Gå til innhold
Fiskersiden

Billig billig ekkolodd


Mogens
 Share

Recommended Posts

Det virker som alle her har ekkolodd til flere tusen men jeg kunne tenke meg å kjøpe et av de billigste typene. Dvs. fra 800,- og opp til toppen 1500,-. Det må være inkludert alt utstyr man trenger for å montere, samt en type hvor man kan ta med seg fronten hjem.

Det finnes jo lodd både fra Eagle, Humminbird, Garmin osv...

Er det i det hele tatt noen her som har noe erfaringer på det området - budsjettklassen???

Alle svar taes i mot med takk :D

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som alle her har ekkolodd til flere tusen men jeg kunne tenke meg å kjøpe et av de billigste typene. Dvs. fra 800,- og opp til toppen 1500,-. Det må være inkludert alt utstyr man trenger for å montere, samt en type hvor man kan ta med seg fronten hjem.

Det finnes jo lodd både fra Eagle, Humminbird, Garmin osv...

Er det i det hele tatt noen her som har noe erfaringer på det området - budsjettklassen???

Alle svar taes i mot med takk :hailfs:

Mogens

Har Eagle Fishfinder 245ds, ser ut til å funke bra, koster under 1500,-.

Har liten erfaring med ekkolodd, men jeg ser vaffal bunnen. Har ikke sett mye fiskebuer ennå, men jeg tror det kommer mer av at jeg troller rundt i glomma, ofte på 2-5m dyp, og da er det begrensa hva som synes i den lille konen under båten, pluss at elven er full av bøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Eagle Fishfinder 245ds, ser ut til å funke bra, koster under 1500,-.

Har liten erfaring med ekkolodd, men jeg ser vaffal bunnen. Har ikke sett mye fiskebuer ennå, men jeg tror det kommer mer av at jeg troller rundt i glomma, ofte på 2-5m dyp, og da er det begrensa hva som synes i den lille konen under båten, pluss at elven er full av bøss.

Har samme loddet og er superfornøyd dette har to frekvenser (følsomheter) som du kan veksle mellom, alt ettersom hvår dupt du fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en av de små Eagle modellene. Enten en i Cuda serien eller Fishfinder 245 DS.

Hvis du fisker i dypere vann enn 60m kan det være en fordel med 2-frekvens. DS betegnelsen etter nummeret betyr tofrekvens.

Kjøp så bra skjermoppløsning du har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme loddet og er superfornøyd dette har to frekvenser (følsomheter) som du kan veksle mellom, alt ettersom hvår dupt du fisker.

Jeg satser på å kjøpe samme loddet, men da i portabel utgave. Fant det til 1830,- (som portabelt). Følger med en boks for loddet og batterier (8 stk AA). Her er en link:

http://marineshop.webmercs.com/PartDetail....1135;b:930;pl:1

Har forstått det slik at man allikavel kan koble loddet til 12V anlegg, hvis man skal bruke det "fast" i en båt.

Så da er det bare å vente på bursdagen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser på å kjøpe samme loddet, men da i portabel utgave. Fant det til 1830,- (som portabelt). Følger med en boks for loddet og batterier (8 stk AA). Her er en link:

http://marineshop.webmercs.com/PartDetail....1135;b:930;pl:1

Har forstått det slik at man allikavel kan koble loddet til 12V anlegg, hvis man skal bruke det "fast" i en båt.

Så da er det bare å vente på bursdagen min..

Har nå fått bestilt meg et lodd og havnet på Eagle 245DS. Det virker som et knallodd og fikk den for 1290,- inkl.frakt. Synes jeg har fått mye for pengene (ja ja jeg har ikke prøvd det enda :lol: ). For den summen så tror jeg det er et bra kjøp...

Forresten Pingvin. Jeg fant loddet du skal kjøpe for 1690,- 2 stk steder. Hvis prisen du oppgir er inkl.frakt så kan jo regnestykket være noe av det samme men. Både nettbåt og baatservice.net har denne prisen.

Gleder meg til å få loddet :lol:

Og til slutt, takk for alle kommentarer og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Eagle Fishfinder 245ds, ser ut til å funke bra, koster under 1500,-.

