Gå til innhold
Fiskersiden

Feilkroket drømmefisk


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Forstod det jeg Ken.... men jeg forstår ikke at noen kan finne på å si det. Det er min personlige mening. Min fiskeglede gjør at jeg er glad for den fangsten jeg får på den metoden jeg har valgt å benytte den dagen.

Det er helt greit for meg at andre tenker og sier noe annet... og jeg respekterer det ved å ikke kommentere (stort sett i hvertfall) når slikt skjer. Jeg er bare ikke enig. Fra mitt ståsted.

Det er greit det selvfølgelig, og jeg skjønner hva du mener.

Jeg skal ikke dra det her lenger nå, men jeg har et annet eksempel fra virkeligheten.

Jeg har fått en sørv på 750 gram på jigg (under abborfiske), og en kamerat av meg har fått en 900grams sørv på wobbler under abbor/gjeddefiske.

De fiskene hadde selvfølgelig vært "verdt" mye mer, fra et sportsfiskeperspektiv, for meg personlig om de hadde blitt tatt på målrettet fiske med "riktig" utstyr. De fleste er vel enige her...

Et annet eksempel er norgesrekordbrasma...

Men det at folk blir misfornøyde med en kilosørret på spinner fordi de syntes det hadde vært mer stas på flue er litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Bendic, du får lese mitt første innlegg i denne tråden. Det var absolutt ikke ment som provokasjon. Hadde jeg fra begynnelsen av skjønt at dette dreide seg om det det gjorde, da hadde jeg ikke giddet å svare.

Hunter;

Jeg ser ingen steder at hverken fiskersiden.no eller forumet er forbeholdt det du kaller sportsfiske og skåkalte sportsfiskere....

Når det er sagt, jeg har fattet enkeltes glede over stor fisk, mange arter osv osv.....Det er en morsom del av jakten....

Men å deppe fordi en får en nyyyydelig fisk a la trådstarters fordi den er feil kroket og dermed ikke kan føres i en eller annen rigid statistik,......sånt kaller jeg utaknemlighet.

Da har jeg fått bekreftelsen jeg var ute etter.

Du skjønner ikke og kommer aldri til å skjønne hva sportsfiske dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt;

For maaaange år siden nå ble en side som het fiskersiden.no startet opp. Det var en tusseladd som hadde tråkket sine sko på New Zealand som vel var grunder..og han var, mener jeg å huske, lidenskapelig fluefisker etter fettfinnefisk....

Med tiden utvidet han sin horisont......og spennende var det.....men etterhvert begynte det komersielle å ta over, og det nærliggende området å dreie mot var da sportsfiske......da det er her pengene ligger....

Selv fisker jeg mye, men budsjettet mitt på utstyr er meget beskjedent da gleden for meg er.....fisket, ikke utstyret.....jeg har t.om. en gang jaget en smålaks på land....og det var hysterisk morsomt, kanskje morsommere enn å fange samme fisken på stang.

Og i takt med at fluefiskersiden.no har utviklet seg mer og mer mot det dere så pent kaller sportsfiske så har temperaturen i diskusjonene jeg dukker opp i økt....

Jeg kan jo gjøre som flere jeg kjenner, nemlig droppe siden og heller finne andre steder som er mer i min stil....

Men jeg er litt sånn som blitzerne, mener det må være plass til alle, og at det er fritt frem å ytre sine meninger.

Desuten, vi alle trenger motsatte tanker av hva vi har for å utvikle oss...se bare på meg....jeg er blitt åpen for C&R (til en viss grad)....DET var jeg ikke før.

Da har jeg fått bekreftelsen jeg var ute etter.

Du skjønner ikke og kommer aldri til å skjønne hva sportsfiske dreier seg om.

Hunter, hva jeg skjønner og ikke skjønner aner du veldig veldig lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det at folk blir misfornøyde med en kilosørret på spinner fordi de syntes det hadde vært mer stas på flue er litt annerledes.

Og der var poenget mitt ja.

Beklager om det ikke kom frem tydligere før.

:blush:

Rug: det er helt klart plass til deg og dine meninger her inne, men av og til er det viktig å la andre glede seg eller være skuffet over sin fangst dersom den ikke oppfylte de kriterer man selv har satt.

Man TRENGER ikke forstå det, bare akseptere at andre er forskjellig.

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

Godt å høre.

Skal jeg være ærlig så er det ordlyden jeg noen ganger går etter....

Trådstarter var, utifra ansiktsuttrykk på bildet...og også ironien i utsagnet "Jeg måtte jo smile på bildet"....ganske så fornøyd til tross for sin skuffelse...

Ditto diskusjon tror jeg jeg var innom angående noen som klagde over dårlig vær på Bornholm....

Mitt "lille" poeng er at de som er "tørre bak øra", voksne, osv osv o.l o.l noen ganger bør tenke over hvilke holdninger de påfører de som er veldig unge/ uerfarne her....

Når noen snakker C&R på sik, da blir jeg betenkt...grunnen sildefiskens svake munn.

Når det sies at karpe smaker sølekaker, da lurer jeg jo på om en ikke uvesentlig andel av verdens befolkning er sølespisende griser...Polakkene spiser karpe til jul...

Når det sies at gyteklar ørret er dårlig matfisk, samtidig som det kjøpes ørret i bøtter og spann i ferskvarediskene på høsten, rakfisk til jul osv osv....

Når folk blir skuffet over å ikke få fisk, da blir jeg også betenkt...for det er vel nettopp uforutsigbarhetne med fiske som er så morro?

