Gå til innhold
Fiskersiden

Oppbevaring/transport av laks


Gjest RoarV
 Share

Recommended Posts

Gjest Roar Velle

Hei der...

Jeg planlegger en lengre tur til midtnorge for å fiske laks. Blir da biltur. Kunne gjerne tenkt meg å surre rundt i forskjellige elver. Orkla, Gaula, Stjørdal, Verdal, og diverse småelver på vei nedover. Men hva med all fangsten enn haler opp?[ :) ] Noen som har gode ideer om hvordan laksen får rett adresse kommende sesong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel for meg at du bare kan sende de til meg. Det er nok rett adresse [ :) ][ :D ]

Det er helt sikkert muligheter for frys pr elv. I hverfall de du navngir i innlegget. Så lenge du er ved en elv er det ikke noe problem. Når det gjelder flytting fra elv til elv så er det jo ikke mange timen i mellom disse når du er i midt-Norge.

Så det du gjør er å surre de inn i et hånkle og så ruller du de inn i soveposen. Det holder utrolig bra på kulden. Har kjørt opp til 6-7 timer uten at det har påvirket fisken i stor grad.

Det jeg ikke plages så mye med er antall/kg fisk, så en sovepose pleier å holde for min del. Men dette er sikkert ikke noen god løsning hvis du er en heldig storfisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjør som min tante gjorde når de skylle flytte fra sverige til norge. Frys ned noen sikkelig tepper rundt fisken. Våte tepper i søppelsekker. (Hun gjorde dette med maten som allerede var frosset før 3 dagers tur til Vestlandet for flyttebilen. kjørehviletids bestemmeleser gjorde at det tok så lang tid fra de gikk ut av frysen der borte til de kom frem) Det var antydning til fuktighet i søppelsekkene, men de måtte ligge ute i noen timer før man greide å pakke teppene ut. Annen løsning er self ispor kasser med is i, men det er fuktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste steder som har kortsalg osv har fryser - bare spør - det går fint å ringe og kartlegge dette på forhånd. På de fleste låver til folk med rettigheter står det en fryser! Under transport er pakking i avispapir, soveposer og neoprenvadere å anbefale. Helst så mye av det som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Du hendelse...[ :) ] Mange bra svar gitt.

Jepp, det var stort sett dette med transporten mellom fiskesteder og hjem. Teppemetoden hørtes jo skremmende god ut, og soveposemetoden var heller ikke værst.

Men det blir nok tysker metoden, størst mulig henger med en koloss av en fryseboks og aggregat[ :D ] Neppe.........

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Er det røykeriet i Egersund som er rett adresse?(slafs..)

Helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

sitat:Opprinnelig postet av Rune

Jeg brukte soveposemetoden når jeg fraktet min laks fra orkla til haugesund og det fungerte glimrende. Håper du bare får noe fisk som du skal frakte da [ ;) ]

Kjempebra!

Ha,ha ja det var det da..å få fisken. Lyktes iallefall ikke i fjor, 4 dager i kanalhølen. Er det mulig....det var jo fisk der![} :) ] Fisket natt og dag, og det eneste var en som ploget etter sunray flua på natta.crap! Men neste sesong....ja, da skal alt bli så mye bedre.[ :D ]

Skal iallefall innom Orkla og Verdalselva. Kansje Stjørdal...+ det ligger ikke akkurat mindre spennende elver på vei hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du får tak i en isoporkasse med lokk, men pass på å få en kasse som er beregnet på lakse eksoprt disse er det ikke hull i bunnen på. Stikk innom nille/europris eller en billigbutikk og kjøp fryseelement for en billig penge. På "fiske Campene" har de fleste frysekapasitet for en billig penge. Når du er på farten til en ny plass sørg for at denne er pakket inn i plast og pakk deretter fisken inn i et ullteppe, kjøp et av forsvarets de er av skikkelig kvalitet og de får du kjøpt billig på utsalg. god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.