Gå til innhold
Fiskersiden

Feilkroket drømmefisk


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

At trådstarter ikke er yr av glede over å ha kjekset en fisk er vel ikke vanskelig å skjønne.

At fisken har vist innteresse for for sluken er og langt fra sikkert. Kanskje den bare prøvde å komme seg unna,og var litt uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkrokens gjeddesaks eller garn blir bare teit....

En av mine virkelig sterke sider er å forstå andre...

Men her sliter jeg.....

Fisken her har åpenbart vært på "hugget" etter agnet, men bommet....

Nei dette sliter jeg virkelig med å forstå.

Nei, Avkrokens sammenlikning er ikke teit. Poenget er jo at så lenge fisken ikke sitter inne i munnen er det ikke ÅPENBART at den har vært ute etter agnet (ja, i det grumsete vannet i Leira er det vel umulig å se om fisken angriper agnet). Det er rom for tvil, og når kroken sitter oppå hodet kan den kan like gjerne ha blitt kroket/kjekset ved en tilfeldighet. Og så lenge en slik tvil tilstede, er det også tvil om dette virkelig kan regnes som en sportslig fangst. Og hvis man er i tvil er de fleste sportsfiskere enige i at det er best å IKKE regne den med. Det betyr IKKE at denne fangsten nødvendigvis ER usportslig, at den neppe kan godkjennes i konkurranser eller som rekord er da av mindre betydning. Som vi har vært inne på er det en totalvurdering av hvor kroken sitter, og hva som har skjedd, og den enkelte sportsfiskers betraktninger som må være avgjørende. Men at Gabrielsen ikke regner dette som en fullt ut sportslig fangst, det har jeg full forståelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konstanterer at både Trym og TorEH, isteden for å svare på den merkverdighet at en fisk som åpnebart har gått etter agnet og bommet underkjennes, kommer med sine sedvanlige personsjikanøse innlegg.

ThorEH får stå for sitt innlegg (som sett i din historie her inne er relativt spot on).

Jeg bare understreker at mennesker er forskjellig. Trådstarter er skuffet over hvor kroken havnet på fisken, og det er hans personlige rett å være det utifra hans ståsted.

At du ikke skjønner hvorfor, får stå for din regning.

På samme måte skjønner ikke jeg hvorfor noen får en grom fisk og er skuffet over at den ikke tok på flue... Men jeg lar være å kommentere det, da andre kan få lov til å ha sine preferanser.

Om du følte at det ble personhets av deg, så har du lagt mer i det jeg skriver enn hva som var tiltenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konstanterer at både Trym og TorEH, isteden for å svare på den merkverdighet at en fisk som åpnebart har gått etter agnet og bommet underkjennes, kommer med sine sedvanlige personsjikanøse innlegg.

:D

sjikanøst ? Veldig lav terskel noen har opparbeida seg da :D

Men er det åpenbart at den har vært etter ? Tror ikke det nei ! Det er i beste fall sannsynlig, men langt fra åpenbart !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kroke den i hodet er etter min mening like verdifullt da fisken tydeligvis bare har beregnet feil. Det er helt absurde kriterier en del setter for hvor mye kredit en fangst skal få......komisk synes jeg. Han fikk en stor Gjørs på land og den veide over fem kilo...Når man drar skarpe trebler i vannet så synes jeg man skal akseptere at fisken ikke alltid klarer å unngå å få de i seg, ikke bare om fisken har de i leppene eller en annen godkjent plass i munnen. Syklubbaktig :D

Hvilken garanti har man for at en fisk ikke er krøket med vilje hvis den sitter utenfor munnen?

"Røkka" fisk faller ihvertfall utenfor min definisjon av sportsfiske..

(Tror selvfølgelig ikke at Gabrielsen har gjort noe annet enn å fiske på sportsfiskemessig vis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt følsom på mine gamle dager... :D

Forøvrig, tror dere seriøst at fisken her var ute etter annet enn å hogge etter agnet?

Det ER lov å stille kritiske spørsmål ved regler......jeg kan godt se poenget ved at en fisk som er kroket laangt fra hodet kan være tvilsom, men når den er kroket så nær spiseredskapen så.....cb var vel inne på noe om dette.