Har liten erfaring med ekkolodd, men jeg ser vaffal bunnen. Har ikke sett mye fiskebuer ennå, men jeg tror det kommer mer av at jeg troller rundt i glomma, ofte på 2-5m dyp, og da er det begrensa hva som synes i den lille konen under båten, pluss at elven er full av bøss.

Liten oppdatering: Det står i bruksanvisningen at midten på svingeren skal monteres i flukt med bunnen på båten. Gjorde det, og hadde en god del bøss og prikker hele tiden, og lite buer. Flyttet svingeren 1cm ned, så midten altså er 1cm under bunnen, det ga et HELT annet ekkoloddbilde, buer og greier, jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering: Det står i bruksanvisningen at midten på svingeren skal monteres i flukt med bunnen på båten. Gjorde det, og hadde en god del bøss og prikker hele tiden, og lite buer. Flyttet svingeren 1cm ned, så midten altså er 1cm under bunnen, det ga et HELT annet ekkoloddbilde, buer og greier, jo.

Når du monterer den 1 cm under bunnen, blir det ikke trøbbel ved kjøring over noen få knop da? Eller vipper du den bare opp før "avgang"?

Og en annen ting. Ledningen til svingeren er jo super og lang, men ledningen til batterier er jo veldig kort. Kan bare ikke skjønne at de ikke har laget den like lang. Eller kan jeg koble den via "tenninga" tro???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du monterer den 1 cm under bunnen, blir det ikke trøbbel ved kjøring over noen få knop da? Eller vipper du den bare opp før "avgang"?

Og en annen ting. Ledningen til svingeren er jo super og lang, men ledningen til batterier er jo veldig kort. Kan bare ikke skjønne at de ikke har laget den like lang. Eller kan jeg koble den via "tenninga" tro???

Har vært der sjøl men har satt krav til sånn passe watt styrke da den skal brukes i saltvann. Mitt forrige lodd på 100 W RMS logga til 80 meter- thats it. Kjøpte et Humminbird 717 til 2200 hos malfix inkl 2 frekvens svinger med temp. Funker kjempebra. Er til og med klar for andre medier så som GPS++. Logga lett 150 m i bunnefjorden under driftstest. Ga ingen signal om at dette var maks og trur loddet klarer 180-200 meter selv om ratingen er til 240-300. Flott oppløsning er det også. Giverens plassering er et eget kapittel. Dels under bruk men også under opptak/utsett av båt. Snekkret en hurtig sak med tilhenger deler fra biltema. Hele sulamitten satt meg tilbake ca 120 NOK. Send spml dersom noen ønsker detaljer om hvordan jeg gikk frem. Funker knall bra og kan selv velge dyp på giveren i løpet av sekunder

28435_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/11632/28435.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der sjøl men har satt krav til sånn passe watt styrke da den skal brukes i saltvann. Mitt forrige lodd på 100 W RMS logga til 80 meter- thats it. Kjøpte et Humminbird 717 til 2200 hos malfix inkl 2 frekvens svinger med temp. Funker kjempebra. Er til og med klar for andre medier så som GPS++. Logga lett 150 m i bunnefjorden under driftstest. Ga ingen signal om at dette var maks og trur loddet klarer 180-200 meter selv om ratingen er til 240-300. Flott oppløsning er det også. Giverens plassering er et eget kapittel. Dels under bruk men også under opptak/utsett av båt. Snekkret en hurtig sak med tilhenger deler fra biltema. Hele sulamitten satt meg tilbake ca 120 NOK. Send spml dersom noen ønsker detaljer om hvordan jeg gikk frem. Funker knall bra og kan selv velge dyp på giveren i løpet av sekunder

28435_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/11632/28435.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Imponerende at du hadde et bilde av det så kjapt :) . Så det du gjør, er å løsne på "hengerfestet" når du skal bruke det, og fører det rett nedenfor båtbunnen?! Så opp igjen når du forflytter deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende at du hadde et bilde av det så kjapt :) . Så det du gjør, er å løsne på "hengerfestet" når du skal bruke det, og fører det rett nedenfor båtbunnen?! Så opp igjen når du forflytter deg?

