Gå til innhold
Fiskersiden

Sinnsyk røye!


CIder
 Share

Recommended Posts

  • Svar 404
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men hvis fiskene i Skogseid ser ut slik de gjør pga spillfor, og røya fra Indre Troms er et "fenomen" - ja da må jo fenomenet være spillfor da? Eller så kan jo røyene faktisk bli seende slik ut også uten spillfor. Ergo=sum

Ellers - jeg har selv sett grove kubber på isen fra Anja. Dette var isterklumper på lik linje med Skogseidfiskene. Selv ikke samene spiste de største gutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt å gjøre med unntak kontra regel da.

Har jo fått stor røye andre plasser også, men ingen annen plass er kondis og vekst engang i nærheten av Fusa-klumpene. Men det finnes en liknende sjø i Sverige. Og hvem husker vel ikke seien som sto og gapte i seg pellets under oppdrettsanleggene på Vestlandet? Ultrafeite og uspiselige de også.

PS: Sto jo over skuldra til Henning når han dissekerte fisk derfra kontra fisk fra et fjellvann. Skogseidfisken vokste 6 ganger raskere, og lever og hjerte bar preg av det. Kanskje dauer Skogseidfisken heller av hjertesvikt enn av alder?

vel,da tar de nok feil :hailfs:

Den påstanden skal du få bevise Thor! Skal være meg en glede å plukke argumentene dine i småbiter...

:D

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal det ikke være pga oppdrettspellets at skogseidrøyene er store da? de beiter utenfor oppdrettsanleggene-det er observert flere ganger. dessuten er det flere oppdrettsanlegg på skogseid.

ingen røyer ser ut som de fra skogseid heller-og det er vanlig røye der som andre vann røya forekommer i.

denne må du lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at fisk kan se ut som skogseidfisk uten at det er pellets med i bildet, og det er jo ikke bare ett unntak da Cato :-). Den øverste linken er et bevis - og fisk jeg selv har sett fra Anja er bevis. Og jeg er vel den som fisker minst røye av alle her inne - og likevel har jeg sett flere eksempler på "puddinger uten pellets" (høres ut som et bra hardcoreband det - eller fiskeklubb for den saks skyld)

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At røyene tydeligvis KAN oppnå slik ekstrem kondisjon uten spillfor tilstede er en indikasjon på at spillforet ikke NØDVENDIGVIS er HELE forklaringen på Skogseidrøyenes kondisjon, som ThorE og Hoffa er inne på. På den annen side er det heller ikke noe motbevis. Det som vel synes klart er at det hos røye - som hos alle andre arter på denne kloden - er en kombinasjon av gener og miljø som bestemmer veksten, og som i noen tilfeller kan føre til slike ekstreme utslag som vi har sett i Skogseid, og nå altså tydeligvis i Troms.

Et gen bestemmer kun potensialet, dersom de miljømessige betingelsene ikke er tilstede, vil ikke genet komme til uttrykk som det heter, og veksten forblir "normal". Men funnet fra Troms viser at det ikke BARE er næringstilgang ala spillfor som må til. Dette kan tydeligvis skje med kannibalrøyer fra "vanlige" vann utstyrt med gener for ekstremvekst. Og funnet fra Troms og andre steder tyder på at gener for ekstrem vekst opptrer ganske hyppig hos røye, kanskje hyppigere enn hos mange andre arter? Dette er sikkert et lurt strategisk grep fra artens side for å overleve på næringsfattige steder med kaldt vann, der det virkelig gjelder å kunne utnytte føden til siste smule.

Det som er spesielt med Skogseidvannet er at en så stor andel av populasjonen tilsynelatende har gener for ekstrem vekst. Hadde de ikke hatt det, ville de ikke sett slik ut uansett hvor mye spillfor de hadde proppet i seg. De hadde fortsatt blitt store ja, og de hadde vært i god kondisjon, men de hadde ikke antatt slike groteske proporsjoner. Og hvorfor Skogseidpopulasjonen har en slik genetisk sammensetning kan neppe forklares med oppdrettsanlegg, forklaringen på dette ligger vel heller mange tusen år tilbake i tiden, og er et uttrykk for perioder med dårlig næringstilgang - en situasjon hvor slike gener har et evolusjonært fortrinn - snarere enn en situasjon med overflod, som i dagens Skogseidvann.