Topknot;

Kroket med vilje...har du noensinne prøvd det du insinuerer her...?

Nå vet ikke jeg hva det ble fisket med her, men å "røkke" fisk er IKKE enkelt med normal fiskeredskap...heller umulig....

Skal du "røkke" fisk bruker du stoooore kroker.......

PS; jeg har prøvd det også, så som garnfiske, linefiske, oterfiske, lett spinnerfiske, tørrfluefiske osv osv osv osv....

Hvilken garanti har man for at en fisk ikke er krøket med vilje hvis den sitter utenfor munnen?

"Røkka" fisk faller ihvertfall utenfor min definisjon av sportsfiske..

(Tror selvfølgelig ikke at Gabrielsen har gjort noe annet enn å fiske på sportsfiskemessig vis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva det ble fisket med her, men å "røkke" fisk er IKKE enkelt med normal fiskeredskap...heller umulig....

Skal du "røkke" fisk bruker du stoooore kroker.......

La oss si det sånn - her om dagen overvar jeg i Dynovika noen som klarte det ca 15 ganger på ca 20 kast før jeg skjønte at her var det på tide å tusle bort å nevne at så lenge dere likevel setter fisken uti igjen så er det noe ufint å kroke og lage sår på ryggen og hodet til fisk etter fisk. ICKE hadde de spesielt store kroker på sluken eller wobleren heller. (Du får sikkert føre dette opp på listen over ting du ikke kan fatt og begripe....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva det ble fisket med her, men å "røkke" fisk er IKKE enkelt med normal fiskeredskap...heller umulig....

Som Espen Ø skriver, dette skjer da både titt og stadig, særlig på steder med høy fisketetthet og/eller i grumsete vann, som Dynovika og Leira. Fisken ser ikke agnet før det er for sent, og den rekker ikke å flytte seg. Og ja, det er faktisk vanskelig å unngå å krøke brasmer i Dynovika, selv med små kroker. Og når man fisker med sluk er det da normalt å ta noen små rykk med stangtoppen, ikke for å krøke fisk, men for å gi agnet mer lokkende og provoserende gange. Også da er det fort gjort å krøke fisken. Og så lenge det er slik, og det ikke er helt ÅPENBART at fisken faktisk har vært ute etter agnet, hvilket det sjelden er i slike tilfeller, er det vanskelig å avgjøre om dette er en fullt ut sportslig fangst eller ikke. Og da er det mange som mener det er bedre å ikke regne den med. Det er ikke så viktig å få en ny fisk i statistikken at man er villig til å ofre sin "integritet".

Tviler på at han med vilje rykkfisket gjørsen...

Naturligvis ikke. Men det er helt irrelevant, om man krøker den med vilje eller ikke, fisken blir uansett ikke noe mer sportslig. Poenget med sportsfiske er jo at man presenterer et agn som fisken tar frivillig. Den må altså ha vært ute etter agnet. At fisken bommer og tilfeldigvis krokes utenfor munnen er OK, men ikke at man ved et uhell krøker den, uten at fisken først har vært ute etter agnet. Og i de situasjoner hvor dette i realiteten er umulig å avgjøre, som gjørsen til Gabrielsen, ja da er det bedre å se bort fra fisken som sportslig fangst.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå var det ikke kroking av "sild" eller annen stimfisk det var snakk om her da...

Å hekle sild har jeg gjort mye i min barndom, morro er det!!!

La oss si det sånn - her om dagen overvar jeg i Dynovika noen som klarte det ca 15 ganger på ca 20 kast før jeg skjønte at her var det på tide å tusle bort å nevne at så lenge dere likevel setter fisken uti igjen så er det noe ufint å kroke og lage sår på ryggen og hodet til fisk etter fisk. ICKE hadde de spesielt store kroker på sluken eller wobleren heller. (Du får sikkert føre dette opp på listen over ting du ikke kan fatt og begripe....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå var det ikke kroking av "sild" eller annen stimfisk det var snakk om her da...

Å hekle sild har jeg gjort mye i min barndom, morro er det!!!

Tydligvis en mer og mer utbredt form for diskusjon det her: Går man tom for argumenter eller blir satt til veggs så avfei all faktainfo som svada eller kom med et utspill med tull og tøys. Ditt neste innspill i debatten blir "morra di"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte skjønner ikke jeg hvorfor noen får en grom fisk og er skuffet over at den ikke tok på flue...

