Gå til innhold
Fiskersiden

soting av tennplugger


ahamm
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å gå ned på oljeblanding på totakt?

i går fikk jeg stopp pga soting, enda jeg pleier å dra på litt innimellom. hadde flaks at det var søndag og kjentfolk på hyttetur i nærheten :D

har en 10hk mercury, og for å få passe fart, må jeg ha litt turtall i utgangspunktet, men tydeligvis ikke nok. bruker 2% blanding på denne, men tenker nå å prøve med 1.5% i stedet.

er dette nok for å unngå skjæring? har ikke lange transportettapper, så motoren går ikke langt på fullt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å gå ned på oljeblanding på totakt?

i går fikk jeg stopp pga soting, enda jeg pleier å dra på litt innimellom. hadde flaks at det var søndag og kjentfolk på hyttetur i nærheten :D

har en 10hk mercury, og for å få passe fart, må jeg ha litt turtall i utgangspunktet, men tydeligvis ikke nok. bruker 2% blanding på denne, men tenker nå å prøve med 1.5% i stedet.

er dette nok for å unngå skjæring? har ikke lange transportettapper, så motoren går ikke langt på fullt..

Mercury skal ha 2%; at den soter betyr at du må "strupe" blandingen på forgasseren dvs. skru den med klokka. Prøv en 1/4 omdreining på blandeskruen pr. test. Du vil til slutt finne den riktige blandingen. Kjørte selv med en 25hk 2-takter -97 i flere år. Ble litt soting etter flere timer med dorging, men da var det bare å dra opp turtallet, men stort sett gikk den helt ok.

Har du for mager blanding vil ikke motoren trekke bra. Dessuten vil den før eller senere skjære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercury skal ha 2%; at den soter betyr at du må "strupe" blandingen på forgasseren dvs. skru den med klokka. Prøv en 1/4 omdreining på blandeskruen pr. test. Du vil til slutt finne den riktige blandingen. Kjørte selv med en 25hk 2-takter -97 i flere år. Ble litt soting etter flere timer med dorging, men da var det bare å dra opp turtallet, men stort sett gikk den helt ok.

Har du for mager blanding vil ikke motoren trekke bra. Dessuten vil den før eller senere skjære seg.

skjønte ikke helt den. har ikke seperat oljetank, må blande rett i bensinen. eller er det blanding luft/bensin du mener må strupes? har bare en skrue på forgasseren som kan se ut som en "blandings skrue", og den ser ut som kan justere luft/bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en så enkel forgasser er det kun to ting du kan justere - det ene er tomgangsturtallet, det andre er lufttilførselen.

Mer luft gir magrere blanding av LUFT/BENSIN til forgasseren og må ikke forveksles med forholdet av oljeblandingen i bensinen.

Mindre luft gir en "fetere" blanding i forgasseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en så enkel forgasser er det kun to ting du kan justere - det ene er tomgangsturtallet, det andre er lufttilførselen.

Mer luft gir magrere blanding av LUFT/BENSIN til forgasseren og må ikke forveksles med forholdet av oljeblandingen i bensinen.

Mindre luft gir en "fetere" blanding i forgasseren.

det er det jeg stusset på, har vel ikke noe for seg å justere blandingen luft/bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo forsåvidt - fordi det vil med en for fet blanding til forgasseren være endel bensin som ikke forbrenner og når bensinen fordamper blir oljen som er i bensinen et problem for bl.a tennpluggene.

Veien å teste dette er å undersøke grunninnstillingen til lufteskruen. Hos meg (Yamaha) er det å skru skruen helt inn - dvs FORSIKTIG helt inn - ikke hardt for da kan du ødelegge fjæren - og å skru skruen 3/4 omgang ut igjen.

Start motoren og la den gå skikkelig varm, og prøv å skru lufteskruen litt tilbake (inn)..hvis turtallet minker er du i ferd med å kvele motoren og du skrur ut igjen til grunninnstillingen. Så tar du og skrur litt videre utover og hører hvor motoren går lettest - og stopper der.

Hvor grunninnstillingen er får du oppgitt av et verksted ved å ringe dem.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-taktere har vel sine klare fordeler ja, men jeg har kjørt 2-takter til dorging i maaaange år og har ikke hatt noe problemer med det, det eneste er om vinteren, med for lite bensin på eksterntanken og påfølgende kondens og ising på sidene av tanken, som igjen har gitt meg vann i bensinen og opp i forgasseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Laksefiskeren og prof. Bacon er inne på det riktige her. De aller fleste forgassere har to dyser, en effektdyse som sitter foran luftspjeldet, og en tomgangsdyse som sitter bak. Tomgangsdysa gir bensin til motoren på lavt turtall når spjeldet struper luft/bensintilførselen og undertrykket er høyt bak spjeldet. Denne er vanligvis justerbar. Effektdysa sitter foran spjeldet, og begynner å gi bensin når turtallet økes og lufthastigheten øker i takt med dette. Tomgangsdysa vil da gi mindre bensin da underfrykket vil bli mye lavere bak spjeldet enn på tomgang. Det første du bør sjekke er luftfilteret. Hvis der er tett, så vil det skape undertrykk foran spjeldet også ved tomgang. og dra bensin ut av effektdysa, med sterk soting som resultat.(det er det samme som skjer som når du kjører med choken på). Hvis det er et skumgummifilter, som er det vanligste, så kan du vaske det i litt bensin. Ellers så må det skiftes. Dette bør du gjøre før du begynner å justere på noe. To-taktere er mer ømfindtlige på dette med motstand i luftfilter og eksos enn fire-takterne. Et godt råd fra meg er å øke turtallet rolig når du skal "blåse" ren motoren. Luft/bensin går gjennom veivhuset på disse motorene, og oljen skilles ut fra bensinen her når denne fordamper. Ved langvarig tomgang kan det samle seg for mye olje i veivhuset, og denne hvirvles opp og ut i sylinderen når turtallet økes. Hvis dette skjer for brått så kan resultatet bli som du har opplevd. Det eneste som hjelper da er å ta ut pluggen, gjøre ren denne, og helle litt bensin inn gjennom plugghullet og dra motoren ren før pluggen skrues i igjen. Pluggnøkkel og reserve plugger er et must med slike motorer.

