Gå til innhold
Fiskersiden

Og der satt skolesten...


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Kan ikke være sur for at jeg ikke fikk bruke bom, fikk jo fisk alikevel da.

Det er somregel alltid noen som har meninger om bommer ombord, men somregel går det greit.

Pleier alltid å "bomme" jeg, men kapteinen har jo dobbeltstemme...

Havnet forøvrig på delt førsteplass på den klubbturen, så det var en bra dag hehe.

Har lest at den skal være ok som matfisk, men tror ikke at det blir aktuellt for min del.

Må bare sanke inn de nødvendige underskrifter nå, skal sende innmelding til AOF, IGFA(V.rek.) og Villmarksliv(N.rek.).

Wow!! Gratulerer med flott og sjelden fangst! Juryen ser frem til å få rekordkravet i posten. Så får vi se om den kommer igjennom nåløyet...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snakk om bruk av bom. Jeg har enda til gode å trekke en bom opp fra dypet hvor fortom ikke har tvinnet seg rundt hovedlina.

Det er åpenbart at jeg gjør noe feil, men jeg har forsøkt å bruke plastslange på fortommen og all tingen.

Har noen link til en siden som viser utvetydig hvordan bom-tackle skal knyttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*For man bruker da vitterlig ICKE! sirkelkrok til lange!

Oh, but you do :D

Til og med konservative havfiskere i KHK har gått over til sirkel ;) Bom bruker de forøvrig og... og digre langer får de allikevel, og det på strømutsatte plasser uten å få noe særlig strul.

Og i Nedstrandsfjorden med mindre enn 4-5 mann i båten ser jeg ikke at det skal bli ett stort problem med å bruke bom pha strøm, men som han sier : kapteinen bestemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepiroth: Tusen takk for linken. Ser at det ikke er montert på gummislange i tegningene der (slepet mellom bom og krot indikerer kun sene). Mulig at jeg har gjort det feil mhp agnet - at det er kuttet på en sånn måte at det beveger seg i spiralform under nedslipp og dermed fanger hovedlina, så alle kommentarer på det mottas med takk. Skal prøve igjen i sommer.

Binn Laden: Glemte å gratulere med skolest og verdensrekord. Gratulerer så MYE!

Har hytte i Lensvika (ute i Trondheimsfjorden), og trenger å kjøre ca 3 minutter fra naustet før vi logger 500 m+. Har aldri prøvd å slippe så langt ned, men vi får se om jeg tar sjansen i år. Igjen: Er litt ukomfortabel i og med at jeg har opplevd mye "snag" under bomfiske, og det frister rett og slett ikke å dra inn 4-500 meter alt for ofte bare for å sjekke om agnet er presentert korrekt.

Har forøvrig hatt noen spenstige opplevelser i skrentene der nede - blant annet et eller annet som dro brorparten av en (luftfyllt) 25 liters kanne under vann (brukt kanna som fløte når vi fisket med spesialrigget sniksnøre). Den fikk vi selvfølgelig aldri opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig hatt noen spenstige opplevelser i skrentene der nede - blant annet et eller annet som dro brorparten av en (luftfyllt) 25 liters kanne under vann (brukt kanna som fløte når vi fisket med spesialrigget sniksnøre). Den fikk vi selvfølgelig aldri opp...

Håkjerring,kanskje? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snakk om bruk av bom. Jeg har enda til gode å trekke en bom opp fra dypet hvor fortom ikke har tvinnet seg rundt hovedlina.

Det er åpenbart at jeg gjør noe feil, men jeg har forsøkt å bruke plastslange på fortommen og all tingen.

Har noen link til en siden som viser utvetydig hvordan bom-tackle skal knyttes?

Bytt til lengre bom.

Vi bruker for det meste hjemmelagde bommer som er lenger enn de vi finner i butikken.

Du finner oppskrift på å lage bommer og på Bjørgvin sin side. Er veldig sjelden jeg opplever at slepet har tvunnet seg rundt hovedlinen.

Jeg pleier å bruke selvlysende slange på slepet under langefisket, men det er mest for å tiltrekke fisk og ikke for at det ikke skal henge seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får premien min fra Vestlandstreffet, skal skolesten tas.

Var på fotball kamp i Kopervik i går (Kopervik - Mandalskameratene 3-1), og andre omgang gikk stort sett i fiskepreik med Gunderstad'en.

Han kom med diverse tips om plasser hvor den var "vanlig" her i området.

Så nå ryker nok rekorden din Binn'ern...... :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havmusa er heller ingen skjeldenhet, men på bontlabo biter den som småseien, få andre plasser den er en "enkel" fisk :)

Det må være klart at havmusa ikke biter som småseien på Bontelabo. Turen du var der er definitivt ikke representativ. Vel har vi fått mye havmus der, men vi har også fisket VELDIG mye der. Temmelig mange turer som ikke har levert havmus. Du traff veldig godt med turen din, det er ofte enten eller der.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.