Gå til innhold
Fiskersiden

"Ny" påhengsmotor, hva skal jeg kjøpe.


Pingvin
 Share

Recommended Posts

Vår Evinrude 6 fisherman har bestemt seg for å gå på en sylinder og den viser ellers mange tegn på å ha vært i tjenesten i 32 år, den må nå byttes ut.

Båten den skal brukes på er en 14 fot med overbygg, ligner typisk på en Askeladden 16. Den brukes i hovedsak i ferskvann til fisking og dagsturer med familien.

Kan dessverre ikke kjøpe splitterny motor da naboene stort sett blir frastjelt disse ganske kjapt. Evinruden har fått stå i fred ;-)

Evt "ny" motor må kunne dorge i sakt fart uten å gå sur og uten å bråke for mye. Jeg liker heller ikke at den bråker for mye generelt. Den skal kobles til ekstern styring og gear/gass og må derfor ha revers. Den må kunne kobles til ekstern tank.

Mine erfaringer med små påhengser er utdaterte og jeg skjønner nå at "alle" kjøper Yamaha. Skal jeg da bare orientere meg etter det? Noen årsmodeller jeg bør styre unna, ting jeg bør sjekke osv?

Båten er godkjent for 15 hester og jeg går ikke av veien for å kjøpe en større motor enn 4hk da det ikke er utenkelig at båten vil bli brukt noe på sjøen etterhvert. Hvis noen har en motor til salgs så bare gi beskjed (Akershus, Oslo, Østfold, deler av Buskerud og Vestfold er sånn ca. det jeg gidder å reise)!

Edit: Jeg er en gjerrig f..... og vil sef. bruke minst mulig penger, har evnen men dårlig vilje ;-)

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis du tar en titt på Finn.no,så finner du garantert en "ny motor".Jeg hadde prøvd å få tak i en firetakt av Suzuki.Det spiller ikke noen rolle egentlig hva det blir,en firetakt blir aldri sur når du kjører på tomgang eller sakte.Har selv en 40 hk firetakt,kan kjøre i 10-15 timer i dorge fart,når jeg gir gass så kommer den med en gang.

Endret av Team Kaos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvilket merke du skal satse på, vil du nok oppdage at Honda har en høy stjerne blant dorgegutta. (Personlig har jeg hatt best erfaringer med Honda og Yamaha, men jeg har feks aldri hatt Suzuki som ble nevnt tidligere) Som i de fleste tilfeller har dog dette litt med smak og behag å gjøre, og siden du skal kjøpe brukt er det MYE viktigere hva slags stand motoren er i, enn hvem som har produsert den. Anbefalingen av 2 eller 4-takt kommer ann på hvor gammel motor du har tenkt å kjøpe, og hva slags type kjøring du driver mest med. Den dårlige nyheten er at en 5 år gammel motor er like tyveriutsatt som en som ble kjøpt i fjor. Min anbefaling når det gjelder sikring av små (og lette) påhengere, er rett og slett å ta den med når du forlater båten. Her følger noen tanker jeg har gjort meg om mine påhengere de siste 15 årene:

Når det gjelder 4-takt kontra 2-takt kan det være greit å ha et par ting i bakhodet. Den første tingen er at gamle 4-taktere (feks 10 år) ikke nødvendigvis går spesielt pent/ stille på tomgang. En annen ting er at dersom du skal bruke en 4-6 hester på den typen båt du beskriver, bør ikke en 2-takter få problemer uansett, rett og slett fordi du må gi endel gass før du kommer opp i dorgefart. En annen ting er at 2-takt er lettere, billigere og enklere å vedlikeholde enn en 4-takt. Dersom du ender opp med å følge min anbefaling om å ta med deg motoren når du går fra båten, er vekt noe du bør tenke litt på. 5 kilo fra eller til har stor betydning for hvor mye ryggplager du vil få i sommer. :)

