Gå til innhold
Fiskersiden

Feilkroket drømmefisk


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

I C&R øyemed, er det da bedre/ værre med kroking i kroppen fremfor munnen?

Selv tenker jeg at kroppen generelt er bedre enn munnen da munnen tross alt er spise og fangstredskapet og at sår sikkert gror like lett på hodet som i leppa/ tunga.

Helt enig her ,Rug.

Bulgarsk flerktokstakkel eller Hawaiislynge funker også kjempebra.

Har tatt masse fisk med spyd,men å slenge en hammer etter fisken når den vaker funker like bra!

(klarte ikke la være :huh:)

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at sålenge fisken er i kroket i hodet evt. foran gjellene, er den å anse som godkjent visse steder. Men derom hersker det endel uenighet. Reglene for N-rek er disse: "Fisken skal frivillig ha bitt på kroken (krøket fisk godkjennes ikke). "

IGFA er mer diffuse:

"The following acts will disqualify a catch:

10. Intentionally foul-hooking a fish.

Ellers er de mer opptatt av lengder og tykkelser på fortommer og sånne ting.

http://www.igfa.org/BookRule2004.pdf

Skal man derfra begynne å kverulere, kan man jo se på den klassiske riggen for fiske etter horngjel, der man like gjerne kroker fisken på utsida av munnvika. Mye fisk hogger dessuten såpass aggressivt på dorgede kunstagn at de gjerne krokes på utsiden av munnen eller på hodet. Og hvor mange har ikke fått feilkroket røye på Skogseid? Har sett på UV-kamera hvordan de slår til agn og blink med halen. Da kan man fort feilkroke en fisk. Men om du klarte å kroke den oppå hodet om du fisket på klassisk Leiravis med bånnmeite med laue er det jaggu godt gjort, men fisken kan selvsagt ha smattet litt på agnet uten å ha kroken i kjeften for deretter å ha blitt kroket oppå hodet i tilslaget.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at munnen egentlig er det beste, siden fisken kan få sopp/infeksjoner osv i åpne sår på kroppen.

Etter det jeg kan forstå har du helt rett. Og som hos oss mennesker gror sår i munnen raskere enn utvendige sår. Jeg er ingen ekspert på dette, men dette har sikkert noe med immunapparatets funksjon å gjøre. Og hvorfor det skulle være en forskjell her, må kunne forklares evolusjonært. Det har kanskje vært viktigere for overlevelsen opp gjennom årene at fisken har hatt god evne til å reparere sår i munnen, noe som sikkert er lurt hos fisk som stadig plukker opp og spiser spisse gjenstander, som for eksempel fisk med piggfinner. For øvrig har nok fisk generelt sett ganske effektivt immunapparat også overfor utvendige sår, selv om altså sopp kan være et problem. Det er kanskje de individene som er svekket av andre årsaker som også er mest sårbare overfor soppangrep. Og hos noen arter, laks for eksempel, så er det å få utvendige skader i kampen om make og gyteplass og så senere dø av soppangrepene i disse sårene en del av livssyklusen, og faktisk en fordel for reproduksjon og overlevelse hos arten, og derfor en egenskap som forsterkes av evolusjon.... nok en indikasjon på at ytre skader er farligere enn de som sitter i munnen.

Til trådstarter så er det ikke opplagt at en fisk der kroken sitter på utsiden av munnen ikke skal kunne godkjennes. Det er mange gråsoner og skjønnsvurderinger ute og går, og særlig rovfisk som tar agnet i stor fart kan ha en tendens til å tilfeldigvis bli kroket på utsiden. I rekordlister etc bør man naturligvis ha et strengere regelverk enn det vi kan praktisere overfor oss selv. Om man skal inkludere fisken i sine fangststatistikker blir vel egentlig mest opp til en selv? Og det er kanskje greit å trekke frem Rolf Berges spørsmål om man fisker for opplevelsen eller statistikkens skyld?

Kan også nevne at jeg med karpe har opplevd at fisken først har sittet i munnen, så har sena hektet seg rundt brystfinna, og dratt ut kroken, som i neste omgang har på nytt hektet seg fast ved roten av brystfinna. Spørsmålet er om man skal ta med en slik fisk, eller om den skal regnes som "tapt"?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket med spinner og den satt midt oppå hodet - rett over øynene ifølge Andrè. Det nappet før hugget hvor den satt kom så jeg er rimelig sikker på at den slo etter, men uansett så satt den ikke riktig og da er det ikke noe pers for meg.

