Gå til innhold
Fiskersiden

Problem med rust på sluker


Breiflabben
 Share

Recommended Posts

I påvente av bedre fiskevær, satt jeg igår og koste meg med å sortere fiskeutstyret mitt - et arbeid som gir næring til de villeste fiskefantasier. Men som vanlig når jeg gikk igjennom utstyret, så jeg at mange av slukene mine var begynt å ruste. Spesielt på ringer og kroker. Spørsmålet mitt er: Finnes det noe middel som kan anbefales til fjerning av rust? Selvsagt burde jeg vært flinkere til å skylle slukene i ferskvann etter turene, men... Når rusten nå først har kommet, finnes det da noen vei tilbake? Eller må jeg iverksette utskifting av de rustne delene?? Hørte en gang av myntsamlere bruker coca cola til å fjerne smuss og dritt fra gamle mynter. Noen som har noen gode tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god løsning for meg er en pre-løsning - ha med en plastbeholder (gjerne en slik som f.eks godteri ligger i) med lokk, ferskvann oppi og oppi med brukte sluker o.lign med engang de tas av snøret.

Har dessverre måttet innse at det eneste løsningen på allerede rustne kroker og ringer er å bytte dem ut - men hvis andre har noen god løsning som medfører at rusta kan fjernes uten mekanisk hjelp (les:stålull o.lign) mottas svaret med en stor takk! (Det hender innimellom at jeg glemmer beholderen og å putte en og annen sluk oppi den).[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var ikke svarene jeg ville høre. Hadde håpet at det fantes noe mirakel-middel som bare kunne sprayes på, og vips så var slukene som nye. Men ok, slukene bør kanskje skylles og luftes etter bruk. Sånn systemet mitt fungere nå, så lempes bare fiskeveska inn i boden etter endt fisketur. Der ligger den helt til neste tur. Får vel skjerpe rutinene litt, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La også merke til noget rust på splittringer i slukboksen her om dagen.

Løsning 1: Bruk rustangrepet sluk når du kaster fra land, og det er motvind. Denne synker i det du løser backlash, setter seg fast, og du sliter den av.

Løsning 2: Jeg smurte litt fett på splittringene på de gjenværende "friske" slukene. Skal teste disse i løpet av helga for å se om det hjelper. Ellers tror jeg nok at skylling i ferskvann, og rask tørk er det smarteste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Breiflabben

Litt på siden av temaet, men.. Er det flere enn meg som har dårlige erfaringer med at lakken på den ellers glimrende sluken Seatrout Spoon ramler lett av? Har det noe for seg å kjøpe spraylakk og forsøke å lakke slukene selv? Eller blir det bare søl?

temaet har vært oppe her før ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

når dere anbefaler cola og ketchup til fjerning av rust syns jeg det bør rettes en liten "advarsel" her - rust på kroker og ringer betyr at materialet i seg selv også er angrepet. Det er ikke bare et skjønnhetsspørsmål! Rust svekker metallet og du kan ikke vente deg like stor bruddstyrke på kroker og ringer som har fått rustangrep.

Jeg pleier å se det an litt, er det et tidlig og litet rustangrep bruker jeg fortsatt kroken og ringene, men det skal ikke mye til før jeg rett og slett bytter dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder problemet med rust på ringer/kroker burde vel produsentene vise litt ansvar. Greit nok at krokene i en del tilfeller bør ruste vekk hvis de blir hengende i fiskekjeften, men å bruke splittringer som ruster vekk på kort tid er bare tull. Vil tro dette er et knep for å få folk til å kjøpe mer sluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette blir et langt og rotete innlegg med noen tanker rundt rust/korrosjon, håper det er av interesse og ikke altfor langtekkelig.

Vil bare nevne at "rust" er et mye mer sammensatt og mangfoldig fenomen enn hva man vanligvis tenker over. Til ringer og kroker vil jeg tro at kun forskjellige stålkvaliteter brukes som materiale, til sluker brukes det vel endel flere forskjellige materialer. Virvler har ofte farge som messing, men jeg tror og håper at det ikke er dette osm brukes, noen som vet?

Sluker

Bly vil ikke direkte ruste, men vil som oftest "passiveres" ved at den dannes et stabilt lag av blyoksid på overflaten som beskytter materialet innenfor.

Kobber er et edelt metall (elektrokjemisk) men vil kunne korrodere ved at det "irrer", og grønt kobbersulfat dannes, fargen avhenger av vanninnholdet (# krystallvann).

Vet ikke om messing brukes til sluker, men messing er utsatt for en spesiell form for korrosjon siden det er en legering av edelt kobber og uedelt sink. Det skjer en galvanisk kobling mellom kobber og sink, og sinken korroderer mens det utvikles hydrogengass (eller annen reduksjonsreaksjon) på kobberet. Dette kan føre til at man får et porøst materiale der sinken har korrodert bort, mens kun et kobberskjelett står igjen. Neppe aktuelt i sluker, men nevner det likevel fordi det illustrerer problemet med _galvanisk korrosjon_.

Galvanisk korrosjon kan skje når det er metallisk og ionisk (væske) kontakt (og det er det jo ofte med sluker...) mellom to forskjellige metaller. I det edleste metallet (f.eks. kobber) vil elektronene ha lavere energi enn i det mindre edle (f.eks. stål/jern). Elektronene vil ledes fra det mindre edle til det edle (alt i naturen søker jo lavest mulig energi, analogi: f.eks. renner elver nedover :D ) og det er nettopp dette som skjer når det mindre edle metallet ruster.

