Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmeprodusert maggot


Kokken Tor
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg prøver meg for første gang på litt maggotproduksjon hjemme. Har noen fisker liggende på ei rist over en plastbeholder med sagflis i. Nå er det fjerde dagen det ligger der og det er et yrende liv inni fiskene. Larvene er veldig små enda, ca 2-3 mm. Når skal jeg "høste" dem? Jeg skal nemlig på fisketur fra onsdag til søndag og skulle helst hatt dem med. Blir de store nok på 2 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at de begynner krype av fisken og ramle ned i beholderen når de antar brukbar størrelse. Hvor lang tid det tar er veldig avhengig av tempereaturer osv, så noen fasit finnes nok ikke, men det er jo mulig du kan få noen svar herfra som kan brukes som en pekepinn likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun hadde latt fisken ligget tilgjengelig på natten. Hadde du fått de store fluene til og legge eggene sine i fisken. Etter dette må du sørge for at ingen andre fluer kommer og legger nye egg.

Dette mener jeg og huske en mann ved navn Trevor sa en gang.

Hvorvidt min hukommelse blander seg med fantasien er ikke godt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun hadde latt fisken ligget tilgjengelig på natten. Hadde du fått de store fluene til og legge eggene sine i fisken. Etter dette må du sørge for at ingen andre fluer kommer og legger nye egg.

Dette mener jeg og huske en mann ved navn Trevor sa en gang.

Hvorvidt min hukommelse blander seg med fantasien er ikke godt å vite.

Dette er helt riktig, da snakker vi om maggots som engelskmennene kaller for Gozzers. Det beste for å få tak i disse larvene er vist også å bruke kjøtt fremfor fisk og dette er visst også en mindre stinky versjon, hvis jeg husker rett. Anbefaler boka til avdøde Arne Broman, mener å huske det er en fire fem sider om maggotproduksjon i den

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode gamle Arne hadde peiling på maggotprodukasjon ja. Det går iht boka å få frem gozzerfluer på dagtid også ved å legge kjøttet i en boks med en gløtt på lokket på en skyggefull plass.

Til det opprinnelige innlegget så er det et par tips å nevne. Sørge for at ikke for mange egg klekkes. 1stk 50 øring stor eggklase pr kilo fisk er nok og dekke over med myggnett så det ikke kommer flere fluer til etterpå. En annen ting som er verdt å nevne er at maggoten kan finne på å krype ut av bøtta di hvis veggene blir råe av fuktighet (og det kan de jo bli på natta). Det beste er å bruke en 10l vannbøtte med tett lokk som du stikker små hull i med en syl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

:o Det er godt og se at det er folk som har det værre enn meg. Jeg får beholde min boks, så lenge den står i "sitt" hjørne.

Da er vi to!

Verre med meitemarken etter at de hadde en ekspedisjon i leverposteien for en par år siden. Kjerringa holdt på å få slag når hun oppdaget det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.