Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til kystmeite etter flatfisk (flyndre)


TBO
 Share

Recommended Posts

Simply because 95% of the fishing done for flounder it's good enough.. hell, 80 percent of my fishing is done with ultralight gear ;)

Only if You choose to fish there 95% of the time. Most of the flatties I've caught have been in sheltered waters but I caught some cracking lemon sole at frekasund in december in about 20 meters of water and a heavy tide... Thats where a flattie rod will do and a carp rod just won't do. I'm sure the original poster wouldn't want to miss out on the 5% like that.

Flattie rod for flatties, carp rod for carp... you know it makes sense.

Damned if You'll admit it tho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flattie er en samlebetegnelse på flyndrefisk, da spesielt rødspette, sandflyndre, tunge, lomre og skrubbe. Ulempen med de såkalte flattie-stengene som skotten refererer til at jeg kun vet om en eneste en som er på det norske markedet, og det er denne :

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...e1a65fb9288d65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel vanskelig med bare ei stang til flyndrene?

til mitt flyndrefisk, (bortsett fra brygger og båt), bruker jeg både karpestang og 10-13 fot haspelstenger med kastevekt opp til 50g. det har rett og slett ikke vært bruk for mer. skal jo være gøy og?

men det kommer jo veldig av på hva slags plasser trådstarter skal fiske på? kan jo få mange brukbare stenger for den Century-stanga Thor fant link til..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kommer jo når du skal ha ei stang til både kveite og sandflyndre :)

Ei stang som vel i grunn ikke finnes. I alle fall ikke om det skal være gøy å fiske sandflyndre...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I think I need some help with translation here; what's a flattie (rod)?

Flattie/estuary and bass rods are just light surf rods designed to fish tidal waters for fish like flounder.

There are not so many on the Norwegian market but You can get one cheap enough in the UK.

here is a selection from Gerry's, the century rod is overkill!!! The shakespeare odessa is a great rod( one of the best)... million times better than any carp rod...

Flattie rods

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offcourse i won't, and you know it :wub:

But then again, I've fished the Frekasund at several occasions, and a carp rod is good enought, no lemon sole though :angry:

But I did catch a 18lbs cod on the surfrod :D

Don't I just know it.

Lemon soles 1.2 and 1.6 were from right close to the bridge which is a narrow rise and way too tidal for a carp rod... on full flood its almost too tidal for My 20lb ugly stik.

a million times better... then they really has to be good, because my carp rods are very good !

I'm sure they are great for doing what carp rods do... (sitting on a pod) but Thor there are no carp in the sea... honestly, I've had a look.

Zziplex make good carp rods but make flattie and bass rods seperately... cos they are not fit forpurpose.

Fox have started making sea rods... totally different construction to their carp gear... ask Yourself why.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zziplex make good carp rods but make flattie and bass rods seperately... cos they are not fit forpurpose.

Fox have started making sea rods... totally different construction to their carp gear... ask Yourself why.

That is to sell more rods! Why sell one multipurpose rod to a guy, when you can sell him two ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

That is to sell more rods! Why sell one multipurpose rod to a guy, when you can sell him two ?

Neil Mackellow (former casting world record holder/advisor to penn) says carp rods are crap... except the zzippy LDC... and It's not his job to promote competitors.

The guy knows rods and construction inside out and looks at the fundamentals like Taper, wall thickness, material weight, material tensile strength, resin weight, resin tensile strength, material weave/weft before giving His opinions.

As for Zziplex... They are snowed under with orders, they don't need the carp dollar. They make arguably the best rods in the world and don't sell You a clean ground rod as a tourny caster so they certainly wont sell another rod as a carp rod.

Multipurpose rods don't exist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tror jeg forstår poenget. Det å fiske de minste flyndrefiskene med surfutstyr som er egnet for kveite er vel noe av det samme som å fiske tusenbrødre med lakseutstyr.

Satt å leste litt nærmere på artiklene; hva med lett surfutstyr?

Redigert:

Etter nærmere ettertanke vil det beste være spesialisering. Jeg skal ha utstyr som er beregnet på alle flyndrefisker unntatt kveite. Det er vanskelig å si hvor jeg skal fiske, men det er sannsynlig at jeg med tiden kommer til å oppsøke alle plasser som de kan være. Tenker at jeg vil begynne på grunnene rundt de store elveutløpene som vi har i Trondheimsfjorden eller rundt viker og skjær.

Jeg har hørt en del bra om Shimano. Hva bør jeg se nærmere på?

Endret av TBO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg ville gått for lette surfstenger i stedet for karpestenger. De er mye mer behagelige å fiske med, har mer kraft i ryggen og kaster lengre. Brukte karpestenger før, men etter at jeg kjøpte meg et par skikkelige bass rods fra UK er de pensjonert. Bakdelen er selvsagt at de nærmest er umulige å oppdrive her på berget til en rimelig penge. Baitrunner er ikke noe must, selv synes jeg det er bedre med en storspolet haspelsnelle.

Bruker selv to oppsett til flyndrefiske, to lette stenger med tupper i forskjellig vekt fra 30 til 90 g og to sea bass rods, den ene opp til 100g og den andre opp til 130g. Dette dekker alt opp til kveite i forskjellige vanndybder. I tillegg har jeg to tyngre surfstenger til bruk på langdistanse eller ved hard sjø.

Century Ultimate Flattie er vel den eneste dedikerte flyndrestanga som er på markedet i Norge, men den koster over et par lapper. Mustad har også noen lette surfstenger, Viking, men jeg synes de er for levjete og ryggmyke til allroundbruk, omtrent som en karpestang. En god flyndrestang har myk tupp for oppspenning og sterk rygg for innsveiving og kasting. Til sjuende og sist kommer det an på hvor mye penger du vil legge i utstyret. Karpestenger holder fint til det meste, men du vil nok kikke etter noe å erstatte dem med etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.