Gå til innhold
Fiskersiden

Fluestang


Myklebust
 Share

Recommended Posts

Snelle Backwinder Seatrout.

Stang TFO TICR (eller etter ønske med tanke på snørehastighet osv - er litt forskjell på aksjonen der https://www.fiskersiden.no/artikler/generel/tfo.asp) eller St. Croix Legend Ultra eller Legend Elite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 6000,- kan du få mye bra!

HVis du bare skal ha en stang så hadde jeg gått for en 7'er, litt bedre i sjøen med tanke på vind og store fluer, men 6'er går jo stort sett bra også da.

Sikkert mange som anbefaler deg SIN yndlingsstang, men det beste er kanskje å dra til en butikk hvor du kan prøve å kaste med forskjellige stenger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt enig med MP; Reis og prøv selv! Alternativt kan du kontakte seriøse forhandlere, fortelle om ditt behov og be om et tilbud. I etterkant gjør du litt research, ser om utstyret kan passe deg og evt. kommer tilbake for å be om råd til den endelige handelen. For å gå foran med et godt eksempel skal jeg ikke anbefale deg noe som helst. (Dels fordi jeg kun eier en stang, og kun har prøvd noen få til i dette sjiktet av stenger men også fordi jeg ikke har den totale oversikten du trenger for din vurdering) (dette var noe å tenke på; anyone!?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg valgt en Scott A2 9,6 #7 til det fiske du beskriver. Det er en stang med såkalt medium fast aksjon. husker ikke nøyaktig pris, men tror du får den for 2500-2600. Alle Scott stenger har uforbeholden livstidsgaranti til første eier, noe jeg anseer som svært viktig. Til denne stanga ville jeg valgt en Lamson velocity (str3 el 3,5) snelle. Den koster rundt det samme som stanga. Og da står du fritt i å velge snøret. Kjøper du dette får du nok en god pakke pris. Men smaken er delt akkurat som ræva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Scott A2 907/4 koster kr 3.695 og en 957/2 kr 3.145

Jeg vet at Jarle&Bjørnar fluefiske i Lillestrøm (tlf 63801161) også har en Scott SAS 957/2 på ryddelista si til kr. 1.895 (!) Dette er forgjengeren til A2 og forskjellen er kun kosmetisk (etter min smak er faktisk SAS en flottere stang å se på). De fører også Lamson sneller og Rio snører.

Jeg vil anbefale deg å ta en telefon og snakke med Bjørnar. Han vet hva han driver med!

Du kan også kontakte Nordisk fiskeutstyr i Oslo å be om tilbud på Sage eller Redington. Dette er også gode stenger

TFO føres av Destination fishing på Lysaker utenfor Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være pirkete, men mener A2 egner seg dårlig til kystfiske, den er jo som dere sier den gamle SAS, ikke nok punch når det virkelig blåser, for myk i tuppen og for ettergivende.

har en V2 som er enda tregere i #5, denne bruker jeg på ørret når det blåser litt 4-6 m/s, men å kaste med A2 i 10 m/s +, tja, ikke den minst kraftanstregende opplevelsen.

Ei skikkelig vindstang kan du få i#7, men da er den noe stiv, i og med vi fisker med epoxy og store fluer av og til i sjøen ville jeg valgt en åtter nettopp for å takle vinden.

det er vanskelig å finne ei stang du er på utkikk etter så lenge den skal tåle kuling og føles silkemyk på fisk. Det blir som senen Ironsilk, slikt finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for all del.. IKKE kjöp noe Fenwick stang da! er jo dritt! "no offense" Fenwick fans, men, for 6000 kan du enten få en fin Scott stang eller enda bedre Thomas & Thomas [8D]. tenk litt kvalitet :D