Kjenner igjen holderen for nesehjul til henger ja, smart tenkt. Fikk du røret også på Biltema? Er det rør til antennemast til hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du monterer den 1 cm under bunnen, blir det ikke trøbbel ved kjøring over noen få knop da? Eller vipper du den bare opp før "avgang"?

Og en annen ting. Ledningen til svingeren er jo super og lang, men ledningen til batterier er jo veldig kort. Kan bare ikke skjønne at de ikke har laget den like lang. Eller kan jeg koble den via "tenninga" tro???

I bruksanvisningen står det at halve svingeren skal henge under båten. Nå henger kanskje 3/4 under båten, så der er ikke mer dramatisk enn som så. Den står fast i sporet sitt selv i 20 knop, men løser fremdeles ut og knepper opp hvis jeg kjører på noe.

Jeg valgte å trekke ny ledning hele veien fra batteriet, på begge mine båter. Tar 5 min ekstra, men da har jeg ihvertfall kontroll på hva som er på ledningen, vet at den er stor nok, slipper støykilder osv. Torshov bilrekvisita har noen fleksible kabelstrømper som jeg buntet signal- og strømkabler i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen holderen for nesehjul til henger ja, smart tenkt. Fikk du røret også på Biltema? Er det rør til antennemast til hus?

Nope, beskrivelse nedenfor. Skar av selve foten og festet giveren med gjennomgående rustfrie skruer til nedre del av røret. En halv omdreining op klemhylsa og støttefoten kan flyttes.

Støttefot

Forsinket, med håndtak av plast. Høyde: 600 mm. Fotplate: Ø 94 mm. Rør: Ø 48 mm. Vekt: 1,7 kg. Artikkel 41-505

Klemhylse

Til støttehjul. Med låsarm. For ytterrør med Ø 48 mm. Artikkel 41-502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, beskrivelse nedenfor. Skar av selve foten og festet giveren med gjennomgående rustfrie skruer til nedre del av røret. En halv omdreining op klemhylsa og støttefoten kan flyttes.

Støttefot

Forsinket, med håndtak av plast. Høyde: 600 mm. Fotplate: Ø 94 mm. Rør: Ø 48 mm. Vekt: 1,7 kg. Artikkel 41-505

Klemhylse

Til støttehjul. Med låsarm. For ytterrør med Ø 48 mm. Artikkel 41-502

Ja det var de to tingene jeg fant på Biltema ja. Må se om mitt feste til svingeren blir "stødig" nok hvis jeg skal feste det på den måten. Nesehjulstanga skulle vært firkantet :) .

Takk for supre innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var de to tingene jeg fant på Biltema ja. Må se om mitt feste til svingeren blir "stødig" nok hvis jeg skal feste det på den måten. Nesehjulstanga skulle vært firkantet :) .

Takk for supre innspill.

Jeg ser nå at jeg ikke kan montere det på den måten du har gjort fordi mitt feste krever et firkantet festepunkt. Får prøve å komme på en god løsning.

MEN, på bruksanvisningen så anbefales det å skru inn de 2 skruene som følger med (samt pakninger) inn i skroget. Det ligger jo konstant under vannlinja så jeg skjønner ikke helt at det virkelig er å anbefale. Blir det faktisk helt tett? Er det noen som har noe erfaringer med dette? Holder det tett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at jeg ikke kan montere det på den måten du har gjort fordi mitt feste krever et firkantet festepunkt. Får prøve å komme på en god løsning.

MEN, på bruksanvisningen så anbefales det å skru inn de 2 skruene som følger med (samt pakninger) inn i skroget. Det ligger jo konstant under vannlinja så jeg skjønner ikke helt at det virkelig er å anbefale. Blir det faktisk helt tett? Er det noen som har noe erfaringer med dette? Holder det tett? :P

God morgen Mogens

Giveren på min var heller ikke tilpasset rundt feste men i tillegg til de to skruehullene på siden var det 2 i senter (horisontalt). Disse fikk æren i å utgjøre festet. Sitter overaskende bra. Har en Pioner båt og der er det ikke mye skrog å skru i. Monterte i stedet på en ekstra plate på akterspeilet der man kan feste ganske mye. Vannfast Marin Plywood ble brukt. Poster du bilder etter montering av giver på båten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor: Jeg fant ikke noe om "Sikiaflex 291" på nettet. Er det en slags silikon eller?