Når det nesten fremstilles som sannhet at en i nordmarka trenger en rå fluesnelle med skivebrems og turbo for å kjøre en ørret på 500 gram....ditto blir jeg oppgitt.

Til slutt, som siste innlegg i denne tråd, GRATTIS til fiskern som fikk Gjørsen. Jeg er drit-miskunnelig på deg!!!

Og der var poenget mitt ja.

Beklager om det ikke kom frem tydligere før.

:blush:

Rug: det er helt klart plass til deg og dine meninger her inne, men av og til er det viktig å la andre glede seg eller være skuffet over sin fangst dersom den ikke oppfylte de kriterer man selv har satt.

Man TRENGER ikke forstå det, bare akseptere at andre er forskjellig.

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskersiden ble startet i 97/98, dvs 10års jubileum neste år. Den startet ikke i 2001/2002 :blush: Og jeg skjønte ikke helt hvor du ville, men setter jeg mine bein på feks NZ igjen skal jeg sprade opp og ned elvene like lykkelig igjen! Ørretfiske er bare ikke tilrettelagt for meg i Norge;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remy fortjente et svar :blush:

Dit jeg ville var at siden har uviklet seg radikalt i sportsfiskeretning.

Forståelig nok da du neppe gjør dette kun for morro.

Og det er nok en viss forskjell på ørretfisket etter hva jeg har skjønt....dog bor du bare i feil del av landet...

Jeg vet av elver med glassklart vann, steinete bunner, kulper...hvor du kan stå og titte på meget meget fin fisk...

Men da må du nordover....

:P

Fiskersiden ble startet i 97/98, dvs 10års jubileum neste år. Den startet ikke i 2001/2002 :wub: Og jeg skjønte ikke helt hvor du ville, men setter jeg mine bein på feks NZ igjen skal jeg sprade opp og ned elvene like lykkelig igjen! Ørretfiske er bare ikke tilrettelagt for meg i Norge;)

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, nordnorge romme mange pærler!

www.seatrout.cjb.net som sidens første domene het, var helt klart og holdent rettet mot er sportsfiskeperspektiv! På den tiden fantes det IKKE en eneste side på nettet som hadde innhold for sportsfiskere i større skala. Siden omhandlet også BARE sjøørretfiske og ble raskt populær. Det har utviklet seg i vanvittig tempo, men hele tiden med sportsfiske som fokus :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmf, min feil, jeg tenkte ikke på sjøørretfiske som sportsfiske på den måten. Men poenget er tatt.

Og jeg husker ikke helt heller at de unge sidene var så "sportsfokusert"...

Men jeg husker godt sidenes sjøørettfetish..jeg hadde aldri fisket i sjøen etter sjøørret før jeg så sidene dine...

Hehe, og ble lurt til å tro at det bare var å plukke sjø-ørret hvis fluestangen ble svinget.....hehehhh.

Sant, nordnorge romme mange pærler!

www.seatrout.cjb.net som sidens første domene het, var helt klart og holdent rettet mot er sportsfiskeperspektiv! På den tiden fantes det IKKE en eneste side på nettet som hadde innhold for sportsfiskere i større skala. Siden omhandlet også BARE sjøørretfiske og ble raskt populær. Det har utviklet seg i vanvittig tempo, men hele tiden med sportsfiske som fokus :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmf, min feil, jeg tenkte ikke på sjøørretfiske som sportsfiske på den måten. Men poenget er tatt.

Og jeg husker ikke helt heller at de unge sidene var så "sportsfokusert"...

Men jeg husker godt sidenes sjøørettfetish..jeg hadde aldri fisket i sjøen etter sjøørret før jeg så sidene dine...

Hehe, og ble lurt til å tro at det bare var å plukke sjø-ørret hvis fluestangen ble svinget.....hehehhh.

På ett tidspunkt var oslofjorden nesten slik, ble slitsomt når alle andre skulle ut og fiske også :blush:

Stod vel på hver side "IKKE DREP STOR SJØØRET" blalba :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange slike elver på vestlandet remy.... er nok ikke like mange store som på NZ men mange plasser med mye fisk over kiloen med endel fisk på 5+..... da tar jeg med sjøauren altså ;)

Du likte jo bildene mine fra Etne ifjor?

JA, skulle gjerne vært med opp i Etne en tur. Hvordan er det der i Juli? Skal til Sotra da, kanskje hive meg i bilen på en to dagers til ditt land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, skulle gjerne vært med opp i Etne en tur. Hvordan er det der i Juli? Skal til Sotra da, kanskje hive meg i bilen på en to dagers til ditt land?

Juli er enten eller ofte- enten veldig bra eller heeeelt rævva. SØ fisket ifjor var jo hårresiende :P men vi kan ta det når det nærmer seg litt, sone i elva skal jeg nok ordne uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroket med vilje...har du noensinne prøvd det du insinuerer her...?

Nå vet ikke jeg hva det ble fisket med her, men å "røkke" fisk er IKKE enkelt med normal fiskeredskap...heller umulig....

Skal du "røkke" fisk bruker du stoooore kroker.......

Feil, feil og feil - hilsen en som har erfaring fra barndommen/ungdommen og jeg er ikke stolt av det! :P Gikk med en del mort, laue, vederbuk og brasme dessverre.....

Ellers så er jeg ganske sikker på at de fleste kjenner "mage-følelsen" om fisken var rett tatt eller ikke. Uansett Gabrielsen kommer til å smadre denne fisken ganske snart.... det sier magefølelsen :D

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.