Gå til innhold
Fiskersiden

Sinnsyk røye!


CIder
 Share

Recommended Posts

Men selv om det skulle vise seg at røyene i Skogseidvannet BARE spiste oppdrettsfor, så forklarer ikke det at røyene ser groteske ut, det forklarer bare størrelsen.

Ikke for å flisespikke ,men de fleste levende vesener vil vel fortone groteske bare dem blir feite nok. :lol:

Og bare for å ha sagt det .Jeg er ingen Skogseidmotstander overhodet.Jeg har t.o.m. kalt røyene pene,i en annen tråd -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 404
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke for å flisespikke ,men de fleste levende vesener vil vel fortone groteske bare dem blir feite nok. :lol:

Og bare for å ha sagt det .Jeg er ingen Skogseidmotstander overhodet.Jeg har t.o.m. kalt røyene pene,i en annen tråd -_-

Ja det er vel enkelte som henger rundt oppdrettsanlegget Mc Donald.... :D

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fletter inn noen svar fra en annen tråd som dekker hva jeg mener i grove trekk:

Det har alltid vært storrøye (og ørret) i Skogseid, oanleggene har nok bidratt til flere og litt større fisk men det er ikke avgjørende.

Videre er det engang slik at endel vann/områder jevnt over bidrar med mer stor fisk enn andre.

Videre har noen tydeligvis en oppfatning av at det bare er å plukke storrøye i Skogseid... spør Hunter hvor lett det er... flaks og MASSE research er tingen her som ellers.

Neida, men dette går jo på alder også. Dersom pelletsen var årsaken til at den store fisken er uegnet til mat, hvorfor er da smårøyen som tas samme sted ypperlig matfisk?

Og hvorfor skulle egentlig røya bli så slakk av foret når laksen blir fin i fisken av det?

Og angående kraftige røyer:

6kg fra Troms

Roye6kg70cmlang50cmrundmaalFinnmark%20KjellErikHalvorsen1992.jpg

Og her er en på 6.2 fra Skogseid

Roye619kg68cmSkogseidvannetblinkmaggotGeirJohansen2000.jpg

Eller hva med denne på 5.5

5525catobekkevold.JPG

Som grunnlag for understående har jeg i stor grad brukt Rådgivende Biologers rapporter fra Skogseid og Tore Qvenild`s utmerkete bok "Ørret og ørretfiske"

Fiskebestand i Skogseidvannet:

Arealet av SE er 4.8kvkm eller 480 hektar

Så leser jeg fra TQ sin bok at et produktivt ørretvann har en utgangsbestand på 22.5kg ørret pr.hektar. Nå er ikke SE et produktivt ørretvann, men et ørret/røyevann. Som kjent vil ørret og røye i samliv i stor grad fordele næringstilgangen mellom seg, hovedsaklig ved at ørreten dominerer i Littoralsonen mens røya i større grad utnytter plankton i de frie vannmasser.

Som vi leser i RB sine rapporter har SE en overraskende stor bestand av vannlopper, dette tyder på at næringstilgangen er god (her kommer gjødsling og oanleggene inn) noe som tyder på at fisken ikke får beitet ned disse bestandene-ergo er mattilganegn i vannet generelt god. Det er derfor grunn til å anta en høyere utgangsbestand i SE enn i et produktivt rent ørretvann, ettersom fiskebestanden i SE er bedre tilpasset de gode forholdene i SE vannet.

Utgangsbestanden i SE er dermed på ca 30.kg/hektar*480hektar= 14 400kg, eller ca 15 tonn.

Dersom utgangsbestanden er på ca 15tonn, kan man da si noe om hvordan bestanden av røye, da i særskilthet storrøye, blir påvirket av spillforet fra merdene?

Vel, ikke som jeg har kunnet finne noen metode for...[V]

Det er altfor mange usikre faktorer knyttet til spillforet... bla disse:

*Hvor mye spillfor er det?

*Hvor mye av spillforet er tapt med dødfisken?

*HVor mye av spillforet spises faktisk av fisken i SEvannet?

*Hvor godt utnytter røye (og ørret) smoltfor til laks?

Disse svarene klarer jeg ikke finne ut av, og jeg har et par studiekompiseer som også klør seg litt i holdet nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å flisespikke ,men de fleste levende vesener vil vel fortone groteske bare dem blir feite nok. :lol:

Og bare for å ha sagt det .Jeg er ingen Skogseidmotstander overhodet.Jeg har t.o.m. kalt røyene pene,i en annen tråd :D

he he. Joda, men stor er ikke det samme som feit. Det er like stor individuell variasjon i evnen til å vokse, og HVORDAN man vokser, hos fisk som hos mennesker. Noen mennesker kan lempe innpå med junk-food hver dag uten å legge på seg et gram, andre eser ut bare de ser en hamburger. Noen vokser i lengden, andre i bredden. Noen steder er røyene vel så store som i Skogseidvannet og i glimrende kondisjon, men de ser mer normale ut. Røyene i Skogseidvannet ser groteske ut fordi de har gener som disponerer for dette, og fordi de lever i et miljø som muliggjør at slike karaktertrekk kommer til uttrykk. Spillfor er høyst sannsynlig en medvirkende faktor her, men som sagt tillater jeg meg å tvile på at dette er avgjørende, fordi erfaring har vist at Skogseidrøyene også kunne bli store og seende groteske ut selv den gangen de ikke hadde tilgang på spillfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemms - jeg har vært på Anja - har du? Og les innlegget til Rune - han har tross alt den faglige tyngden til å kunne uttale seg - ikke bare den følelsesmessige... :-)