4-takt vil være noe rimligere i drift ved dorgefart, og ikke minst gi mindre eksoslukt siden de generelt har en renere forbrenning enn 2-takt. Men prøv uansett å få tak i en motor med propelleksos, ettersom dette hjelper på både lukt og støy. Skulle du ende opp med 2-takt kan det være en god ide å ha to bensintanker, en med korrekt oljeblanding til kjøring med litt gass på familietur, og en med litt lavere oljeinnehold til dorging. Skulle du ende opp med en 4-takt, bør du holde et våkent øye på hvor mye vibrasjoner motoren skaper ved prøvekjøring. Endel små 4-taktere vibrerer endel, noe som er irriterende i lengden. Sjekk at påhengeren starter lett, både når den er varm og kald, og at den går pent på tomgang ditto.

Jeg har selv en 2005 50-HK Honda 4-takt, som er min tredje motor fra Honda. Jeg har tidligere hatt Yamaha, Mariner og Mercury. Den eneste motoren jeg har vært direkte misfornøyd med (pga startvansker), var en Mercury. Lykke til med "ny" motor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda er suveren , 4 takter og 3 sylindere gjør dorging til en drøm!

Har selv en 25 HK Honda som har gått i 4 sesonger nå uten ett feilslag på dorgefart.

Bakken motor har ofte noen gode tilbud på overliggere eller noe brukte maskiner.

Kjenner en del som har hatt flere merker , og de sverger også til sin Honda motor.

lykke til:O)

Endret av tunhovdfiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvilket merke du skal satse på, vil du nok oppdage at Honda har en høy stjerne blant dorgegutta. (Personlig har jeg hatt best erfaringer med Honda og Yamaha, men jeg har feks aldri hatt Suzuki som ble nevnt tidligere) Som i de fleste tilfeller har dog dette litt med smak og behag å gjøre, og siden du skal kjøpe brukt er det MYE viktigere hva slags stand motoren er i, enn hvem som har produsert den. Anbefalingen av 2 eller 4-takt kommer ann på hvor gammel motor du har tenkt å kjøpe, og hva slags type kjøring du driver mest med. Den dårlige nyheten er at en 5 år gammel motor er like tyveriutsatt som en som ble kjøpt i fjor. Min anbefaling når det gjelder sikring av små (og lette) påhengere, er rett og slett å ta den med når du forlater båten. Her følger noen tanker jeg har gjort meg om mine påhengere de siste 15 årene:

Når det gjelder 4-takt kontra 2-takt kan det være greit å ha et par ting i bakhodet. Den første tingen er at gamle 4-taktere (feks 10 år) ikke nødvendigvis går spesielt pent/ stille på tomgang. En annen ting er at dersom du skal bruke en 4-6 hester på den typen båt du beskriver, bør ikke en 2-takter få problemer uansett, rett og slett fordi du må gi endel gass før du kommer opp i dorgefart. En annen ting er at 2-takt er lettere, billigere og enklere å vedlikeholde enn en 4-takt. Dersom du ender opp med å følge min anbefaling om å ta med deg motoren når du går fra båten, er vekt noe du bør tenke litt på. 5 kilo fra eller til har stor betydning for hvor mye ryggplager du vil få i sommer. :(

4-takt vil være noe rimligere i drift ved dorgefart, og ikke minst gi mindre eksoslukt siden de generelt har en renere forbrenning enn 2-takt. Men prøv uansett å få tak i en motor med propelleksos, ettersom dette hjelper på både lukt og støy. Skulle du ende opp med 2-takt kan det være en god ide å ha to bensintanker, en med korrekt oljeblanding til kjøring med litt gass på familietur, og en med litt lavere oljeinnehold til dorging. Skulle du ende opp med en 4-takt, bør du holde et våkent øye på hvor mye vibrasjoner motoren skaper ved prøvekjøring. Endel små 4-taktere vibrerer endel, noe som er irriterende i lengden. Sjekk at påhengeren starter lett, både når den er varm og kald, og at den går pent på tomgang ditto.