Håper dette er til litt hjelp

Mvh

Cannonbang

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Jeg brukte en 5 hk mercury 2 t før og jeg brukte aldrig mer enn 1% oljeblanding. Tipper jeg kjørte en 4-500 timer til sammen med den. (95% var dorging) og hadde aldrig problemer med den blandingen. Den ble som oftest kjørt noen minutter på full gas når jeg skulle inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å gå ned på oljeblanding på totakt?

i går fikk jeg stopp pga soting, enda jeg pleier å dra på litt innimellom. hadde flaks at det var søndag og kjentfolk på hyttetur i nærheten :D

har en 10hk mercury, og for å få passe fart, må jeg ha litt turtall i utgangspunktet, men tydeligvis ikke nok. bruker 2% blanding på denne, men tenker nå å prøve med 1.5% i stedet.

er dette nok for å unngå skjæring? har ikke lange transportettapper, så motoren går ikke langt på fullt..

Skal forsøke å vinkle det helt anderledes en andre.

Tror du skal beholde rek oljeblanding men styre unna alt som heter olje fra bensinstasjon og plugger fra andre en Nippon Denso eller NGK.

Drar erfaringer fra totaktskjøring med cross og go-kart. Pennzoil, Quaker State, Castrol eller Valvoline har kvalitetsoljer som gjør det de skal, smører veiva og blir fullstendig brent opp uten soting.

Gjrø du disse endringene mener jeg du vil få en motor som er mer responsiv,, soter mindre og går penere.

Sjekk at du får rikitge temp verdier på pluggene. Det finnes kryssreferanser mellom pluggprodusentene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å gå ned på oljeblanding på totakt?

i går fikk jeg stopp pga soting, enda jeg pleier å dra på litt innimellom. hadde flaks at det var søndag og kjentfolk på hyttetur i nærheten :)

har en 10hk mercury, og for å få passe fart, må jeg ha litt turtall i utgangspunktet, men tydeligvis ikke nok. bruker 2% blanding på denne, men tenker nå å prøve med 1.5% i stedet.

er dette nok for å unngå skjæring? har ikke lange transportettapper, så motoren går ikke langt på fullt..

Kom plutselig på va slaks 2-taktoil bruker du? Brukte selv statoil og det vart bare soting og dritt.Men Esso og Finna fungerte bra :)

Endret av håven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben for 4-t elskere :wub: , disse andre gutta kommer nok etter de også.

Til putre kjøring og dorging er det nok bedre med 4 takt (vær obs på soting av ventiler, tar lengre tid men det kommer) , men regnet i NM og bang 4 the bucks er det fortsatt 2T som gjelder.

Utslipp? Who cares. Ref: The great global warming swindle"

Kjører nå på 4% blanding pga innkjøring men kjører på Castrol og det ryker ikke mer en 2% på min gamle Johnson.

Diesel påhengs måtte vel være kanon for dere dorgere?

http://www.yanmar.com.au/marine/d_series/dseries.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører med castrol olje.

da får jeg prøve å justere litt, er vel bare å telle runder når jeg skrur inn justeringsskruen og se hvor landet ligger.

Ellers er tanken nå å skaffe meg en ekstra tank, så kan jeg ha transport bensin på en, og prøve med 1.5% på den andre til trolling. Samt reserve plugger..

Går den til Helv****... så er det vel grei unnskyldning for å kjøpe 4takt..

Har den antisotmekanismen din Trond, men den ligger oftest hjemme. Men du får ta deg en tur, så får du bli med og prøve den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS- Du bruker vel ekte to-takts olje FOR utenbordsmotor? Altså TC3-W kvalitet? Den med verdi 2 egner seg ikke for utenbordsmotor.

Jepps, Mr Bacon har et poeng. 2T olje er ikke 2T olje. Finnes uttallige varianter bla til MC, motorsag m.m, disse egner seg ikke typisk til Outboard. Min ref på olje stammer fra 2T MC der olje produsert og levert av de samme som selger ostegrill hadde en tendens til å tette eksosanlegg og lage soting/glødeskall på plugger.

Ny trimmede motorer holdt ikke og varmskjæring var en konsekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har gammel johnson 70hp fra 1981, Ja en gammel "svend" :)

I de nå 7 år hvor jeg har vert ejer av den, har den kørt på olie fra Texaco med 1% blanding.

Den har ALDRIG haft startproblemer kører om det er sommer eller vinter, varmt ell. koldt.

Starter og kører fint om den har ståt ute hele vinteren.

Den har kørt på gammelt benzin, ingen problem.

Tenplukker har aldrig vert sorte.

Moteren er ren og osser ikke. kører perfekt i trollingfart en hel dag uten og slå ut en eneste gang.

I de 7 år er der skiftet impel og tenplukker 1 gang, og gearolie 3 gange.

Min makker skiftet til 4takter for 3 år siden, fin moter når den ikke er på verksted.

Så eg kan varmt anbefale olie fra Texaco, jeg vil mene at jeg har testet den....

P.s. motoren er ikke til salgs :D & jeg skifter ikke til 4takter før det blir vedtat ved lov!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.