Gå til innhold
Fiskersiden

"Fisketur/-rapport"


Tequila
 Share

Recommended Posts

Jeg er en fettfinnefisker, men det hender at jeg har innslag av andre fisker også. Mine kompiser er på åpningfiske i Namsen, og det er ikke fritt for at laksefeberen har passert 40 grader med god margin.

Men er man familiefar så er man familiefar og mens SMS tikket inn fra både Namsen og Gaula så reiste vi på hytta, hvor det som alltid er noe å gjøre. Hadde egentlig et håp om stikke av en liten stund til Årdal, men det fantes ikke kort og tror ikke kona hadde satt pris på det heller.

Det endte opp med klipping av hekk, gress, grilling, familiefrokoster, -middager, -lunsjer m.m.

Etterhvert så begynte det å tikke inn vel mye SMS og det var ikke fritt for at tankene vandret oppover til Namdalen: Laks 14,4 -13,5 - 11.3 - 10,2 - 9,6 - 9,0 - 8,0 - 7,7 - 7,6 pluss telefon med beskjed om at de akkurat hadde mistet en som tok avgårde 200 meter før den slapp (og når personen, som sier at det er noe av det råeste han har opplevd i elva, har fisket laks i over 40 år, så.....) og jammen tikket det ikke inn en fra en annen fiskekompis også i Gaula: Laks 9,2 :wacko::)

Guttungen maste og maste om vi kunne fiske litt. Til slutt fikk han overtalt meg til å lage ei stang til han, vi hadde satt igjen stengene hjemme (jada) men vi lagde oss noen kjepper, fant noe 0,40 sene (noen hadde stukket av med 0,20 vi hadde liggende), noen små kroker og knuste noen skjell. Hvorfor skulle ikke jeg prøve litt også, det var jo kjekt å fiske laue, mort, vederbuk m.m. når vi lå på magen og kikket ned i Mjøs vannet for lenge lenge siden. I tillegg har jo Kim Andre og kompani introdusert landkrabbemeg for at det finnes mye rart i sjøen, som f.eks. Fløyfisk! :wub:

Så det ble til at jeg fisket jeg også, og det tok ikke lang tid før denne havnet på land:

27146_s.jpg

Den klarer jeg og har fra før!

Så dukket det jammen meg opp en:

27145_s.jpg

Og den har jeg ikke fra før tror jeg, har en formening om hva det men vil gjerne ha en dom!

Nå begynte jeg virkelig å bli interessert i akvariet som svømte under meg, og etter en kort men heftig kamp så dukket denne opp:

27141_s.jpg

27142_s.jpg

27143_s.jpg

27144_s.jpg

Her er det vel litt mer tvil?

Så spiste vi litt, før vi igjen durte ned på brygga, og da spottet jeg noe grått på en seng av småstein:

27152_s.jpg

27153_s.jpg

Samme art?

Og Sondre fisket og fisket og dro noen Berggylter og krabber, og ivrig er han:

27151_s.jpg

Plutselig fikk vi øye på noe vi antar er en sjelden fisk (gikk i tettpakket stim) og den var der med en gang:

27147_s.jpg

Alle fiskene er CPR (catchpicturerelease) men dessverre så er det ikke alltid at det går så bra :(

27148_s.jpg

Jentungen er ihvertfall glad at noen dør - fisk er godt! :D

27149_s.jpg

Så summasummarum selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg var i elva nå. Men tross alt er jeg heldig som kan nyte godværet på ei hytte (takk svigerfar for at du var så lur for 50 år siden - dette hadde vi ikke hatt råd til nå med vår lønn....), at jeg har en herlig familie og at jeg fremdeles kan glede meg over all slags fiske!

Må avslutte med verdens beste doggmarkplukker :wub::D

27154_s.jpg

Bøtta var full før hun fikk mat..... :D

Spotta også et par tre arter som jeg tror at jeg ikke har. Vet hvor den ene bor... :D

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tippet jeg rett på grønngylt (heter det også gressgylt?), men trodde at den første var berggylte.

Kutlingen var jeg mer uskker på - mudder, svart, sand....

Hadde en opp i overflaten etter "llaaannggg" tids kamp. Tror ikke dette var samme kutlingen som de jeg fikk. De jeg fikk var på ca. 2-3 meters dyp og blandet bånn. Den jeg mistet var på under 1/2 meters dyp og tare.

Da fikk jeg to nye arter og knallrød hud...... det svir i dag!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hu og hannfiskene hos grønngylten er forskjellige, godt at Davidsen bekreftet at den første var grønngylt :lol:(litt usikkker i forhold til bildet)

kutlingene forandrer og farge etter bunnforholdene, og spesielt svartkutlingen er en vanlig agnmishandler.....

du får sikre deg tangkvabbe snart, siden Sondre har sikra seg denne for leeeenge siden

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hu og hannfiskene hos grønngylten er forskjellige, godt at Davidsen bekreftet at den første var grønngylt :lol:(litt usikkker i forhold til bildet)

kutlingene forandrer og farge etter bunnforholdene, og spesielt svartkutlingen er en vanlig agnmishandler.....

du får sikre deg tangkvabbe snart, siden Sondre har sikra seg denne for leeeenge siden

:):)

Nei, han har Ålekvabbe..... vi bladde og bladde i fiskeboka og fant ut at det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morrsom rapport det der. Men den ene fisken der? Er ikke det gullfisk da? Trodde den bare fantes i noen vann rundt Kristiansund jeg :)

Stemmer det er gullfisk, men har ikke fått den godkjent enda.

Ellers takk til de som kom med tilbakemelding på rapporten (min første tror jeg), til tross for at det hverken var krangling eller O-fisk eller Skogseidrøye eller ..... som ser ut til at det er det eneste som får fingrene til å gå på folket på FS-siden

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.