Jeg har selv en 2005 50-HK Honda 4-takt, som er min tredje motor fra Honda. Jeg har tidligere hatt Yamaha, Mariner og Mercury. Den eneste motoren jeg har vært direkte misfornøyd med (pga startvansker), var en Mercury. Lykke til med "ny" motor!

Takk for grundig tilbakemelding. Ang. alder på bruktmotor så tenkte jeg på en eldre motor for å slippe alle bekymringer ifht tyveri (det er i tilegg hygglige nyheter for lommeboka). Ettersom Evinruden gikk som ei klokke frem til nå, 32 år gammal, så innbiller jeg meg at småmotorer kan holde lenge..? Som du sier anser jeg det som viktig å sjekke stand nøye, samt helst ha litt kunnskap om hvordan motoren har blitt brukt.

Når det gjelder firetaktere så har jeg kun erfaring med en gammel Honda 9,9, den var lumsk som ei gammal... måtte følge nøyaktig prosedyre for start og gikk fort sur, med påfølgende problemer med å starte igjen. Evinruden har også vært en "prosedyremotor", men har altid vært lettstartet og gikk ikke sur hvis man fikk stilt inn blandingen riktig (vha rich/lean bryteren). Men i og med at jeg ser etter en eldre motor vil antagelig 4 taktere være uaktuelle. Men er det slik at "alle" 2 taktere går sure ved dorging (med unntak for de med justerbar blanding)?

Lurt tips med to tanker med ulik oljeblanding! Dog må jeg legge til at den grønne "miljøolja" lukter mye bedre enn den vanlige totaktsolja, anbefales (fåes billig på Biltema)!

Siden min Evinrudeerfaring er så god, og Evinrude/Johnson vil passe rett i kablinga lurer jeg på om jeg skal kikke den veien. Så en gammal Evinrude 4 hester som hadde blitt brukt som hjelpemotor til seilbåt, den så veldig bra ut. Forresten avsindige priser på motorer i Oslo området på Finn.no! Fant litt mer fornuftig priser på autodb.no, så jeg skal følge med i noen dager så får jeg klemme til.

Fortsatt god helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å dele erfaringer. 2-taktere med hakket mer avanserte innsprøytningsystemer enn det vi snakker om her, tåler faktisk dorging ganske bra. Men det blir neppe aktuelt uansett. :(

Løsningen med to tanker er faktisk veldig bra både for deg (eksos), og for motoren (avleiringer, dårlig forbrenning). Jeg brukte dette selv når jeg hadde 2-takter (som riktignok er en gooood stund siden), og det fungerer knallfint. Den tanken med lav oljeprosent trenger uansett ikke å være stor, siden forbruket ved dorging er minimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har akkurat bestilt meg ny motor og valget etter NØYE undersøkelse ble en Evinrude E-Tec. Dette er en 2-takter, men glem alt du vet om gamle 2-taktere. Et helt nytt konsept. Bruker mindre suppe en de fleste 4-taktere, bråker mindre og de 3 første åra er vedlikeholdsfrie.

Veier betydelig mindre enn en 4-taker og koster mi¨ndre.

desuten er den mer miljøvennelig og vant den siste påhengstesten jeg leste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har akkurat bestilt meg ny motor og valget etter NØYE undersøkelse ble en Evinrude E-Tec. Dette er en 2-takter, men glem alt du vet om gamle 2-taktere. Et helt nytt konsept. Bruker mindre suppe en de fleste 4-taktere, bråker mindre og de 3 første åra er vedlikeholdsfrie.

Veier betydelig mindre enn en 4-taker og koster mi¨ndre.

desuten er den mer miljøvennelig og vant den siste påhengstesten jeg leste.

At E-Tec motorene er bra greier er helt sikkert , men hvordan er kostnadene mot en 4-takter når prisen på spesial oljen disse motorene ha er på 600 kroner for en 4 liters kanne?

