Gå til innhold
Fiskersiden

Kutlinger... Hjelp til identifisering.


Recommended Posts

Jeg gir meg ikke!

Jeg har på nytt brukt en kveld på å forsøke å få noen nye arter i gruppen kutlinger. Og kutlinger har jeg fått i hopetall, men som dere vet så er ikke artsidentifisering av kutlinger min sterkeste side... :) Og da frir jeg til dere! :P

1.

kutling18-2.jpg

Denne er grei, en svartkutling.

2.

kutling18-3.jpg

Enda en svartkutling. Mener jeg...

3.

kutling18.jpg

Også en svarting..?

4.

kutling18-1.jpg

Her begynner jeg å bli mer usikker... Er dette en svartkutling også?

5.

kutling18-4.jpg

Og dette da? Det er stor forskjell på finnene på denne og det jeg mener er svartkutling!

6.

kutling18-5.jpg

Og denne da..? Ikke lett å få disse småjævlene til å posere for fotografen!

7.

kutling18-6.jpg

Er det samme art som på bilde 6 og i såfall hvilken?

Om alle disse her er svartkutlinger så må jeg ha litt hjelp til lokasjoner hvor det finnes andre kutlingarter en denne svartkutlingen! Jeg tror jeg har dratt opp 100 stykker på to turer nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempefangst Per!

Det første bildet var knallbra også.

Mener du at innkjøp av makroobjektiv har påvirket fisket ditt? :)

Jeg måtte jo kjøpe objektiv som passet til de fiskene jeg får... :P

Men jeg har fått en ny art denne helgen! :P Og hvilken art det er blir offentliggjort i en rapport som jeg ennå ikke har rukket å skrive. :D Det er bare og følge med under "Sørlandet" så dukker den opp snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% holder ikke!

Her er et bilde til av den ubestemmelige.

kutling18-7.jpg

Ikke lett å se noe på finnene her heller! Men finnene på ryggen hang sammen med en liten flik mellom framre og bakre ryggfinne. Jeg har sjelden vært borti en fisk som har vært mindre villig til å bli fotografert med finnene utslått!

Det hadde jo vært typisk at den eneste kutlingen av 100 som (kanskje) ikke er svartkutling ikke kunne bestemmes på grunn av dårlig fotografering...

Ellers så kan jeg opplyse om at denne kutlingen ikke kan framvises! Fritjof spiste den nemlig opp... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!

Vi kaller`n svartkutling og ferdig med det... :)

Bra det tipset med "pocket akvarium"! Et slikt må jeg fikse meg noe brennfort. Til helga skal jeg en tur til Hitra/Frøya og da kan det jo hende at jeg kommer til å kaste bort noe tid med å fiske slike dustefisker. :)

Er det noen som har tips til å få noe annet en svartkutlinger? Både i Oslofjorden og på Sørlandet vrimler det av disse svartingene. Jeg har prøvd i båthavner og fått haugevis og da jeg forsøkte meg ved de ytterste skjærene utenfor Tvedestrand så var det forsyne meg slike svarte der også + den ene som det var litt tvil om...

Jeg er svært mottakelig for tips... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på Hitra/Frøya er du nesten garantert andre kutlinger enn de svarte, mye mindre svartkutlingandel så langt nord.

:D:lol::)

Bare vent... Jeg klarer sikkert å dra opp en haug med svartkutlinger der også! ^_^

Men takk for tips Avkroken, og takk for opplysningen om at det er mye mindre svartkutlinger i dette området Triturus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 years later...

Hei. Prøver å låne denne tråden. 

Jeg satt og så gjennom noen bilder fra en liten mikrotur i havna i fjor. Det fikk meg til å stusse litt. Jeg tenkte bare sandkutling da jeg så dem i vannet, men er nå litt mer usikker. Krabatene på det øverste bildet har vel en slik tetthet av små skjell at det er naturlig å mene at det er sand?

Bilde 2-3: Her er det få skjell. Er dette bergkutling? Tenker da på den marmorerte kroppen/tendenser til farge og at det på tross av sammenklappet førstefinne ser ut til å være tydelige striper på finna. Bilde tre viser bare utslått andrefinne.

Undertegnede gremmes over nivået på disse bildene, men forsvarer seg med at han ikke hadde peiling på stort annet enn identifikasjon av svartkutling på det daværende tidspunkt slik at antall skjell og striper/flekk på første ryggfinne ikke var i tankene. 

 

Tør noen være bastant på et sjabert bildegrunnlag? 

 

(Lover å stille med bedre bilder ved beste anledning - OG TELLE SKJELL)

IMG_20200807_233650.jpg

IMG_20200807_234755.jpg

IMG_20200807_234821.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.