Gå til innhold
Fiskersiden

En ny helg i gromvannet mitt.


tryta
 Share

Recommended Posts

Så var tiden kommet for en ny tur til favoritt vannet igjen.

Dag 1 Kort kveldstur.

Helgen hadde sine høydepunkt hva angår trening av lattermusklene :)

Vi startet å fiske fredag kveld med vobblere.

På andre kastet,så lander voytek en ørret på like over 4hg.

Så fyrer jeg opp el-motoren. Etter å ha dorget knapt 15meter,så hugger det til på vobbleren til Voytek igjen.

Men fisken er av ett helt annet kaliber.Han strammer bremsen på snella enda mere da fisken setter kursen mot sivet.Sena blir slakk,og fisken fikk med seg vobbleren :o Synd for fisken å måtte svømme sundt med en surveni i kjeften.

Vi begynner å dorge vidre. Pappa opplever flere hogg mot lidl vobbleren han festet på,sikker på at den ikke går for nære bunnen da spør jeg?

Pappa sveiver inn for å sjekke,da bryter jeg sammen i latter-De andre ser merkelig på meg,som om de tenker;Hva feiler det han da??

Vobbleren.

24906_s.jpg

Etter latterkula mi,så gjør besetningen mytteri.

Jeg blir etterlatt på en øde øy,kun for å se at de kakker fisk på fisk.

Matauk fiskerene i aksjon.

24908_s.jpg

Men hevnen er søt,for jeg har fyllt sekken min med fiskeutstyr og flytende godsaker :P

24909_s.jpg

Så er kvelden snart natt,så de henter den noe beduggede skipbruddene for fotosession og kulinariske nytelser.

Stian med dagens største. 1,7kg.

24910_s.jpg

Ørretmiddag med tilbehør. Kan man bedre ha det?

24911_s.jpg

Dag 2. Lørdag.

Ingenting å utsette på trivselen.

24912_s.jpg

Så knep jeg en pappa-ratzi i buskene,som forsøkte å forevige turstemningen.

24913_s.jpg

Stian sørget for agn til de større fiskene. (Og hvilket effektivt agn!)

24914_s.jpg

Først så fikk jeg denne,som hadde svelget fileten for dypt.

24915_s.jpg

Etter snaue 10 minutter,så begynte varsleren å pipe igjen.

Stian kom å hjelp meg!

Det er ei svær tryte!

Stian svarer: Jeg skal bare fiske opp en sørv til-Hører jeg han si fra andre siden av øya.

Nå!

Så kommer stian å assisterer meg med hovingen.

Jaaaaaaaaaaaaaa! Brøler jeg utover vannet,så ekkoet drønner mellom fjellene!

Ett kjapt bilde av den vakre Tryta. :D

24917_s.jpg

Denna er hvertfall på over kiloen sier jeg i det jeg løsner kroken.

24916_s.jpg

Skjelven legger jeg forsiktig Tryta oppi keepnetet så den kommer seg til hektene igjen. Pose har jeg glemt,så den får vente til vekten kan anslås mere nøyaktig.

Den flinke hjelperen setter seg ved bålet i godt selskap.

24918_s.jpg

Så kommer kvelden,og det er klart for veiing. i mellomtiden har jeg terrorisert Ruov og lasse med fangstrapp pr sms-Tryte på over kiloen! Meldingene tilbake er som følger: F... F... F... også jeg som er på vei til konfirmasjon... Grattis...

Og kort og greit fra lasse: Kødd...

Når jeg får løftet keepnetet på land å tar en nærmere titt på fisken,så slår det meg-Denna ser faktisk tyngre ut enn gamle persen min på 1486gr :lol:

24919_s.jpg

Etter å ha fuktet posen,justert vekta så stiger spenningen.

1550 Herlige gram!

Og hvilken kjeft.

24920_s.jpg

Ekte kjærlighet.

24921_s.jpg

24922_s.jpg

Tusen takk for opplevelsen du ga meg gamlemor.

Svøm vel,og måtte vi møtes igjen ved en senere anledning

24924_s.jpg

Alt i alt en perfekt avslutning på helgen.

Holdt nesten på å glemme Team Fang&Drep sin helgefangst. Ca 30 ørreter fra 5hg til 1,7kg,samt at de slapp ut mange mørke ørreter.

Takk for en herlig helg.

Edit:Middags bildet er fra lørdag,ikke fredag som tråden antyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for fine tilbakemeldinger :o

Jeg har neppe landet ennå,etter at :lol: Tryta :D falt for fristelsen å smake på sørv fileet.

