Gå til innhold
Fiskersiden

Karusseri i Munkauntjønna


Chironomus
 Share

Recommended Posts

Hei

Triturus og eg har tenkt ei god stund på å sikre oss den siste av dei tre karpefiskane her oppe i Trondheim. Me har lenge visst at karussen haldt til i Bymarka. At vatnet var lite, var me ikkje i tvil om. Men så lite? Er det verkeleg her?

26433_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/10877/26433.jpg

Me fora opp med eit par nevar mais. Sikkert unødvendig, då tjønna var 20 meter på det breiaste. Altså måtte karussen svømme maks ti meter for å nå fôret :) .

Triturus starta med eit halvt maiskorn, og eg med maggot frå påsken. Etter ei lita stund kom det eit rykk i duppen til Triturus, men ikkje noko meir. No visste me i alle fall at det var fisk her! Etter enda lenger tid gjekk min dupp resolutt under, og etter svært kort kamp kunne eg lande min fyrste karuss. Jippi! Kort tid etter fekk eg enda ein, og så blei det stilt.

26431_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/10877/26431.jpg

Sola gjekk bak ei sky, og vinden auka på. Triturus byrja å bli litt bekymra. Ikkje noko fisk. Det blei kaldare og kaldare. Men etter to mista fisk, tre napp og to krokslit kunna han stolt lande ein vakker karuss! Seiersbrølet gjalla godt i skogen.

26432_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/10877/26432.jpg

Regnet tiltok, og på vegen nedover gjekk det over til sludd og hagl.

26434_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/10877/26434.jpg

Sånn, der var eitt mål vel gjennomført :ph34r: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Gratulerer med karussen, det var coolt.

Har dere målt forholdet mellom høyde og lengde på de? Det er vel liten tvil om at de er damkaruss, dvs ikke blir store pga mangel på rovfisk i vannet. Men artig å se...

Fin rapport også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Gratulerer med ny art :)

Sleng uti en 10-12 ørret,så vil sikkert snittet på karussen øke etterhvert :D

Værste sort av miljøkriminalitet skal vi vel ikke oppmuntre til?

Men du verden for et flott andebilde. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny art. Var på nøyaktig samme plass for en tid tilbake og fikk samme størrelse som deg. Fiske da med maisimitasjon med kulehode. Funka fint det. Karussen ble tiltrekt av lyden av imitasjonen da den landet i overflaten. Noe mort også er likedan på.

Brukte #3 stang, enda savnet jeg litt mere action :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny art. Var på nøyaktig samme plass for en tid tilbake og fikk samme størrelse som deg. Fiske da med maisimitasjon med kulehode. Funka fint det. Karussen ble tiltrekt av lyden av imitasjonen da den landet i overflaten. Noe mort også er likedan på.

Brukte #3 stang, enda savnet jeg litt mere action :hailfs:

"Maisimitasjon " :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du fekk den på maisimitasjon, Robert!

Når det gjeld spøken til Toppknytt, så har det nok sannsynlegvis vore forsøk på aureutsett i den tjønna mange gonger. Men tjønna er nok for grunn og oksygenfattig til aure om vinteren, slik at auren ikkje klarer seg. Eg ser ingen andre grunnar, i alle fall :blink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm :blink: Om fisken spiser/lever av mais ja ! Men hvorfor da ikke fiske med mais ? Har du ellers prøvd å imitere loff feks? ;)

Jeg har selvsagt et godt knippe med loffimitasjoner i flueboksen. Finfine på f.eks vederbuk. Har imidertid ikke klart å lure stamen til å ta de enda, men noe må en jo ha å pusle med i vintermånedene når imitasjonene finpusses.

(Materialvalg i mine er forøvrig stort sett skumgummi og marabou, har enda ikke funnet noe som imiterer loff som er på vei til å løse seg opp slik som marbou gjør... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt et godt knippe med loffimitasjoner i flueboksen. Finfine på f.eks vederbuk. Har imidertid ikke klart å lure stamen til å ta de enda, men noe må en jo ha å pusle med i vintermånedene når imitasjonene finpusses.

(Materialvalg i mine er forøvrig stort sett skumgummi og marabou, har enda ikke funnet noe som imiterer loff som er på vei til å løse seg opp slik som marbou gjør... )

Dette forstår jeg ikke ! Hvorfor imitere loff ? :blink: Er det bare forde "fluefiske " er kjekkest ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forstår jeg ikke ! Hvorfor imitere loff ? :) Er det bare forde "fluefiske " er kjekkest ?

Hvorfor fiske med sluk når agnfisk er ekte vare? Det er jo bare imitasjon av en småfisk?

For å være ærlig: Man får ikke mer moro enn man lager selv. Og om man synes å ta fisk på imitasjoner man har snekret sammen er moro, så er man kanske sær, men du verden så moro man har det underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fiske med sluk når agnfisk er ekte vare? Det er jo bare imitasjon av en småfisk?

For å være ærlig: Man får ikke mer moro enn man lager selv. Og om man synes å ta fisk på imitasjoner man har snekret sammen er moro, så er man kanske sær, men du verden så moro man har det underveis...

Ok , den kjøper jeg ! For moro skyld :) Men jeg ler godt nå ! Loffimitasjon,loffklekking ,loffvak,tørrloff,våtloff osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.