Biggame: Skjønner. På giveren min så er det kun hull på sidene så det passer ikke like bra

:) . Jeg vurderer da å gjøre som Abbor sier, skru den rett inn i skroget. Det står at det skal tåle høy fart og båten går ikke såååååå fort allikevel :) . Legger forresten med et bilde av giveren og festet. Skal se om jeg får tatt bilder når alt er i orden.

Nei jeg legger ikke ved bilde av festet nei. Må jo laste det opp på en annen side først........ Tungvint! :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 18500 treff når jeg googler Sikaflex 291

Sikaflex 291 er ikke silkonbasert, den er polyretanbasert.

Sikafkex 291

Alle båtutstyrsbutikker har Sikaflex. Du kan også bruke Tec 7 eller Casco Marine Sealant.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lignende svinger og brakett festet på båten min. Hadde det på den forrige også. Begge båtene flyter fortsatt. Ulempen er at den kan gå ut av stilling ved utsetting av båten.

Har i tilegg en gjennomgående svinger på båten. Det føltes litt brutalt å lage et 60mm hull i bunnen av en ny båt, men det fungerer i hvertfall suverent og jeg har ikke problemer med at den kan komme ut av posisjon.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lignende svinger og brakett festet på båten min. Hadde det på den forrige også. Begge båtene flyter fortsatt. Ulempen er at den kan gå ut av stilling ved utsetting av båten.

Har i tilegg en gjennomgående svinger på båten. Det føltes litt brutalt å lage et 60mm hull i bunnen av en ny båt, men det fungerer i hvertfall suverent og jeg har ikke problemer med at den kan komme ut av posisjon.

Jeg får i tilfelle være litt forsiktig ved utsetting av båten i tilfelle. Har en henger som ikke dekker helt bak så der går det i hvert fall bra! Gjennomgående svinger er vel en fordel m.t.p. mye men gir det ikke litt dårligere forhold da? Har i hvert fall hørt det.

MEN, bør jeg bore hullene til de 2 skruene større enn selve skruene og gjengene eller tar jeg bare litt sikaflex på skrua og skrur i et hull som er mindre enn skrua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomgåene svingere er det som gir best signaler. Gjennomgående svingere er som regel dyre bronsesvingere. Det er innvendig montasje som taper signal.

Hvis det ikke er oppgitt i installasjonsveiledningen hvilken diameter hullene skal ha, tar du et skyvelær og måler diameter på skruen i bunnen av gjengene. Altså gengebunn til gjengebunn. Då må forsenke hullene for å unngå at gelcoaten sprekker. Fyll hullene med sikaflex og legg litt sikafleks over og rundt hullene, fest så braketten.

Pass på at svingeren blir montert i rett høyde og på riktig posisjon. Svingeren bør monteres til høyre for motoren, minimum 5cm utenfor propellrotasjonssonen. Hvis du har en planende båt må svingeren ikke monteres så langt bort fra motoren at den mister vannkontakten eller kommer i urolig vann under plan. Unngå områder bak eller i nærheten av steg og andre ujenheter i skroget.

Ved V-skrog monteres svingeren i en slik høyde at spissen av svingeren ligger i samme plan som bunnen. Monter svingeeren vannrett sideveis. Borr hullene slik at skruene blir plassert ca midt på braketten slik at du har mulighet til å justere både opp og ned. For å få best mulig buer skal svingeren plasseres slik at den står mest mulig vannrett i lengderetningen ved vanlig dorgefart og den vektfordelingen du normalt har i båten. Det er mulig bakenden på svingeren må vinkles litt ned for å unngå turbulens og å miste bunnen ved toppfart. Du må her ofte foreta et valg om du vil ha finest mulig buer eller ha et lodd som virker ved toppfart.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.