Gå til innhold
Fiskersiden

"Ny" påhengsmotor er kjøpt.


Pingvin
 Share

Recommended Posts

Fikk tak i en 5hk Mariner 95 modell fra en kar i 50 åra i Østfold. Den hadde vært svigerfar sin reservemotor og ligget foran i båten, uten å bli brukt, frem til svigerfaren døde. Etter det hadde selger/svigersønn brukt motoren tilsvarende 2 tanker. Var litt skeptisk til historien, men gubben var 100% troverdig og motoren så ubrukt ut. Vi prøvestarta i bøtte, den starta kjappt (hadde da stått i garasjen de siste 2 årene) og gikk fint på tomgang. Fikk med orginal tank og ga 2000,- for det hele.

Har nå montert den i båten, styringa var enkel å få til, gearet likeså, men gassen ble ett mikkemekk prosjekt, dog ser det ut til å gå greit, må bare forsterke returfjæren i forgasseren noe da patenten ble noe treg. (Evinrude Simplex tospaks kontrollboks og motoren hadde ikke "uttak" for gass).

Motoren er ensylindra, det som overrasket meg er hvor mye den rister i forhold til Evinruden (tosylindra). Dog er den på alle andre punkt en drøm i forhold til Evinruden. Ikke noe tull med att den går sur eller stopper osv. Den virker også noe sprekere.

Men jeg blir nesten gal av alle de nye klirre og gnisselydene ristingen lurer frem i båten så jeg får en jobb med det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny påhenger,men... Får håpe at han du handlet av er ærlig selger.

Det er en kjent sak at båter/motorer som stjeles i Buskerud,Telemark og vestfold havner i Østfold og Agder fylkene. (Og omvendt)

Naboen handlet brukt båtmotor etter at påhengeren hans ble stjålet. Han fikk seg en overraskelse når han skulle bestille ny pakning til forgasseren. Den var meldt stjålet fra Horten.

Ifølge han som solgte motoren,så var den arvegods etter avdød far...

Heldigvis så hadde naboen telefon nr til selgeren,som selvsagt var en kjenning av politiet i Vestfold.

Naboen får snart forelegg i posten. Han burde sjekket,sier onkel politi.

Dette er en base som kan være grei å ha:

http://ettersokt.no/Baatmotorlist.asp?cmd=resetall&ct=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny påhenger,men... Får håpe at han du handlet av er ærlig selger.

Det er en kjent sak at båter/motorer som stjeles i Buskerud,Telemark og vestfold havner i Østfold og Agder fylkene. (Og omvendt)

Naboen handlet brukt båtmotor etter at påhengeren hans ble stjålet. Han fikk seg en overraskelse når han skulle bestille ny pakning til forgasseren. Den var meldt stjålet fra Horten.

Ifølge han som solgte motoren,så var den arvegods etter avdød far...

Heldigvis så hadde naboen telefon nr til selgeren,som selvsagt var en kjenning av politiet i Vestfold.

Naboen får snart forelegg i posten. Han burde sjekket,sier onkel politi.

Dette er en base som kan være grei å ha:

http://ettersokt.no/Baatmotorlist.asp?cmd=resetall&ct=4

Ja det er ikke altid like lett å forsikre seg mot å bli lurt, man må vel bare gå etter magefølelsen. Innimellom ser man jo også at ting er åpenbart for lavt prisa, da skygger i allefall jeg unna.

I mitt tilfelle er jeg i allefall sikker. En hyggelig familiemann som bodde i ordna omgivelser, jogga hjem fra jobb hver dag og fortalte, med innlevelse, fiskehistorier fra de vanna i nærheten han fiska i. Absolutt ingenting som skulle tilsi at han var en kjeltring.

Her hvor jeg bor derimot kan man nok få kjøpt det meste knakende billig i nabolaget, ja selv ekte munch var vel mulig å få tak i en stund :-/ "Bil stjålet i Oslo funnet igjen i" , akkurat, en gate i nabolaget, er en gjennganger i lokalavisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.