Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddefestival - Storsjøen


Recommended Posts

Beklager å necromance denne gamle tråden.

Kan noen fortelle meg hva jeg som gjeddefisker i Storsjøen bør gjøre med gjedda? Jævlig mye frem og tilbake her.. Vil gjerne ha Storsjøen å komme tilbake til i mange år fremover med visshet om at det er gjedde der (gjerne stor gjedde også)

Hittil har jeg brukt mine eldres råd; "slå ihjel det som går i steikepanna, slepp ut resten" Blir det noe mer storgjedde av dette?

Bør alle slippes ut igjen? Gjedda eter vel rått og røti, samme hvor stor den er? Mer mat til storfisken hvis de små blir borte? Får ikke noe klarhet i dette utfra de 4 sidene som har ballet på seg her.. Kanskje jeg er en av de som må mates litt med teskje.. :)

Akkurat på gjedde så er det mye som tyder på at det sannsynligvis tar lang tid før ett "ødelagt" storgjedde-bestand kommer tilbake i full blomst og det er lite man kan gjøre for å øke rekrutteringprosessen til storfisk bestanden. Det å "tynne ut" bestanden ved å fjerne de mindre individene har nok så godt som ingen effekt hverken i positiv eller negativ forstand. Faktisk er det mer sannsynlig at det vil ha en negativ effekt å ta ut smågjeddene ettersom det er lettere å fange de som er aktive ofte (altså større adferdspotensial til å vokse hurtig) enn de som står å lurer inne i refugiene (men dette er ikke annet enn en mulig hypotese). Det beste er nok å ikke fiske der i det hele tatt over mange år, men det skjer jo ikke. Sette tilbake større individer er selvfølgelig ett must, men påkjenningen av fisketrykk selv med 100% vell utført C&R vil også påvirke bestanden hvis de samme gjeddene blir gjenfanget nok ganger. "pike thrive in neglect" har blitt skrevet mer enn en gang..

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.