Gå til innhold
Fiskersiden

Road trip retning nordover


Triturus
 Share

Recommended Posts

Jeg er så heldig å få låne bil å ha med meg tilbake til Trondheim, etter en kort visitt i Vestfold. Idag var det klart for turen nordover, og var på veien klokka 6 idag tidlig. Første stopp var Einedammen i Asker, der var målet å prøve å lure en solabbor. Gabrielsen hadde jo klart dette for kort tid siden, så dette var lett match tenkte jeg. tongue.gif

Jeg satset på duppmeite med markebiter i maggotstørrelse på en str 18-krok. Dette falt i smak hos beboerne av dammen, i alle fall de som er blanke med røde finner og øyne. Beit på med en frekvens på ca 5 i minuttet store deler av tiden. Jeg gav opp etter den 150-ende mikrosørven, og innså at solabboren var mer vrien enn først antatt.

Bilde%2520047.jpg

Turen gikk deretter mot Lillestrøm og en rask tur i Nitelva. Jeg prøvde først samme duppoppsettet som til i Einedammen og håvet raskt opp en håndfull av disse.

Picture%2520047%252C%2520edit.jpg

Det ble kjedelig med smålauer i lengden, så jeg tenkte å prøve litt spinnfiske etter aspen. Slukesken har jeg ikke brukt på en stund, så den ligger dypt inne i et skap. Heldigvis hadde jeg Lidl-boksen med meg, og derfra plukket jeg opp en stor spinner som lignet litt på Droppen. Når det var igjen to meter til spinnern var sveivet helt inn, og den viste seg i grumsevannet, kom det en prosjektil av en fisk bort og slukte den. I løpet av < 1 sekund raste den 5 meter sene av spolen min, og først da forsto jeg hva som skjedde. Først etter 4-5 minutter og mange utras senere viste fisken seg klart i vannskorpa. Joda, kløftet finne og rovfiskform på kroppen. Håvingen gikk greit, og jeg fikk endelig bruk for Lidl-keepnettet (rusegreia), slik at jeg kunne gjøre klart måle, veie og fotoautstyr.

Bilde%2520052%252C%2520ny.jpg

Vekta var 2350 gram og lengden 56 cm. Ingen kjempe selvsagt, men en grei aspdebut vil jeg nå si. Ble veldig overraska over de enorme kreftene til denne rovkarpefisken, tør ikke tenke på styrken til de på 4 og 5 kg. Jeg holdt gledesropet inne for å skåne polakkene på andre sida av elva, men satte meg ned og sendte et par skrytemeldinger.

Fortsatte en halvtimes tid til, av andre arter var sørven også i slag idag. Rundt 10 ganger så stor som snittet i Einedammen, anslått til 200 gram.

Så bar det nordover tilbake til de lange barters rike. Og ikke bli overrasket om det kommer en fangstrapport derfra om ikke lenge.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.