Ikke så farlig. Jeg fisker bare 30 år til så får jeg sikkert på en like stor en - som sitter riktig :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at denne tråden har endt opp med en diskusjon rundt feilkroking. Vi burde vel alle gratulerer Gabrielsen med en flott fisk?

Hadde jeg tatt denne fisken selv, før jeg begynte her på fs, hadde det faktum at fisken var kroket utenfor munnen, ikke lagt noen som helst demper på gleden av å få en slik flott fisk.

Bør det egentlig ikke være slik også? Tror mange av oss her inne har blitt litt "skadet" av alt flisespikkeriet vårt.

Ok, fisken kan ikke meldes inn til div konkurranser og fører gabrielsen en 100% fs-korrekt pers-liste, kan han ikke føre opp denne.

Men SO WHAT?

Vil jo tro at gjørsen jaktet agnet Gabrielsen har brukt for å lokke til seg fisk.... Og det var nok et relativt godt adrenalin-kick å kjøre denne og tilslutt lande den... :huh:

Uansett var dette en flott fisk Gabrielsen, grattis med den!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at denne tråden har endt opp med en diskusjon rundt feilkroking. Vi burde vel alle gratulerer Gabrielsen med en flott fisk?

Hadde jeg tatt denne fisken selv, før jeg begynte her på fs, hadde det faktum at fisken var kroket utenfor munnen, ikke lagt noen som helst demper på gleden av å få en slik flott fisk.

Bør det egentlig ikke være slik også? Tror mange av oss her inne har blitt litt "skadet" av alt flisespikkeriet vårt.

Ok, fisken kan ikke meldes inn til div konkurranser og fører gabrielsen en 100% fs-korrekt pers-liste, kan han ikke føre opp denne.

Men SO WHAT?

Vil jo tro at gjørsen jaktet agnet Gabrielsen har brukt for å lokke til seg fisk.... Og det var nok et relativt godt adrenalin-kick å kjøre denne og tilslutt lande den... :huh:

Uansett var dette en flott fisk Gabrielsen, grattis med den!!! :D

diskusjonen om feilkroking er da i høyeste grad relevant, og den bør tas når det er aktuelt.

at vi alle har blitt skadet i større eller mindre grad av flisespikkeriet har du nok helt rett i. Det er blant annet derfor jeg mener vi bør være mer pragmatiske og at dette er mer opp til den enkeltes samvittighet og følelse rundt fangsten. Og selv om fangsten ikke kan eller bør regnes, er jeg enig i at dette ikke er noen big deal. Gabrielsen selv regner ikke dette som full fangst, og det får bli hans sak. At fisken kanskje ikke kunne godkjennes i en eller annen konkurranse er vel egentlig av mindre betydning. Og enig i at det var en flott gjørs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå først skjønte jeg problematikken rundt feilkroking....

Og mine tanker om dette er.....

Vel.....

sykt...Sykt....SYKT

Dere snakker om fiske som når en det konkurreres i lengde og foten nødvendigvis ikke må tråkke over planken.....

Hjesus...

:)

Edit: En del smileys fjernet i henhold til regelen rundt overdreven bruk av smileys.

Trym

Moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott gjørs Gabrielsen :)

Har selv huket flere flotte fisker,men ikke gjørs.

Ærlige fiskere har uten tvil de beste fiskeopplevelsene,og du rager høyt på trynefaktor lista mi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra Svein. :D

For dere som har erfaring på gjørs fiske, er det tatt mye stor gjør i leira i år i forhold til de siste årene ?

Klart fisken til Andre er unik, men synes det er mange andre store fisker også

Det har vært usedvanlig bra i Leira i år ja! Er ikke tatt like mange gjørs som det pleier, men de som har blitt tatt har stort sett vært av det større slaget!

Og alle de største har blitt satt ut igjen så vidt jeg vet!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå først skjønte jeg problematikken rundt feilkroking....

Og mine tanker om dette er.....

