Gå til innhold
Fiskersiden

Feilkroket drømmefisk


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Spenningen var stor da Andrè kunne fortelle at det var en meget respektabel gjørs jeg hadde på kroken, men skuffelsen var dobbelt så stor da vi så at den var feilkroket

Kroken satt ikke i munnen på den, men oppå hodet :)

Vel, vel - må jo smile på bildet likevel. Det var en spennende fight, og det er første gang jeg holder en gjørs på over 5 kilo i hendene mine.

29052007000635955kIULjM2GF.jpg?7

Neste gang vi treffes biter du skikkelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gjest Jørgen Ø

Veldig pen gjørs! Litt synd med feilkrokinga da, typisk at det skal skje på en så flott fisk. Feilkroket en flott røye på 5,3 kg på Skogseid i vinter og må innrømme at jeg synes det var litt kjipt, men der skjer det jo hele tiden så jeg var litt forberedt på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner og kondolasjoner. Jeg har kommet over skuffelsen av at den var feilkroket nå og gleder meg til neste forsøk, selv om jeg ikke har tro på at jeg skal få på så stor gjørs igjen der. Vi veide fisken til 5,04 kilo, men tok oss ikke tid til å måle lengden - prioriterte heller å ta bilder den korte tiden vi hadde fisken oppe av vannet.

Hadde egentlig planer om å ta en fiskepause fram til Trøndelagsturen i midten av neste uke, men det spørs om jeg greier det nå B)

Ja, forresten - fisken gjorde inntrykk. Jeg drømte om den i natt :wacko:

Helt sant !

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen fisk.....

Og ryggfiletene på den der...vel....det er mat at høyhøy kvalitet.

Ad feilkroket, hva spiller det for rolle hvor kroken sitter?

Og så er det som alltid morro å lese vekt..

5 kg og 40 gram...

Hvor mye vann sitter i "huden" på en slik fisk?

Hvor mye blod kan den evt ha tapt?

Og hvor mye vann har den i dødsangst svelget?

Alltid morro med veiing av fisk..

Som en person sarkastisk sa til meg en gang...

Hadde jeg bløgget fisken eller ei før jeg veide den...Hvis jeg hadde bløgget den, så kunne jeg jo øke vekta med 10-20 gram...

Takk for gratulasjoner og kondolasjoner. Jeg har kommet over skuffelsen av at den var feilkroket nå og gleder meg til neste forsøk, selv om jeg ikke har tro på at jeg skal få på så stor gjørs igjen der. Vi veide fisken til 5,04 kilo, men tok oss ikke tid til å måle lengden - prioriterte heller å ta bilder den korte tiden vi hadde fisken oppe av vannet.

Hadde egentlig planer om å ta en fiskepause fram til Trøndelagsturen i midten av neste uke, men det spørs om jeg greier det nå B)

Ja, forresten - fisken gjorde inntrykk. Jeg drømte om den i natt :wacko:

Helt sant !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rug er inne på noe vesentlig. For matens skyld spiller det liten rolle hvor kroken fester seg.

Jeg vet at gjørs er absolutt førsteklasses mat. Det er fanget gjørs i Øyeren til servering på Slottet. Det var folk som ønsket å starte opp kommersiell fiske etter gjørs og gjedde, men det ser ikke ut som om de har kommet seg i gang.

En annen sak er det at vi vet at gjedde med en viss størrelse ikke er så bra å spise p.g.a. miljøgifter. Det samme gjelder kanskje også gjørs ??

Abbor kan vi nok ta ut ubegrenset av i Øyeren for å spise. Jeg er ikke sikker på om det samme er tilfelle for gjørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rug er inne på noe vesentlig. For matens skyld spiller det liten rolle hvor kroken fester seg.

Jeg vet at gjørs er absolutt førsteklasses mat. Det er fanget gjørs i Øyeren til servering på Slottet. Det var folk som ønsket å starte opp kommersiell fiske etter gjørs og gjedde, men det ser ikke ut som om de har kommet seg i gang.

En annen sak er det at vi vet at gjedde med en viss størrelse ikke er så bra å spise p.g.a. miljøgifter. Det samme gjelder kanskje også gjørs ??

Abbor kan vi nok ta ut ubegrenset av i Øyeren for å spise. Jeg er ikke sikker på om det samme er tilfelle for gjørs.

Rug har rett i at gjørs er god matfisk, men da bør man vel heller gå etter mindre og yngre eksemplarer enn denne. Både med tanke på miljøgifter, men også for å opprettholde et OK fiske fiske etter stor gjørs.

I hvor stor grad gjørs-bestanden i Øyern tåler uttak vet jeg ikke noe om, men gjørs på 5+ er det i hvert fall ikke for mange av :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men også for å opprettholde et OK fiske fiske etter stor gjørs.

I hvor stor grad gjørs-bestanden i Øyern tåler uttak vet jeg ikke noe om, men gjørs på 5+ er det i hvert fall ikke for mange av :lol:

Kjempe bra Svein. :D

For dere som har erfaring på gjørs fiske, er det tatt mye stor gjør i leira i år i forhold til de siste årene ?

Klart fisken til Andre er unik, men synes det er mange andre store fisker også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fisken hadde vært kroka i halen eller ryggen så hadde jeg skjønt det, men i huet ?

Det var vel tydelig at den, som hoika sier, var ute etter agnet ditt?

Sånn jeg ser det er det ikke noe forskjell om den krokes i svelget, munnviken, gjella eller som i ditt tilfelle oppå huet.

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I C&R øyemed, er det da bedre/ værre med kroking i kroppen fremfor munnen?

Selv tenker jeg at kroppen generelt er bedre enn munnen da munnen tross alt er spise og fangstredskapet og at sår sikkert gror like lett på hodet som i leppa/ tunga.

Jeg innbiller meg at munnen egentlig er det beste, siden fisken kan få sopp/infeksjoner osv i åpne sår på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.