Hos mennesker har man jo sett noe av det samme i den vestlige verden i moderne tid. Hvorfor øker forekomsten av diabetes og fedme så sterkt? En naturlig forklaring er at vi er utstyrt med gener som gjør oss i stand til en høy utnyttelse av den maten vi spiser. Slike gener er en stor fordel for oss i tider med lite mat, noe som har vært regelen snarere enn unntaket i menneskets historie. I dagens overflodsamfunn derimot vil slike gener kunne være vår verste fiende, og føre til overvekt og skader på de indre organene, noe som er helt i tråd med observasjoner. Og dette mønsteret ses spesielt godt blant innvandrere fra deler av verden der man virkelig har hatt lite å spise opp gjennom historien. Blant innvandrere fra for eksempel India og Pakistan er fedme og diabetes overrepresentert.

Så tilbake til røyene i Skogseidvannet, så mener jeg at det er bare halve historien å skylde på spillforet. Det UNIKE med Skogseidvannet er trolig heller den genetiske sammensetningen i populasjonen, snarere enn miljøet, selv om det nettopp er miljøet som gjør at disse spesielle genene kommer så klart til uttrykk. At det er mange røyer i Skogseid som oppviser normal kondisjon og vekst PÅ TROSS AV de påståtte ubegrensede mengdene spillfor, viser vel også at forklaringen ikke er så enkel som mange påstår. Uansett burde man forsket mye mer på slike ekstreme fiskebestander nettopp for å få bedre kunnskaper om samspillet mellom gener og miljø. SÅ hadde vi kanskje sluppet å bedrive mer eller mindre velkvalifisert synsing her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangstmannen var velferdsoffiser for oss da vi var i millitæret på Setermoen..Trivlig type..Han driver også med transport av fiskere/turfolk innover Altevann/Leinavassdraget.

Husker at jeg fikk en god del fisk der inne på en tur han ordna for oss.

Fisken på filmen er jo stor, men synes f.eks.at ei 2kg røye fra Barduelva er finere og mer fisk, den på filmen er jo et monster.

Endret av Trulsolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nesten alle storfiskvann dukker det av og til opp eksemplarer som avviker fra normal kondisjon, Skogseidvannet er det jo nesten alle feite som griser. Selvfølgelig er spillforet årsaken, å tro noe annet er jo naivt.

Men den kvalifiserte forklaringen til Piscator bryr du deg ikke om

:):)

All Skogseid fisk ser dessuten ikke ut som griser - det er det kun fisk over 3-4 kilo som gjør - og selv ikke alle i den str. Hvor mange vann produserer så stor fisk - og er et godt referansegrunnlag for å bevise teorien din?

Fiskene fra Anja var også julegriser - omtrent alle som èn av de store. Er det spillfor der også?

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei stygg røye!

Vatn som er veldig næringsrike og som i tillegg har relativt lave vanntemperaturer også om sommeren slik at fisken bruker lite energi vil kunne produsere røye med ekstrem kondisjon (uten pellets). Slike vatn kan man finne i feks. Troms.

Enig at det burde forskes mer på Skokseid-bestanden!

Men jeg tipper mange av røyene i Skogseid hadde sett helt annerledes ut uten oppdretsannleggene...

Endret av Terminator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den kvalifiserte forklaringen til Piscator bryr du deg ikke om

:lol::(

All Skogseid fisk ser dessuten ikke ut som griser - det er det kun fisk over 3-4 kilo som gjør - og selv ikke alle i den str. Hvor mange vann produserer så stor fisk - og er et godt referansegrunnlag for å bevise teorien din?

Fiskene fra Anja var også julegriser - omtrent alle som èn av de store. Er det spillfor der også?

Nei men sinnsykt mye MARFLO!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det undrer meg en smule at enkelte fraksjoner her på FS har så stort behov for å forsvare størrelsen på skogseidrøyene som ikke unarturlig :lol: Selv gir jeg blaffen i hele Skogseid,men jeg ser at størrelsen betyr mye for enkelte.

Ørretene der borte så forøvrig veldig oppegående ut :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.