Vel.....

sykt...Sykt....SYKT

Dere snakker om fiske som når en det konkurreres i lengde og foten nødvendigvis ikke må tråkke over planken.....

Unnskyld, ikke for å være uforskammet. Men du har enda ikke skjønt hva sportsfiske dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendic, du får lese mitt første innlegg i denne tråden. Det var absolutt ikke ment som provokasjon. Hadde jeg fra begynnelsen av skjønt at dette dreide seg om det det gjorde, da hadde jeg ikke giddet å svare.

Ikke gidd engang...

Hvert eneste innlegg han kommer med er et dårlig forsøk på å provosere for å få oppmerksomhet.

Hunter;

Jeg ser ingen steder at hverken fiskersiden.no eller forumet er forbeholdt det du kaller sportsfiske og skåkalte sportsfiskere....

Når det er sagt, jeg har fattet enkeltes glede over stor fisk, mange arter osv osv.....Det er en morsom del av jakten....

Men å deppe fordi en får en nyyyydelig fisk a la trådstarters fordi den er feil kroket og dermed ikke kan føres i en eller annen rigid statistik,......sånt kaller jeg utaknemlighet.

Unnskyld, ikke for å være uforskammet. Men du har enda ikke skjønt hva sportsfiske dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å deppe fordi en får en nyyyydelig fisk a la trådstarters fordi den er feil kroket og dermed ikke kan føres i en eller annen rigid statistik,......sånt kaller jeg utaknemlighet.

Kall det hva du vil fra ditt ståsted... det er ikke det samme ståstedet som trådstarter har.

Enkelt og greit.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg legger annet i ord og setninger enn hva du gjør Trym.

Sitat trådstarter:

Spenningen var stor da Andrè kunne fortelle at det var en meget respektabel gjørs jeg hadde på kroken, men skuffelsen var dobbelt så stor da vi så at den var feilkroket

Kroken satt ikke i munnen på den, men oppå hodet

Vel, vel - må jo smile på bildet likevel. Det var en spennende fight, og det er første gang jeg holder en gjørs på over 5 kilo i hendene mine.

Jeg leser skuffelse her....rett og slett.

Kall det hva du vil fra ditt ståsted... det er ikke det samme ståstedet som trådstarter har.

Enkelt og greit.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg legger annet i ord og setninger enn hva du gjør Trym.

Sitat trådstarter:

Spenningen var stor da Andrè kunne fortelle at det var en meget respektabel gjørs jeg hadde på kroken, men skuffelsen var dobbelt så stor da vi så at den var feilkroket

Kroken satt ikke i munnen på den, men oppå hodet

Vel, vel - må jo smile på bildet likevel. Det var en spennende fight, og det er første gang jeg holder en gjørs på over 5 kilo i hendene mine.

Jeg leser skuffelse her....rett og slett.

Klart man blir skuffet når fisken er kjekset. Blir jo nesten som å ha fått den i garn eller på gjeddesaks for den skyld.

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du prøver å si nå rug...

Trådstarter/fangstmann er skuffet.

Det må han ha rett til å være utifra hans ståsted som sportsfisker.

Du kaller det utakknemlighet.

Det kan du få lov til fra ditt ståsted som en fisker som høster mer fra naturen til middagsbordet enn gjennomsnittsbrukeren her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkrokens gjeddesaks eller garn blir bare teit....

En av mine virkelig sterke sider er å forstå andre...

Men her sliter jeg.....

Fisken her har åpenbart vært på "hugget" etter agnet, men bommet....

Nei dette sliter jeg virkelig med å forstå.

Det er greit det... skriv det av på kontoen din over ting du ikke forstår.

F.eks. sammen med funksjonen tånegler har.

Eller brystvorter på menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kroke den i hodet er etter min mening like verdifullt da fisken tydeligvis bare har beregnet feil. Det er helt absurde kriterier en del setter for hvor mye kredit en fangst skal få......komisk synes jeg. Han fikk en stor Gjørs på land og den veide over fem kilo...Når man drar skarpe trebler i vannet så synes jeg man skal akseptere at fisken ikke alltid klarer å unngå å få de i seg, ikke bare om fisken har de i leppene eller en annen godkjent plass i munnen. Syklubbaktig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.