Gå til innhold
Fiskersiden

Mener krabbekoking er dyreplageri


Trond
 Share

Recommended Posts

Skal ikke legge meg bort i en debatt om krabber kjenner smerte eller ikke, for der har jeg ingenting å komme med. Når det er sagt er det jo veldig enkelt å drepe en krabbe før en koker dem, og jeg nekter å tro at smaken på kjøttet blir dårligere om en dreper dem noen sekunder før de legges i vannet.. Ett stikk med en syl eller skrujern på riktig sted er jo alt som skal til og synes derfor man burde gjøre dette før krabbene kokes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, prøvde å finne en beskrivelse på nett, men det var ikke så lett gitt...

Litt vanskelig å forklare når jeg ikke er helt oppdatert på begrepene innen krabbeanatomiens verden, men kan nå gjøre ett forsøk.. :lol:

Hvis du snur krabben på ryggen har den en "flapp" som også kan "brukes" til å se om det er en hann eller hunn krabbe. (hanner har en smal og lys flapp, mens hunnene har en bred og rødlig).

Løft opp denne "flappen" fra der den er smalest (bruk skrugjernet, for krabben når dit med klørne....)

Du ser da en slags grop eller ett lite hull under flappen. Sett skrugjernet mot denne gropa, gi det ett kakk slik at skrugjernet går gjennom og rør kjapt rundt med skrugjernet i en sirkelbevegelse slik at en får "skrapt rundt" i bredden der inne. Da skal krabben være død. (En kjenner at klørne er helt slappe) Slik har i alle fall jeg blitt opplært til å gjøre det. Høres kanskje brutalt ut, men det går veldig kjapt.

Aner ikke om dette var forståelig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelig forklaring det.

Ja, helt klart. Veldig bra.

Jeg er bare glad du ikke serverte den latinske (eller den norske også forsåvidt, tenker jeg) fagterminologien på flapper og groper :) Hadde neppe blitt klokere.

Har du en anbefalt bredde på jernet for slakte en normal stor krabbe?

Mvh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy for en stygg kommentar i debatten under det innlegget i Dagbladet.

"Jeg er enig. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om disse hjerne døde stygge dyrene. Naturen er fyllt med råskap å ondskap, så det er meg fullstendig like gyldig om krabben føler noen få sekunder med smerte før jeg spiser dem."

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart. Veldig bra.

Jeg er bare glad du ikke serverte den latinske (eller den norske også forsåvidt, tenker jeg) fagterminologien på flapper og groper :lol: Hadde neppe blitt klokere.

Har du en anbefalt bredde på jernet for slakte en normal stor krabbe?

Hehe, kanskje like greit ja... :lol:

Når det gjelder bredde på jernet har jeg vel egentlig ikke noen konkret anbefaling nei, men det må ikke være for tynt! Det er vel lettere jo større jernet er, men en vil jo ikke knuse hele krabben heller da, så alt med måte.. En må få rusket litt rundt der inne for at krabben skal dø raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, prøvde å finne en beskrivelse på nett, men det var ikke så lett gitt...

Litt vanskelig å forklare når jeg ikke er helt oppdatert på begrepene innen krabbeanatomiens verden, men kan nå gjøre ett forsøk.. ;)

Hvis du snur krabben på ryggen har den en "flapp" som også kan "brukes" til å se om det er en hann eller hunn krabbe. (hanner har en smal og lys flapp, mens hunnene har en bred og rødlig).

Løft opp denne "flappen" fra der den er smalest (bruk skrugjernet, for krabben når dit med klørne....)

Du ser da en slags grop eller ett lite hull under flappen. Sett skrugjernet mot denne gropa, gi det ett kakk slik at skrugjernet går gjennom og rør kjapt rundt med skrugjernet i en sirkelbevegelse slik at en får "skrapt rundt" i bredden der inne. Da skal krabben være død. (En kjenner at klørne er helt slappe) Slik har i alle fall jeg blitt opplært til å gjøre det. Høres kanskje brutalt ut, men det går veldig kjapt.

Aner ikke om dette var forståelig... :unsure:

Denne metoden må jo være verre enn å slippe den oppi ei gryte med fosskokende vann....?

Klørne er helt slappe før den når bunnen med min metode, krabben misliker jo sterkt at du åpner "flappen" og om du i tillefg skal stikke og røre rundt inne i støet, tror jeg at du mest bare lammer krabben, skal den drepes må jo helst "hjernen"! :blink: settes ut av spill og det tviler jeg du klarer med syl/skrujern metoden.

Nei koking er det beste :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå hva som er den beste metoden. Jeg har nå blitt opplært til å bruke metoden med skrutrekker for rask avliving og har da stolt på at det her er snakk om avliving og ikke "lamming". Så litt rundt på google da jeg la inn beskrivelsen, men det var lite å finne om avliving av krabber der i farta, så kan ikke komme med noe bevis for min påstand. Dør de tvert man tar dem i gryta er det vel ikke noe problem! "I noen sekunder er det fortvilet kravling og knusing av tynne krabbebein" som de sier i artikkelen synes jeg dog ikke høres spesielt hyggelig ut.. :unsure: Må vel i alle fall passe på at vannet fosskoker når en putter dem oppi. Er det en stor kjele og man skal koke mange krabber vil vel vannet bli mer avkjølt for hver krabbe en putter oppi.

Er jo en del som insisterer på at krabbene skal ligge i vannet under oppkoking også og det mener jeg i alle fall er ille..

EDIT: Etter gjennomlesninga av linken til Oz ser jeg jo at (en lik versjon av) skrutrekker metoden min nevnes i bunnen av artikkelen, så da er det da noe i det i alle fall..

Endret av bullfrog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nesten på nivå med å forby fiske med makk :blink:

Å ha krabbene i vannet under oppkoking blir for drøyt, men om det fosskoker eller er 98C i vannet spiller ingen trille....

Nei, dette viser bare hvor lite div. dyrevernorganisasjoner har å gjøre. Sitte rundt tekoppene og gruble på slike ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.