Men tråden er vel sporet helt av her nå

:o , Om jeg var på jakt etter en "ny" påhengs, så hadde jeg nok sett etter en Yamaha/mariner av den gamle sorten. er oppvokst med en sånn i hånda, (hadde dog en evinrude 6hk noen år ,men den havarerte...) ellers så har alltid Evinrude/Johnson hatt et frynsete rykte her i båthavna blant oss som var unger i "gamle" dager :)

(og vi har mange tusen timer med en påhengsmotor på samvittigheten av det segmentet som blir etterspurt her :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At E-Tec motorene er bra greier er helt sikkert , men hvordan er kostnadene mot en 4-takter når prisen på spesial oljen disse motorene ha er på 600 kroner for en 4 liters kanne?

Men tråden er vel sporet helt av her nå

:o , Om jeg var på jakt etter en "ny" påhengs, så hadde jeg nok sett etter en Yamaha/mariner av den gamle sorten. er oppvokst med en sånn i hånda, (hadde dog en evinrude 6hk noen år ,men den havarerte...) ellers så har alltid Evinrude/Johnson hatt et frynsete rykte her i båthavna blant oss som var unger i "gamle" dager :)

(og vi har mange tusen timer med en påhengsmotor på samvittigheten av det segmentet som blir etterspurt her :D )

Det koker ned til at vi trenger en 4-15 hk motor, som er eldre enn 5 år og ikke går sur når jeg dorger. Selv syns jeg dysejusteringen til Evinrude fisherman fungerte fint, kunne dorge så lenge jeg ville uten noe tulleball fra motoren, vil andre og gamle påhengser klare det? (Hater motorer som plager meg med mye tull når jeg fokuserer på fisking :-). Den bør også være så lettstarta at kona kan bruke den uten min hjelp. (Må vel strengt tatt over på el. motor da :-))

Egentlig lurer jeg nå på om eldre Mariner/Yamaha tåler mye tomgangskjøring og dorging i lav fart uten å gå sure?

Jeg kan sef. sikte meg inn på en nyere modell av Evinrude 6 hk, så har jeg en delemotor og kontrollboks og styring passer rett i. Men jeg lurer på om de "nyeste" er så gamle som 89, og det er kanskje litt gammalt selv om "gamlemotoren" ikke begynte å kødde før den rundet 30 år.

Jeg får følge med videre på autodb og finn så dukker det nok opp noe, selv om vi egentlig trenger motor i dag, men jeg kan da ro i noen dager i steden for å hoppe på første og beste, trenger uansett trimmen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 25 Mercury fra 98.. den starter alltid ved første draget, bruker litt suppe ved full gass da menmen :) Det har vært en kjempemotor jeg aldri har vært plaga med. Dessuten funker den bra til dorging også. Vil kanskje anbefale deg å skaffe en Yamaha eller en Mercury..sent 90-talls. Siden du har lavt budsjett:P Ellers er jo Tohatsu nå veldig bra motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 25 Mercury fra 98.. den starter alltid ved første draget, bruker litt suppe ved full gass da menmen :) Det har vært en kjempemotor jeg aldri har vært plaga med. Dessuten funker den bra til dorging også. Vil kanskje anbefale deg å skaffe en Yamaha eller en Mercury..sent 90-talls. Siden du har lavt budsjett:P Ellers er jo Tohatsu nå veldig bra motorer.

Ok, høres bra ut. Ang. drivstoff-forbruk så er ikke det noe tema på en så liten motor som jeg ser etter, siden det er et vann med 4hk begrensning så blir det uansett å putre rolig avgårde 95% av tiden. Ang. budsjett så har jeg det budsjettet jeg vil, men gidder ikke å bruke mye penger på en liten påhengs, som appåtil ligger dårlig ann ifht. tyveri. Du sier Tohatsu er bra motorer nå, fra ca hvilket årstall?

Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.