Herlig med ny pers. Resten av fiskeåret er reddet.

Denne ønskefisken rager øverst på lista Lasse,uten tvil.

Team fang&drep var faktisk litt flinkere i år hva angår å sette ut fisk som helt klart ikke egner seg som mat,så alle ørretene var vel fortjente. Har ikke tall på hvor mange fisk de satte ut igjen,men det var mange! Tipper den mørkebrune/svarte myrørreten var nermere 2,5kg-En feit plugg som skal føre genene vidre til høsten.

Fikk også muligheten til å møte den ene av grunneierene i vannet for første gang,en hyggelig og sympatisk kar :)

Var ikke noe problem å ta med andre for å fiske i vannet,ønsket bare å ha litt kontroll pga har vært mye søl på flytebrygga hans etter at folk har gjort opp fangsten der.

Offtopic: Takk for herlig irsk musikk Tailbait.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med Stor-Tryta, og en flott rapport! :):P

:) Kongerapport, Robert! Kanskje du må skifta avart til "Stortryta" no som gromfisken er berga. Hils dei killarane frå ein annan killer, mykje god mat der som må ha fylgje med ein god bayer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hilsen fra en som er i lykkerus ennå :angry:

http://www.op.no/

Edit: Spørs om jeg tør å la deg prøve gromvannet Ruov,du kan bli bitt av Trytebassillen.

Edit 2: Dukket joggumei opp på trykk i papirutgaven til Østlands posten også.

Da blir det Tryta 2 - Lasse 0.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott fangst! Den abboren var ikke snau...

Jeg gliste godt da jeg så bildet av vobleren med beskyttelse på krokene. :P Jeg har gjort noe lignende selv en gang... Det var med en stor svenskepilk på fisketur i Vestfjorden. Det var beskyttelse på to av tre kroker og jeg fikk på en fisk som ble med helt opp og ble kleppet. Det var en torsk på ca 9 kilo. Gjett om jeg ble mobba av fiskekompisene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott fangst! Den abboren var ikke snau...

Jeg gliste godt da jeg så bildet av vobleren med beskyttelse på krokene. :D Jeg har gjort noe lignende selv en gang... Det var med en stor svenskepilk på fisketur i Vestfjorden. Det var beskyttelse på to av tre kroker og jeg fikk på en fisk som ble med helt opp og ble kleppet. Det var en torsk på ca 9 kilo. Gjett om jeg ble mobba av fiskekompisene... :P

Ett flott stykke Tryte. (Er litt overlegen etter fangsten)

Du er ikke alene om det :P har glemt å ta av plasten på sillen pilk før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott trytepers Robert!

Ikke dumt det vannet ditt, er veldig imponert - viste ikke at sånne vann finnes i området. Hvordan er det å fisk flue der? Må man ha båt? Er det mulig å løse fiskekort eller må man være kompis med grunneier (eventuelt være oppasser . :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott trytepers Robert!

Ikke dumt det vannet ditt, er veldig imponert - viste ikke at sånne vann finnes i området. Hvordan er det å fisk flue der? Må man ha båt? Er det mulig å løse fiskekort eller må man være kompis med grunneier (eventuelt være oppasser . :blink: )

Kun en plass i vannet som man kan fiske med flue fra,og det er ei privat flytebrygge. Båt er derfor eneste alternativ.

Kompis med grunneier er ikke så dumt nei. Låner faktisk ei hytte nær vannet gratis på 5te året.

Pappa nevnte det også i helgen at vannet er en urørt perle. Torpevannet og hallevannet har potensiale når det gjelder grov ørret og regnbueørret samt bekkrøye,men det er liksom ikke samme roen og størrelsen på de andre vannene.

Siden det er flere grunneiere i vannet,og en som ikke ønsker for stor trafikk der så blir det guidet turer forløpig-sånn er det desverre.

Også derfor jeg ikke nevner navnet på vannet,men ett kjapt søk i forumet eller en pm hjelper :)

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med stor Åbbår!

Kjært barn har mange navn Åbbår :blink:

Ser ut som du også har en forkjærlighet til disse vakre fiskene.(bilde avatar) Kun 770gr på bildet?

Så at du spurte etter fiskemetoder om hva folk foretrekker bunn vs dupp?

Første gang så fikk jeg stor tryte på sørv fileet bunnmeitet. Forrige persen falt for en spinner.

Brukte vmc no 6,favoritt krok til bunnmeite i ferskvann.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.