Gå til innhold
Fiskersiden

Godt ørretvann i Rogaland?


nisse
 Share

Recommended Posts

Har bodd i Stavanger i 8 år nå, fisket i X antall ørettvann, men ikke funnet et som gjør at jeg er fornøyd. Det jeg ønsker er et vann som gir litt naturopplevelser, og kanskje fisk i ny og ne fra 1/2 kg og oppover. Har fått mange 100 ørret fra 100-300 g og dette begynner å bli litt kjedelig. Prøver nye vann endel, men ender opp skuffa hver gang. Har vært på mye vann i njardarheim, jæren, hunnedalen osv.

Det jeg ønsker er som sagt et vann med mulighet for litt større fisk, kan gjerne kjøre etpar timer fra Stavanger og gå en time. PGA unger og kone er jeg er på etpar ordentlige turer i året, og har ikke noe særlig fiskekompiser her, så jeg kommer ikke til å tømme eller ødelegge et evt vann jeg får tips om. Som sagt er jeg sjelden avgårde, og har derfor lyst på litt kvalitet når jeg først drar avgårde.

Dersom noen kan tipse meg via denne siden eller på PM er jeg evig takknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Mellomstrandsvannet og andre vann innover. 504 fiske som det kalles. Her er muligheten for stor fisk på disse tider ;) Rekorden i fjor var ca 2,9 kg.

Takker for den. Har prøvd i de fleste vanna der, og det har blitt bare smått. Har nok vært oppe i 400g kanskje. Begynner rett å slett å lure på om det er jeg som er en dårlig fisker, og ikke vanna som er dårlige siden jeg bare får småfisk stort sett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye gode tips! Hålandsvannet som Arne L nevnte har jeg fiska litt i og fått stor fisk i. Flott fiskevann, men litt lite natur. Skal gi riksvei 504 flere sjanser, har ikke fiska i de to vanna dere nevnte, men endel av de andre.

Det ble også nevnt diverse kommuner i ryfylke, får nok prøve å spandere på meg en fergebillett også.

Skal gi melding hvis det blir klaff utover sommeren.

Takker igjen for tipsa jeg har fått, både her og i diverse andre tråder.

Endret av nisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg ville gitt Storamoset, som truttakiller nevner noen sjanser. Det er ett veldig spennende vann som absolutt har potensiale. Her får du stort sett gå i fred, i motsettning til i Mellomstrandsvannet der det ofte er mye folk. Dessverre merkes det siste på storfiskbestanden.

Naturopplevelsen ved Storamoset er også upåklagelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins vatn atskillig nærmare, nærmare bestemt ein fergetur og 15 min i bil frå Stavanger som har like stor og kanskje større fisk enn Skogseid. Men bevares.

Har du bevis på dette? Bilder av fisk tatt i et slik vann feks? Synes kanskje det er litt vankelig å forstå at vi ikke har hørt om dette vannet før i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bevis på dette? Bilder av fisk tatt i et slik vann feks? Synes kanskje det er litt vankelig å forstå at vi ikke har hørt om dette vannet før i så fall.

Det ikkje sjeldan at gode gangstar forblir hemmelige. Ikkje alt blir posta på fiskersiden :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...regner med det er vannet i denne tråden som liksom plutselig skal være hemmelig:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...20682&hl=voster

Synes kanskje det blir lit som KA sier : "kanskje en gang ble fanget en stor ørret.....sa broren til naboen til...." , når det gjelder de største her....

Og etter en viss nylig rapport fra skogseid, mener jeg at tvilen er på min side når det gjelder hvilket vann som er best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje bare det vatnet eg meiner nei eppa, bevares om du er så skeptisk så er det meir fisk til resten av oss trur ingen griner om du ikkje tar turen. Etter mi meining er det aldeles tullerusk å køyre like til Skogseid i den oppfatning at det ikkje er stor fisk i nærmare vatn for det er det.

Eg veit godt kven som har tatt fangstene.

Dei fiskarane har et svært avslappa forhold til sin hobby, og verken dyr eller fisk blir ofte tatt bilde av, "bilder tar ein i konfirmasjonar, ikkje av fisk" er vel meir mentaliteten der i gården.

Og i det "liksom" hemmelige vatnet blir det sjelden tatt stor fisk fordi ingen fisker etter den. Dei fleste går på et garn.

Endret av S.Eie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mi meining er det aldeles tullerusk å køyre like til Skogseid i den oppfatning at det ikkje er stor fisk i nærmare vatn for det er det.

Her forandret vel tonen seg ørlite grann, så da avslutteer vi denne lille disputten. :D

Er av samme oppfatning selv :P

Endret av eppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Finnes det et godt ørretvann i Rogaland spurte jeg, da jeg har fiska endel og fått X antall fisk på ca 200 gram. JA var svaret fra ekspertene rundt omkring. Jeg fikk masse tips både i selve tråden og pr PM. Fikk trygla meg til en fiskehelg av kona og tenkte at nå skal jeg gjøre det. MYE regn, men mann er da vanntett.

Etter en lang og våt helg er jeg nå en lykkelig mann. Har bryti kilosgrensa ikke bare en gang, men to

:):):D:D:D

1,1 og 1,2 har jeg fått i løpet av helgen. Ikke så mange fisk ellers, men har i tillegg en på 0,6 og 0,7. Fiska i tre forskjellige av vannene jeg ble anbefalt, og fikk fin fisk i alle tre.

Så må bare bøye meg i støvet for hjelpsomheten og kunnskapen her på siden!!

Legger ved et bilde av den ene som fikk bli med hjem og æren av å bli middag, resten fikk svømme videre så jeg kan ta to kilosgrensa om noen år.

Ser det blei noe aldeles feil med størrelsen på bildet, men kanskje noen av de som har litt greie på det kan endre den? veit ikke helt åssen man gjør det?

Takk igjen.

26062.jpg

Endret av nisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.