Gå til innhold
Fiskersiden

Billig billig ekkolodd


Mogens
 Share

Recommended Posts

Gjennomgåene svingere er det som gir best signaler. Gjennomgående svingere er som regel dyre bronsesvingere. Det er innvendig montasje som taper signal.

Hvis det ikke er oppgitt i installasjonsveiledningen hvilken diameter hullene skal ha, tar du et skyvelær og måler diameter på skruen i bunnen av gjengene. Altså gengebunn til gjengebunn. Då må forsenke hullene for å unngå at gelcoaten sprekker. Fyll hullene med sikaflex og legg litt sikafleks over og rundt hullene, fest så braketten.

Pass på at svingeren blir montert i rett høyde og på riktig posisjon. Svingeren bør monteres til høyre for motoren, minimum 5cm utenfor propellrotasjonssonen. Hvis du har en planende båt må svingeren ikke monteres så langt bort fra motoren at den mister vannkontakten eller kommer i urolig vann under plan. Unngå områder bak eller i nærheten av steg og andre ujenheter i skroget.

Ved V-skrog monteres svingeren i en slik høyde at spissen av svingeren ligger i samme plan som bunnen. Monter svingeeren vannrett sideveis. Borr hullene slik at skruene blir plassert ca midt på braketten slik at du har mulighet til å justere både opp og ned. For å få best mulig buer skal svingeren plasseres slik at den står mest mulig vannrett i lengderetningen ved vanlig dorgefart og den vektfordelingen du normalt har i båten. Det er mulig bakenden på svingeren må vinkles litt ned for å unngå turbulens og å miste bunnen ved toppfart. Du må her ofte foreta et valg om du vil ha finest mulig buer eller ha et lodd som virker ved toppfart.

Nå er det gjort!

Jeg skrudde giveren fast i hekken på båten. Det eneste arbeidet med det var at jeg måtte ha båten opp av vannet :). Tror dere ikke jeg glemte i kampens hete å ta bilder av det :blush: . Derfor tok jeg i stedet no utrolig dårlige bilder i dag....... Ja ja, ta det som det er.

Kjørte i 25 knop og giveren satt i samme posisjon etterpå. Veldig fornøyd med det. Takk for god veiledning og hjelp !!!

29007_s.jpg

29008_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.