TFO er oxo å anbefale ja! styr unna Fenwick, Guideline, RonThompson.. [xx(] mitt råd iallefall! :) ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aktiv fritid har mye bra utstyr, d har de. men, synes generelt stengene deres er dårlig. jeg og så og si alle fluefiskere jeg kjenner styrer unna G-loomis , fenwick, guideline, Ron Thompson og i tilfeller Loop. men..selfølgelig opp til enhver og hva de liker =)

har du råd til å investere i en Thomas&Thomas, Scott, Orvis, TFO.. GJöR DeT! du vil ikke angre!! bor du i oslo kan du pröve noen av mine stenger, da er du solgt hehe :D ^^

bestill stang fra USA/UK! billigere og ofte bedre garanti og kundeservice! min erfaring! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av dagizz

aktiv fritid har mye bra utstyr, d har de. men, synes generelt stengene deres er dårlig. jeg og så og si alle fluefiskere jeg kjenner styrer unna G-loomis , fenwick, guideline, Ron Thompson og i tilfeller Loop. men..selfølgelig opp til enhver og hva de liker =)

har du råd til å investere i en Thomas&Thomas, Scott, Orvis, TFO.. GJöR DeT! du vil ikke angre!! bor du i oslo kan du pröve noen av mine stenger, da er du solgt hehe :D ^^

bestill stang fra USA/UK! billigere og ofte bedre garanti og kundeservice! min erfaring! =)

Hehe, javel?

Må bare stiile et par spm. til det du skrev.

Har du prøvd GLX #7/8

Hvor lenge og hvor mange modeller har du prøvd av de nye TFO stengene som kom på markedet i år? På hvilket grunnlag kan du si at TFO stenger funker på kast fra vannet?

Har du prøvd Fenwick Techna AV i #6?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av dagizz

tres bien: sa no offense til de som digga de merkene :) min smak ;) og ja, har testa ut FLERE FENWICK stenger og GLX .. kjörer kvalitet ikke kvantitet merker.. [8D]

Prøver vel å si at alle produsneters stenger ikke er like bra for alle. Orvis f.eks har endel kultstenger jeg kaller, stenger for Kalmar og slike som ikke gjør annet enn å kaste[ :D ]

TFO har jeg ikke prøvd, men svakheten skal være kast fra vannet.

desstuten vil jeg tro kasteegenskapene til the green one og ticr er svært så forskjellige!

Når det gjelde LOOP er jeg helt enig, den gule er fantastisk, den grå er rå, de svarte knekker,d en blå er ujevn og de nye saltwater utgaven bliue er rå, men langt fra så rå som min greenlinesalt. Den vanlige green er kanon, men ikke i øverste sjikt spør du meg.

Scott har mye bra, men det er ikke sikkert alle liker SVS nå V2 aksjonen (treg).

de fleste vil vel like den nye A2, som forøvrig er ei god stang til de fleste kast, mener enda den tåler for lite vind til å være ei saltvannstang [ :o )]

Det meste til Fenwick rører ikke jeg, men ble positivy overaska over denne ene i Techna serien.

Råere Uh kast stang enn GLX har ikke jeg prøvd enda i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svi av 2500 på en TFO TICR eller se om destination har flere St Croix Legend Ultra eller Legend Elite, så kan du kjøpe deg en fet snelle eller noen gode snører for reste av pengne! Jeg har klart å overbevise flere Loomis fans om at begge de nevnte stengene er råe, to av de har til og med kjøpt seg en legend elite og en legend ultra i ettertid og fisker med disse som første valget av stang. Å kaste med de er en letthet, og hva er bedre enn en stang som kaster for deg? Jeg har ikke merket noen problemer med kast fra vannet (om du mener løfte snøret fra vannfilmen) med noen av TFO stengene, heller ikke fav stang all time, St Croix Legend Ultra! Men det er mye der ute, mye å velge. Vil du ha en stang svært få har her i Norge, men som virkelig er bra, sjekk ut GHR serien til www.cdrods.co.nz . Disse gutta designet og produserte blanksen til Reddingtons kritikerroste serie Nano Titanium. De har også kommet med en ny serie som du kan lese mer om på sidene deres, og ut fra prisen de vant og kritkken den har høstet, skal jeg ihvertfall jeg ha med meg en tilbake fra New Zealand. Beste, er at ingen av de stengne jeg har nevnt koster skjorta, samtidig er de noe av de besdre du får, og med full ubetinget lifstidsgaranti!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.