Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom til synk4 - holder det med en meter?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

I kveld har jeg gjort noe hyggelig. Jeg har satt på 150 meter 20LB backing på min sist innkjøpte fluesnelle (billig-Loop). Fluesnøret er Scientific Anglers WF8 ”Striped Bass” som altså er synkegrad 4. Dette snøret har jeg brukt endel, men det har liksom ikke hatt sin ”egen” snelle før, men det har den nå. Nå mangler bare en liten ting: FORTOM! Runar K. som solgte meg dette snøret mente at på et slikt snøre var det bare å ha en meter med den tykkelsen man ville bruke, f.eks 0,25mm hele veien. Jeg har brukt litt forskjellig, men har litt morforestillinger mot å å ikke ha delt fortommen inn i i hvert fall to deler (F.eks 0,7m 0,35 og 0,65m 0,25). Skjønner at en for lang fortom på hurtigsynk vil gjøre at flua går betydelig høyere i vannet enn snøret, men er en stakkars meter nok?

Hva er deres erfaringer med hurtigsynk? Hvor lang fortom? Samme tykkelse hele veien?

Utstyret skal hovedsaklig brukes i sjøen etter lyr, sei, torsk, sjø-ørret, makrell og andre arter. Men også til ferskvannsfiske: gjedde og ørretfiske fra båt i større innsjøer, og ørretfiske på enkelte strekninger i Drammenselva. Holder det f.eks med bare en meters fortom når man fisker ørret i klart vann i god belysning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Det man bør huske på her er fortommens betydning under kastet. Dersom du fisker med EN meter fortom vil snøret rulle raskere over - sannsynligvis for raskt - effekten av det er et sannsynligvis mer "rykkete" og dårligere fluekast. Vanskelig å forklare med ord i forum dette her..[:I]

Jeg ville i alle fall brukt en vanlig fortomslengde på 3 m som Espen sier - regelen er også at tyngre fluer krever kortere fortom enn lettere/mindre fluer - dette har med fortommens egenskap til å rulle flua over.

Jeg selv bruker så lange fortommer som mulig i forhold til fluestr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyleadere fungere utmerket. Bruker de som har mono kjerne med en coating som regulerer synkegraden. Bruker de på 12 fot både på enhånds og tohånds. Prøvde noen på 6 fot til enhåndsstanga i sommer men det hadde lite effekt. Fluorkarbon syker like bra.. Dersom du ønsker å komme litt ned bør du minimum bruke "fast sinking", men helst "extra fast sinking".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig tilbakemelding. Det ser ut til at det er flere som synes en meters fortom blir litt kort, og som F.Mortensen nevnte påvirker det jo kastingen negativt også.

Hvis man tenker kasteteknisk, hvordan fortom bør jeg bruke til f.eks. tung zunker på 4 er krok, og en lett dressert flue på 8erkrok? 2 meter på den tunge og 3 på den lette? Eller omvendt?

Remy nevner at flua synker raskere med en kort fortom. Andre nevner fluorkarbon. Kansje det å lukte litt på synkende fortommer kunne være lurt, men de bør jo ikke synke raskere enn snøret. Mister ikke de synkende fortommene effekten etter litt bruk? Ikke moro å stadig vekk måtte bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av F. Mortensen

Det man bør huske på her er fortommens betydning under kastet. Dersom du fisker med EN meter fortom vil snøret rulle raskere over - sannsynligvis for raskt - effekten av det er et sannsynligvis mer "rykkete" og dårligere fluekast. Vanskelig å forklare med ord i forum dette her..[:I]

Jeg ville i alle fall brukt en vanlig fortomslengde på 3 m som Espen sier - regelen er også at tyngre fluer krever kortere fortom enn lettere/mindre fluer - dette har med fortommens egenskap til å rulle flua over.

Jeg selv bruker så lange fortommer som mulig i forhold til fluestr.

Jeg er helt enig i dette når det gjelder fiske i elver og etter sky fisk som SØ.

Etter fisk som lyr, sei og torsk på dypt vann gjelder det å få flua ned og et rufsete kast betyr ikke så mye. Da bruker jeg ikke lengre fortom enn 0,5 meter.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... sjelden det er nødvendig med mer en meter i sjøen da, sjøørreten kan jo være skvetten, men har prøvd meg ut i mange år med dette.. Til og med snørestumper som fortom har sjøørreten tatt på, og andre fisk. Sei og sånn bruker jeg sjelden over en meter fortom ihvertfall, men som du ser, smaken er som baken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.