la merke til da jeg traff min første rødknurr.

Her er noen bilder av tre forskjellige fisker. Det siste bildet er av fisk på flere kilo (tatt i akvarie i Danmark).

rsv058cd013.jpg

rsv068cd100.jpg

esv163cd103.jpg

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ganske sikker på at det ikke er en rødknurr, selv om endel tegn tyder på det. Det beviser i alle fall at Pethon ikke er noe særlig til å stole på.

Aner ikke hvordan det er med hybridisering, men jeg tviler på at det er spesielt utbredt. I tillegg er vel bestanden av rødknurr i Trondheimsfjorden rimelig tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om dette er en "yngel" er muligens den blåe kanten ikke skikkelig kommet fram?...

Vanskelig denne her...,kan godt være en Rødknurr

men de andre rødknurrene på noen få hundre gram som andre brukere har fått har alle de skikkelige kjennetegnene på rødknurr. Massivt hode, store blå finner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som Thor er inne på, har jo de små også vært tydelige, her er en på rundt 200g, er ikke tvil om at den er en rødknurr

sjekk hodefasongen, brystfinnene, og ikke minst den tydelige blå kanten.

0510200619341WF1ZrjKdR9IYhjb6u.JPG?92

051020061940LCGFsNuIz6Dn29D1KJ.JPG?75

nesa på rødknurren er jo og helt annerledes. den har ikke de to utstikkerne som knurren har.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke noe blå rand jeg (mulig det er dårlig skjerm her), men ser det som er vanlig på knurr, en dus rand helt ytterst på finnene, gjerne bare noen få mm, som er lyseblå,rød,hvit. har fått mengder med slike knurrer.

men spørsmålet om hybrider er interessant, går det an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødknurren på bildet under er neppe over 10 gram, og den er helt klart en rødknurr.

esv162cd227.jpg

esv162cd226.jpg

Når du kommer ned på så små individer som på knurryngelen under, kan det vel bli vanskelig, men slike fisk biter neppe på noen krok :)

rsv056cd043.jpg

rsv056cd042.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.