Derfor er det gjerne en særdeles dårlig idé (i teorien, har ikke prøvd dette i praksis) å koble sammen vannrør i sink og kobber, eller splittringer i kobber og kroker i stål. Hvis for eksempel sluken er laget i kobber eller en elektrokjemisk edlere stålkvalitet enn splittringene og kroken, vil dette også kunne gi galvanisk korrosjon.

En annen mulig form for korrosjon er "spaltkorrosjon", dette er korrosjon skjer inni trange spalter (1 til 0,001 mm) hvor det ikke skjer utskifting av væske. (Mekanismen og kjemien i dette kan finnes på nett ved å google etter crevice corrosion.) Typiske steder dette kan skje på sluker er i splittringene og mellom lakk som har løsnet litt og metallet, eller mellom metallet og tapen, som på Jensen Tobis. Eneste middel for å hindre dette er å sørge for at lakken ikke skades, at tapen sitter som den skal, og sørge for at splittringene tørker.

Når det gjelder å fjerne korrosjon kjemisk og ikke mekanisk så er saltsyre (0,1-1 M) gjerne det første som prøves. Dette kan løse opp jernhydroksid (det er dette som er den egentlige rusten, Fe(OH)x * y H2O), men vil også kunne spise videre av materialet, og må gjøres med omhu. Salpetersyre og svovelsyre kan gjøre samme nytten, men skal man først bruke en syre bør man bruke den minst farlige, saltsyre.

Cola kan nok kunne fjerne rust både fordi det er surt, og fordi det inneholder sitronsyre. Sitronsyremolekyler kan binde seg til metallatomer i rusten og sakte løse opp både rust og ytre lag av metallet (dette går nok meeeget sakte, ikke regn med at sluken blir borte! [ :) ]).

Ketchup kan kanskje virke fordi er endel syrer her også som kan binde seg til metallatomer i rusten og metallet og gi en blankere overflate fordi det aller ytterste laget av atomer og urenheter fjernes.

Om styrken i materialet synker så mye avhenger helt av typen korrosjon. Såkalt "uniform korrosjon" er ikke så skummelt, og lett synlig. Jeg ville ikke vært så bekymret så lenge det kan pusses vekk og bli helt borte, slik at bare overflaten er angrepet. Spaltkorrosjon er skummelt fordi det er vanskelig å oppdage og galvanisk korrosjon kan gå fryktelig fort. I tillegg er det en drøss andre korrosjonsformer som i varierende grad er et problem for utseendet eller styrken til materialet. I Norge regner en at 2-4% av BNP går med til korrosjonsrelaterte skader, jepp 2-4% av BNP.

Å velge riktig materiale og riktig metode for å beskytte mot korrosjon i ulike miljø er ganske så komplisert, og tror det er umulig å gi noen enkle fasitsvar her. Selv synes jeg det hadde vært interessant som produsentene begynte å oppgi hva slags materiale kroker, splittringer osv er laget av, så man kan sammenlikne og velge ut fra hvor aggresivt miljø man skal fiske i.

PS Holdt på å glemme "gropkorrosjon" som er vanlig i saltvann, det som skjer da er at klor angriper beskyttende oksidlag på overflaten og korrosjon starter i små spredte flekker. Ikke pent, men ikke så farlig for styrken til materialet da det gjerne er lett synlig, og ikke så dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en forklaring SMS![ :D ] Du forklarer veldig grundig og nøye, men det spørs om ikke dette høre hjemme på NTNU!

Jeg synes det var veldig bra, men tror det kan bli for komplisert for noen. Må nesten ha en høgskole eller to for å henge med her!

Men de fleste Normenn har vel en "Mastergrad" inne et eller annet snart[ :) ][ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Det var litt av en forklaring SMS![ :D ] Du forklarer veldig grundig og nøye, men det spørs om ikke dette høre hjemme på NTNU!

Joda, iveren tar lett overhånd når man begynner å skrive, men jeg prøvde å få frem viktige _praktiske_ poeng, hvilket ikke bare er lett når det er prinsippene, ikke det praktiske, jeg egentlig kan. Jeg kommer til å svare ivrig på material-relaterte spørsmål, men skal prøve å holde meg til det praktisk nyttige. [:I]

For øvrig vil jeg bare kommentere at veldig mye av fremskrittene innen spoortsfiske og sportsfiskeutstyr kommer fra nye og bedre materialer. Karbonfiber, dyneema, titan, polaroidbriller, syntetiske fluebindematerialer bare for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Skummet bare gjennom her. Ville bare legge til at kaffe også kan fjerne rust. Skiftenøkler blir iallefall som nye etter ett par timer i kaffe. Eller skal jeg si kaffi.

Liten avsporing, fluekroker i saltvann:

Jeg har ofte vært plaget med rust på sjøørretfluene mine, og har måttet streve med å lage nye fluer ofte. Jeg har tidligere benyttet meg av ferskvannskroker, og når jeg har vært slakk på spyling i ferskvann har det gått som det har gått. Masse rust. Grunnen til at jeg har brukt ferskvannskroker er fordi jeg ikke har funnet noen skikkelig skarpe saltvannskroker tidligere. Men nå har jeg funnet noen som fungerer utmerket.[ :D ] Patridge saltwater shrimp, denne bruker jeg både til streamere og små tanglopper/reker. Utrolig skarpe. 67 kr for 25 stk.

Kjøpte også en pakke med Sea streamer til 93, men disse er jeg ikke så glad i. Mer robuste og ikke så veldig skarpe som shrimp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.