Hmm, det kan da ikke være så vanskelig å skjønne?

Piscator non solum piscatur... There's more to fishing than catching fish...

Akkurat som at du ikke hadde blitt like glad for en fin karpe om du hadde fått den på spinner (urealistisk eksempel, men du forstår påenget.)

edit: litt off topic, sry

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå var det ikke kroking av "sild" eller annen stimfisk det var snakk om her da...

Hvilken relevans har det her? Du som sier du er slik ekspert i å forstå folk; hvorfor viser du gang på gang gjennom din argumentasjon så liten vilje til å faktisk forstå folk som gjør noen andre valg eller betraktninger enn deg selv? Det er jo greit at du stiller spørsmålet ved hvorfor Gabrielsens gjørs ikke skulle kunne betraktes som en fullt ut sportslig fangst. Men når opptil flere her forsøker med teskjeer å forklare hva slags tankegang som ligger bak vurderingen om at denne fangsten ikke er sportslig, så argumenterer du heller i mot disse betraktningene (og det relativt dårlig også om jeg selv skal si det), heller enn å forsøke å vise forståelse for disse synspunktene. Er dette tegnet på en person som er flink til å forstå andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkrokens gjeddesaks eller garn blir bare teit....

En av mine virkelig sterke sider er å forstå andre...

Men her sliter jeg.....

Fisken her har åpenbart vært på "hugget" etter agnet, men bommet....

Nei dette sliter jeg virkelig med å forstå.

Du sliter jo i alle diskusjoner du Rug - du krangler med alle, ingen er enige med deg - og du skjønner ikke hvorfor. Har det aldri falt deg inn at det er du som er off - og ikke alle andre rundt deg? Hva med å lese det som er skrevet - ta det innover deg, eller rett og slett droppe diskusjonen?

Fiskersiden er et forum for sportsfiskere. Mulig det ikke er skrevet i klartekst - men av og til skjønner man at en fotball er rund uten at det er dokumentert via blokkbokstaver... hvis man prøver i det minste.

Å kroke en fisk i munnen, er det ultimate bevis på at fisken har forsøkt å spise agnet. Fisk som er kjekset mangler dette beviset da de kan være rykket eller rett og slett kun stått i veien under innsveivning. Hvis du mener det er sjeldent eller vanskelig å kjekse en fisk - ja da er du off - igjen

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker apekatter.

Dyrebutikken solgte apekatter for 5 kroner stykket. Jeg syntes det var rart ettersom de vanligvis kostet flere tusen kroner stykket. Jeg så ingen vits i å krangle på prisen.

Jeg kjøpte 200.

Jeg liker apekatter.

Jeg tok med meg de 200 apekattene mine hjem.

Jeg måtte låne en minibuss.

Jeg lot en av apekattene kjøre minibussen. Han het Øystein.

Han var tilbakestående. Egentlig var vel ingen av dem særlig smarte. De slo seg selv i skrittet hele tiden.

Jeg lo.

Så slo de meg i skrittet.

Da sluttet jeg å le.

Jeg fikk gjetet dem inn i leiligheten min.

Det så ikke ut som de trivdes noe særlig.

De sprang hylende rundt i full fart, hoppa fra sofaen og smalt inn i veggen.

Det var veldig morsomt å se på til å begynne med men oppstyret mista nyhetens interesse etter omtrent tre timer.

To timer senere fant jeg ut hvorfor apekattene var så billige. Alle sammen døde.

Helt uten grunn.

De bare døde.

Pokkers billigaper.

Jeg ble ganske rådvill. Nå hadde jeg 200 døde apekatter liggende overalt i leiligheten. På senga, i klesskapet, oppå bokhylla.

Det så ut som om jeg hadde 200 parykker.

Jeg prøvde å spyle en av dem ned i do.

Det gikk ikke. Den satte seg fast.

Nå hadde jeg en død, våt apekatt og 199 døde, tørre apekatter.

Jeg prøvde å late som om de var teddybjørner.

Det gikk greit en stund.

Helt til de begynte å råtne.

Da lukta det skikkelig ille.

