Gå til innhold
Fiskersiden

Ognaelva


Karleif
 Share

Recommended Posts

Gjest Roar Velle

Nei, det er ikke lov. Men slik er deler av ukulturen i den elva. Enkelte fiskere skyr elva som pesten pga lokale høvdinger.

Har selv sett kroker agnet med reke.

Men, men til tross for kulturen må jeg nok ha meg en tur for å prøve laksen i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Har du fisket mye i Ogna, Karleif? Fått noe?

Jeg har bare vært der to ganger foreløpig. Fisket da innover i "skogen" for det meste.

Tror du det kan være godt fiske ved flo nede på sanden? kunne jo tenkes at ett par sø går inn og ut.

Vi skal ha en tur på Torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket så veldig mye der, Noen turer har det jo blitt etter hvert, mens eg venter på vann i håelva. Da har me fiska fra riksveien og ned til sjøen. Fekk en del smålaks for 2 år sidan hvis eg ikke husker feil. Ellers har det ikke vore det helt store.

Er en okay plass hvis en liker køfisking med flue og dupp. Fluestang er nesten helt utelukket der nede[ :D ]

Det var en kar der eg traff på i fjor som bare fiska om natta etter sjøørret, han påstod att han fekk en del. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Vi hadde oss en tur i går kveld. Så to fisk som plasket i Bruhølen. Gårsdagens fangst ble kun med ett par ørreter. Morro var det, uansett.

Ellers sier ryktene 10 laks på åpningen. Tatt nedenfor riksvegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekkk denne linken.

--------------------------------------------------------------------------------

Torsdag 3. juni

Jærbladet har en artikkel om opningsfikset i Ogna.

Derer finner den på www.jbl.no

(teksten er gjengitt under)

GUTTENE VED BROEN: Øyvind Vassøy, Sven Helge Almedal og Jørgen Larsen kom ved firetiden og landet fem fisk på seks timer. (Foto: Bjørn Tore Bjørsvik)

Til tross for strålende solskinn og rekordliten vannføring i elvene, fikk laksefiskerne i Ognaelva den sesongstarten de hadde håpet på.

Av Bjørn Tore Bjørsvik (Publisert 02.06.2004)

Ti timer inn i juni hadde hele ni laks blitt tatt i Ognaelva, svidder ikke inkludert.

- Du må ikke skrive det. Da har vi halve Sør-Rogaland her i morgen tidlig, sier Øyvind Vassøy.

-Det gjør ingenting. I morgen er det ikke mer fisk igjen, repliserer fiskekompis Sven Helge Almedal med et glis. Sammen med Jørgen Larsen, står karene for nesten halvparten av fangsten. Siden de rigget seg til nedenfor jernbanebrua ved firetiden tirsdags morgen, har de hevet på land fire laks og en svidde. Den største på 5,2 kilo, mens svidda veide inn på 2,5.

- Dette er første gangen vi er så heldige på åpningen, sier Larsen og sender en varm tanke til kollegene som sitter og svetter på kontoret.

- Du må love å sende dem bildet du tok av fangsten!

Fisker 100 dager i året

- Vi var her da fisket åpnet klokken tolv i natt, men gav oss etter en time. Så kom vi tilbake ved syvtiden og startet på ny, forteller Rick Cawkwell. Mannen er pasjonert laksefisker av edleste merke og mister aldri sesongåpningen. Faktisk er det såpass at Cawkvell, som kommer fra den engelske gruvebyen Hull og regner han seg som stavangerbu, omtrent flytter ut i laksesesongen.

- Jeg kjøper årskort og fisker i vel 100 av sesongens 112 dager, sier han. Det har vært fasit de siste 14 somrene, de siste to på Ogna.

- Jeg har nå campingvogn på Skogli, kun kort vei fra Ognaelva, så det er helt perfekt.

Verken han eller kameraten, Arne Magne Sunde, har fått noe ennå, men dette tar Cawkwell med knusende ro.

- Det er litt lite vann nå, men det kommer nok, sier han. Og kaster ut dobben og makkroken på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.