Hvor du har vært og hvor lang du har gått er ikke poenget. Ok, jeg kaldte deg lat, hva så? Er du ikke det da? :P;) Muligens ufortjent, du er kanskje ikke lat, men har bare med deg så mye utstyr så du ikke kan gå så langt osv...bla bla bla....la nå ikke dette bli noe personlig diskusjon om hvor langt du har gått osv!

Du svarer ikke på noe av det jeg spør deg om!? Why? Du som forsvare denne fisken og vannet for allt i verden.

Den mest negative konsekvensen av dette blir til at det kun er Skogseid(vet det finnes andre storrøyevann også, men neppe slikt uanturlig potensiale) som er noe vits å fisk i rent konkurranse messig om du skal kunne hevde deg. Ok, slik er det ellers også vil du nok si!? Ja, det er jeg enig i at det er, men det er stor forskjell på om det er av naturliger årsaker eller om det er påvirket av mennesker.

Klart en karpefisker har kanskje problemer med å se denne forskjellen?

Mao, de som ikke vil fiske "slaskerøye" fra Skogseid for å melde den på konkurranse, har knapt noen tjans på noen lister eller konker overhode. Fa.., hvor mage fordeler skal dere ha, meite som fiskegren har jo nesten ingen fra før :lol: T.o.m levende agn kan meitere bruke med rent mel i posen!(les mark)

:P

Personlig ville jeg ikke hatt noe imot å fiske "slaskerøye" for morroskyld, men den når ikke opp til den flotte fisken som arten røye er, i mine øyne.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - da synes jeg vi skal la Olav få siste ord her nå som han har satt opp et kriterie for hvordan og hvorfor Norges befolkning skal fiske etter røye. Samtidig ønsker vi at han setter opp en liste med hva kriteriene skal være for hvordan og hvorfor fiske hver enkelt av de andre artene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - da synes jeg vi skal la Olav få siste ord her nå som han har satt opp et kriterie for hvordan og hvorfor Norges befolkning skal fiske etter røye. Samtidig ønsker vi at han setter opp en liste med hva kriteriene skal være for hvordan og hvorfor fiske hver enkelt av de andre artene.

Mmm....Minner meg på hvordan jeg en gang i tiden foreslo at FS skulle ha et eget forum for Jerkfiske, noe som du med flere blånektet for og var det dummeste osv…..for senere(etter jeg sluttet) og opprette nettopp et forum for Jerkfiske i tråd med forslaget mitt, og sef. ta kred for det også….

Patetikomadrid.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm....Minner meg på hvordan jeg en gang i tiden foreslo at FS skulle ha et eget forum for Jerkfiske, noe som du med flere blånektet for og var det dummeste osv…..for senere(etter jeg sluttet) og opprette nettopp et forum for Jerkfiske i tråd med forslaget mitt, og sef. ta kred for det også….

Patetikomadrid.

:lol:

Godt sagt og et fint bidrag til debatten. (Er det bare meg eller var det svaret der omtrent akkurat det samme som å si "morra di"? Noe jeg ofte hører fjortisene i nabolaget brøle ut når de har gått tomme for fornuftige argumenter og/eller har malt seg inn i et hjørne) Og for ordens skyld siden du nevner det og igjen velger å være inkonsekvent i forhold til sannhetsgehalten i hva du forsøker å få folk til å tro: Du sluttet ikke, du fikk sparken.

Om du kunne lest mellom linjene i posten min så står det:

"Hva med å la hver og en definere hva de synes om forskjellige fiskeslag og hva og hvordan de trives best med å fiske. Å debattere hvordan og hvorfor enkelte fisk på enkelte lokasjoner er større enn på andre lokasjoner er svært interessant og nyttig, men desverre er det alltid debattanter som skal dra inn helt andre følelsemessige aspekter og forringe debatten ved å både gå til personangrep på andre debattanter og å totalt overse faktainnlegg i debattene".

Det er forsåvidt ikke direkte usikkert at noe av dette muligens var direkte myntet på deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kunne lest mellom linjene i posten min så står det:

"Hva med å la hver og en definere hva de synes om forskjellige fiskeslag og hva og hvordan de trives best med å fiske. Å debattere hvordan og hvorfor enkelte fisk på enkelte lokasjoner er større enn på andre lokasjoner er svært interessant og nyttig, men desverre er det alltid debattanter som skal dra inn helt andre følelsemessige aspekter og forringe debatten ved å både gå til personangrep på andre debattanter og å totalt overse faktainnlegg i debattene".