Jeg måtte på do men det satt fast en død apekatt der og jeg ville ikke ringe etter rørlegger.

Jeg syntes det var pinlig.

Jeg prøvde å forsinke forråtnelsen ved å fryse ned apekattene.

Uheldigvis var det bare plass til to apekatter om gangen i fryseren så de fikk bytte plass en gang i minuttet.

Jeg måtte også spise opp all maten i fryseren så den ikke gikk til spille.

Jeg prøvde å brenne apekattene.

Da fant jeg ut at senga mi var lettantennelig.

Jeg måtte slokke flammene.

Nå hadde jeg en død, våt apekatt i do, to døde, frosne apekatter i fryseren og 197 døde, svidde apekatter i en stabel på senga mi.

Lukta ble ikke noe bedre.

Jeg begynte å bli forbanna for at jeg ikke kunne bruke doen, og for at det skulle være så vanskelig å bli kvitt noen døde apekatter.

Jeg grisebanka en av apekattene.

Nå følte jeg meg litt bedre.

Jeg la dem i søppeldunken men søppelmannen sa at kommunen ikke hadde lov til å ta imot svidde pattedyr.

Jeg har en våt apekatt også sa jeg.

De hadde ikke lov til å ta imot den heller.

Jeg gadd ikke å si noe om de to frosne apekattene.

Til slutt kom jeg på løsningen på apekattproblemet.

Jeg ga dem bort som julegaver.

Vennene mine visste ikke helt hva de skulle si.

De lot som om de likte dem men jeg kunne se at de løy.

Smiskere.

Jeg slo dem i skrittet.

Jeg liker apekatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det kan da ikke være så vanskelig å skjønne?

Piscator non solum piscatur... There's more to fishing than catching fish...

Akkurat som at du ikke hadde blitt like glad for en fin karpe om du hadde fått den på spinner (urealistisk eksempel, men du forstår påenget.)

edit: litt off topic, sry

hehe

Eksempelet ditt var veldig urealistisk ja... det måtte blitt rykkfiske ergo ikke godkjent i min (og flere andres) bok.

Poenget er at dersom man har flere fiskemetoder som kan fange samme art som man benytter seg av (det være seg meite, sluk, eller flue etter gjedde) hadde jeg personlig blitt like glad for ny pers på hvilken som helst av de metodene, og ikke kommet med et ønske om at jeg hadde tatt den på meite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe

Eksempelet ditt var veldig urealistisk ja... det måtte blitt rykkfiske ergo ikke godkjent i min (og flere andres) bok.

Poenget er at dersom man har flere fiskemetoder som kan fange samme art som man benytter seg av (det være seg meite, sluk, eller flue etter gjedde) hadde jeg personlig blitt like glad for ny pers på hvilken som helst av de metodene, og ikke kommet med et ønske om at jeg hadde tatt den på meite.

Du forstod ikke hva Bendik mente forstår jeg......Mange som fks får en fin ørret kan finne på å si :"Tenk den på flue!" Uten at de er misfornøyde det er bare sånn fiskeglede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det jeg Ken.... men jeg forstår ikke at noen kan finne på å si det. Det er min personlige mening. Min fiskeglede gjør at jeg er glad for den fangsten jeg får på den metoden jeg har valgt å benytte den dagen.

Det er helt greit for meg at andre tenker og sier noe annet... og jeg respekterer det ved å ikke kommentere (stort sett i hvertfall) når slikt skjer. Jeg er bare ikke enig. Fra mitt ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si det sånn - her om dagen overvar jeg i Dynovika noen som klarte det ca 15 ganger på ca 20 kast før jeg skjønte at her var det på tide å tusle bort å nevne at så lenge dere likevel setter fisken uti igjen så er det noe ufint å kroke og lage sår på ryggen og hodet til fisk etter fisk. ICKE hadde de spesielt store kroker på sluken eller wobleren heller. (Du får sikkert føre dette opp på listen over ting du ikke kan fatt og begripe....)

Støtter den, forrige dagen hadde jeg på (les feilkroket) 13 brasmer på 10 kast i Dyno. Etter dette ga jeg opp å fiske med sluk.

Og, ja - IKKE 1 AV FISKENE VAR KROKET I MUNNEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.