Gå til innhold
Fiskersiden

Å lure ørreten til å hogge/ta


Jervelen
 Share

Recommended Posts

Som vist tidligere på forumet her går det an å lure stor-ørreten på vinter`n.

Men hvordan er det nå på sommeren (for å skape en diskusjon). Er det sluk, mark eller flue som er best? Eller er det igjen avhengig av temperaturer / om vannet er i lavlandet eller på fjellet - har dere noen synspunkter kom med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du er vel inne på det selv. Mitt inntrykk etter ganske mange år med fiske er at temparaturen er viktig for ørreten. Den liker ikke varmt vann, og trekker gjerne dypere under slike forhold, spesielt de store eksemplarene. Jeg har mange ganger hatt bra uttelling ved å fiske når temparaturen begynner å stige litt etter kjølige perioder. Dette utløser gjerne klekkinger også. Hva som er best å fiske med? Tja, si det. Jeg har fått fisk på de fleste metoder under slike forhold.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den (relativt lille) erfaringa jeg har fra fjellet tilsier at det er like bra fiske gjennom hele den isfrie sesongen, ørreten i sjøen går dypere, og markaørreten er lettest å nå på seinvåren og på høsten. Alt dette har vel noe med vanntemperaturen å gjøre tenker jeg, som nevnt tidligere i tråden. Her går det i mark og sluk/ spinner hele det isfrie året. Harving svært effektivt på høsten i marka.

(Dette var vel kanskje ABC for de fleste, men hiver meg på i håp om at andre kan komme med litt mer utdypende erfaringer.)

;)

Mvh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vist tidligere på forumet her går det an å lure stor-ørreten på vinter`n.

Men hvordan er det nå på sommeren (for å skape en diskusjon). Er det sluk, mark eller flue som er best? Eller er det igjen avhengig av temperaturer / om vannet er i lavlandet eller på fjellet - har dere noen synspunkter kom med dem ;)

skaff deg haill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.