Det er forsåvidt ikke direkte usikkert at noe av dette muligens var direkte myntet på deg....

Jeg forstår godt hva du mener, kansje bedre en deg selv somme tider

:lol: Derfor kan du tolke min avsporing som at du nok en gang er på jordet! Jeg har ikke gjort noe annet enn å ytre min mening og belyse hvilke negative konsekvenser skogseid røya får for røye som art på lansbasis i konkurranse sammenheng. Det er et fakum!

Over og ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort noe annet enn å ytre min mening og belyse hvilke negative konsekvenser skogseid røya får for røye som art på lansbasis i konkurranse sammenheng. Det er et fakum

..i samme slengen så utelukker vi torsk, sei og kveite fra Nord-Norge. For det er mange flere av de store der, enn f.eks på Hamar. Og det er jo langt fra sikket at en fra Hamar (eller Karmøy for den saks skyld )gidder, har lyst eller har muligheten til å reise til Nord-Norge for å få størst mulig fisk !

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort noe annet enn å ytre min mening og belyse hvilke negative konsekvenser skogseid røya får for røye som art på lansbasis i konkurranse sammenheng. Det er et fakum!

Over og ut!

NETTOPP!!!

Det er dette som er følelsemessige AVSPORINGER og ikke har noe som helst med diskusjonen om hvordan eller hvorfor fisken enkelte steder ser ut til å bli større en enkelte andre steder. Og hadde du forstått hva jeg mener så hadde du kanskje satt en stopper for avsporingene her?

(Vi skal derfor ikke ta opp diskusjonen om at vederbuk eller stam fra enkelte steder i Glomma heller ikke burde telle i konkurranser fordi forskjellige menneskeskapte forurensninger trolig har forhøyet næringsgrunnlaget for fisk i enkelte deler....)

...og så foreslår jeg at vi heller går tilbake til de noe mer spennende teoriene om kriteriene for storfiskvann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der ser dere !

Konkurranser, rekorder av ditt og datt er roten til alt ondt :D

Blir som religion. Huff så touchy man blir, det er jo bare en fisk.

Mitt råd er: La alle få ha sine egne meninger, om alt som har med fiske å gjøre.

Bra det, så lenge debatten/e ikke går på person eller blir personlig.

Man må da tåle å høre at en spesiell fisk ser ut som et dolokk uten at man skal bli personlig fornærmet for det !

Enn om alle hadde sagt det samme om laksen, hadde vært kjekt med litt mere armrom i elvene ja :P

Husk alle: Vi snakker ikke om mora di her.

Har skjønt etterhvert at dette med godkjenning av rekorder er noe fæle greier, huff.

Vil tilføye at spillfor i anlegg absolutt kan ha en innvirkning på bestanden i vannet. Se bare på bueørreten som er rømt. Den går rundt anlegget når den merker at det er fòring og blir fetere for hver dag. Så det går an å bli fet for den som er på utsiden av buret også :lol:

Masse spillfor går rett gjennom maskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tilføye at spillfor i anlegg absolutt kan ha en innvirkning på bestanden i vannet. Se bare på bueørreten som er rømt. Den går rundt anlegget når den merker at det er fòring og blir fetere for hver dag. Så det går an å bli fet for den som er på utsiden av buret også :lol:

Masse spillfor går rett gjennom maskene.

Du tror ikke dette kan ha noen sammenheng med at omtrent det eneste den vet om mat er at den skal spise når den hører det rasler i foringsanlegget? Noe som fortoner seg litt anderledes for villfisk som er vokst opp i forskjellige deler av vannet? Min gjetning er i hvertfall at det faller noe mer naturlig for oppdrettsfisken å spise pellets enn villfisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..i samme slengen så utelukker vi torsk, sei og kveite fra Nord-Norge. For det er mange flere av de store der, enn f.eks på Hamar. Og det er jo langt fra sikket at en fra Hamar (eller Karmøy for den saks skyld )gidder, har lyst eller har muligheten til å reise til Nord-Norge for å få størst mulig fisk !

Oi...se der ja, dette var en intr. vinkling. Fortell, fortell oss sammenhengen i det du nå belyser her og Skogseid, og hva du legger til grunn for dette.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke dette kan ha noen sammenheng med at omtrent det eneste den vet om mat er at den skal spise når den hører det rasler i foringsanlegget? Noe som fortoner seg litt anderledes for villfisk som er vokst opp i forskjellige deler av vannet? Min gjetning er i hvertfall at det faller noe mer naturlig for oppdrettsfisken å spise pellets enn villfisken.

Det faller nok mer naturlig for oppdrettsfisken å spise pellets enn villfisken.Men nå skal det vel ikke så veldig mye til for å endre de vanene ved å fore daglig på faste plasser.Det vel på den måten vi lokker feks. røye til hullene våre på isen.

:lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.